ТЕОРІЯ УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДНОГО МИСТЕЦТВА ОЛЕКСАНДРА БОГОМАЗОВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.6

Ключові слова:

Олександр Богомазов, погляди, теорія, мистецтво, авангард, український авангард.

Анотація

У силу більш ніж півсторічної заборони досліджувати феномен авангарду в Україні з боку пануючої влади останній був відомий нечисленній, а навіть і поодинокій когорті вчених. Інтерес до митців авангардного мистецтва вийшов із-під заборони із набуттям Україною державної незалежності і відкриттям раніше закритих архівів та музейних сховищ. Обсяги теоретичних напрацювань художників-авангардистів є значними і потребують їх осмислення, що з часом і відбувається. Історіографія українського авангардного мистецтва поповнюється грунтовними працями дослідників і відтворює історію його зародження та утвердження. Комплексний аналіз поглядів митців на суть авангардного мистецтва розкриває філософію їх творчості та феномен саме українського в європейському явищі мистецтва. Український мистецтвознавчий академічний дискурс потребує дослідження феномену переламу мистецтва, яким став авангард. Олександр Богомазов, разом з іншими визначними постатями, зробили фундаментальний внесок у виразний український модерністський дискурс. Він уперше в Києві проголосив Маніфест українського авангарду. Теорія українського авангарду Олександра Богомазова народжувалася у роки активного прояву та практичного і теоретичного утвердження нових поглядів на взаємовідносини мистецтва і художника та художника і глядача. Мистецька філософія Богомазова узгоджується з сучасними теоріями, які підкреслюють роль мистецтва в культурних і соціальних системах. Творчість Олександра Богомазова ілюструє динамічну взаємодію локальних і глобальних впливів у розвитку сучасного мистецтва. Його спадщина не лише відображає ширші тенденції європейського модернізму, але й утверджує виразну українську ідентичність, кидаючи виклик монолітному наративу західного модернізму. Залучаючись як до соціально-політичного контексту, так і до теоретичних дискурсів свого часу, Богомазов допоміг сформувати унікальну теорію українського авангарду.

Посилання

Mitter P. Decentering Modernism: Art History and Avant-Garde Art from the Periphery. The Art Bulletin, 2008, 90, 531–548.

Danos A. Twentieth-Century Greek Cypriot Art: An «Other» Modernism on the Periphery. Journal of Modern Greek Studies, 2014, 32, 217– 252.

Drosos N. Modernism and World Art, 2019. 1950–72. ARTMargins, 8, 55–76.

Croizier R. Modernism(s) and global modernity(ies): what can modern art offer to global history?. Journal of Global History, 2014. 9, 162–167.

Papastergiadis N. Modernism and Contemporary Art. Theory, Culture & Society, 2006, 23, 466–469.

Maystrenko-Vakulenko Y. Ukrainian Theatrical Drawings and Sketches of the Avant-Garde Era. Ars & Humanitas. 2021.

Skliarenko H. Сoncept of M. Boichuk and the Features of Ukrainian modernism. Folk art and ethnology. 2024.

Smolenska S. Avant-garde architecture and art of the 1920s–1930s in Ukraine and European modernism: interpenetration methods. Architectus. 2019.

Gérin A. Making modernism Soviet: the Russian avant-garde in the early Soviet era, 1918–1928. Canadian Slavonic Papers, 2015, 57, 134–136.

Марінетті Ф. Маніфест футуризму. Пер. з італ. О.Мокровольський. Журнал «Всесвіт», 2009. № 9-10. C. 112–115.

Богомазов О. Живопис та елементи. Наука і культура. Україна : щорічник. 1989. Вип. 23. С. 458–466.

Богомазов О. Дещо про графіку. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2020. С.73–77.

Богомазов Олександр: Каталог творів. (1991). Упор. М.М. Колесніков. Вступ. ст. Е.О. Димшиць. К.: КНФ «Гарант», 48 с.

Богомазов О. Щодо теоретичних настанов АРМУ. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 47–58.

Богомазов О. Перша виставка картин мистецької групи м. Києва «Кільце». Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 93–96.

Педан Ю. Маніфест, який збурив світ. Всесвіт. 2009. № 9-10. C. 118–119.

Бюргер П. Теория авангарда. М.: V-A-C Press. 2014. 200 с.

Богомазов О. Про мистецтво. Нотатки теоретичного характеру. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 59–72.

Карпов В., Сиротинська Н. Neuroart: мистецтво пізнання людини. К. НАКККіМ, 2019. 80 с.

Богомазов О. Основні завдання розвитку мистецтва живопису в Україні. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 97–112.

Щокіна О. П. Гуманізм та уявлення про «людину» у філософських трактуваннях мистецтва авангарду. Вісник ХДАДМ. 2020. №2. С. 85–93.

Лимар Г. М. Антропологія мистецтва українського авангарду першої третини ХХ століття. Дис. на здоб. наук. ступ. док. філософії. Київ, НАКККІМ. 2023. 238 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-11

Як цитувати

Карпов, В. В. (2024). ТЕОРІЯ УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДНОГО МИСТЕЦТВА ОЛЕКСАНДРА БОГОМАЗОВА. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 43–53. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.6

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають