ІННОВАЦІЙНІ ТРЕНДИ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ У СФЕРІ ПІДГОТОВКИ ЕКСПЕРТІВ

Автор(и)

  • Віктор Васильович Карпов

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.4.3

Ключові слова:

мистецтвознавство, колекціонування, експертиза, підготовка експерта-мистецтвознавця, освітній простір, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв.

Анотація

Дослідження фахової підготовки експертів у галузі мистецтва та колекціонування є вагомим та актуальним для оцінки якості освітнього процесу у контексті розвитку культурного і мистецького простору. Важливо зауважити, що підготовка експертів є новацією, зумовленою об’єктивними обставинами розвитку суспільства. Підготовка мистецтвознавців-експертів була започаткована у Національній академії керівних кадрів культури і мистецтв, а з часом інші заклади вищої освіти опанували подібні освітні практики. На вибір дослідницьких стратегій у розкритті теми дослідження впливали обставини розвитку української державності, культури та мистецтва. Науковим інструментарієм студіювання освітніх інноваційних процесів підготовки експертів слугували засади системного та комплексного підходів, а також історико-хронологічного та історіографічного методів. За основу дослідження взято процес становлення мистецтвознавчої експертної освітньої школи у Національній академії керівних кадрів культури і мистецтв. Історико-хронологічний метод дозволив виокремити низку етапів та визначити періодизацію процесу підготовки експертів. Початковий етап (2001–2003 рр.) характеризується виокремленням спеціальності експерта та створенням відповідної кафедри. Характерною рисою цього етапу є домінування уваги на підготовку музикознавця-експерта, що пояснюється музичною кваліфікацією викладацького складу. У період з 2003 по 2010 роки відбулося утвердження спеціальності мистецтвознавець-експерт та опрацювання компетентного переліку навчальних дисциплін для підготовки фахівців. Мистецька кваліфікація викладацького складу дозволила опрацювати концептуальне уявлення про професію мистецтвознавця-експерта. Відзначається істотний вплив реставраційних методик у підготовці мистецтвознавців-експертів. Виявлена залежність якості підготовки та статусу нового фаху від стабільності колективу викладачів. У період реформістського етапу (2010–2017 рр.) відбувається зміна кваліфікації мистецтвознавця- експерта на фахівця ювелірного мистецтва. Така новація відповідала тимчасовій кон’юнктурі і впливу ринку праці. Згодом відбулося повернення до попередньої кваліфікації та відновлення кафедри мистецтвознавчої експертизи. Цей етап характеризується негативними наслідками, пов’язаними зі зниженням рівня навчально-методичного забезпечення та якості освіти. Характеризуючи джерельну базу дослідження, підкреслимо, що виявлено певну кількість матеріалів, які зберігаються в поточному архіві Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, достатніх для того, аби відобразити процес підготовки експертів. Історіографічний аналіз наявної літератури засвідчив звернення уваги науковців до студіювання проблеми. У теоретичному аспекті мистецтвознавство поділяється на фундаментальне та прикладне. До наукової новизни одержаних результатів можна віднести не тільки саму постановку і розробку актуальної і на сьогодні теми, яка в науковому вимірі отримала недостатнє висвітлення, але й розкриття моделі підготовки експертів, яка полягає у поєднанні фундаментальних підходів академічного мистецтвознавства з практичними навичками мистецтвознавчої експертизи, оцінки культурних цінностей, визначення їхньої вартості та реставрації.

Посилання

Поточний архів НАКККІМ , справа 11/1-06, с. 1, протокол засідання кафедри мистецтвознавства та експертної діяльності № 1 від 5.09.2001.

Платонов Б.О. Основи оціночної діяльності : підручник. Київ : НАКККІМ , 2013. 227 с.

Нестеренко П.В. Експертиза предметів і атрибутів геральдики : навчальний посібник. Київ : НАКККІМ , 2009. 139 с.

Мінжулін О.В. Реставрація творів з металу : підручник. Київ : Спалах, 1998. 232 с.

Поточний архів НАКККІМ , спр. 11/1-06, т. 3, с. 31.

Наказ ректора Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв від 1 лютого 2012 року № 83-к.

Поточний архів НАКККІМ , спр. 11/1-06, т. 3, с. 101.

Індутний В.В. Оцінка пам’яток культури. Київ : СПД Моляр С.В., 2009. 537 с.

Наказ ректора Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 132-о від 27 серпня 2015 р.

Третій Благодійний Аукціон Молодих Митців «АРТ А». URL : https://www.dolesko.com/Tretiijblagodiijnij- aukciion-molodih-mistciiv-ART -A-1931.html?fbclid=IwAR 0Jjnl1SG npIA 6hgEiUZ4GS lQ3MSr 6yV1853A7anNvfAxXE dFDuj2nQbJc.

Платонов Б.О. Колекціонування культурних цінностей : курс лекцій. Київ : НАКККІМ , 2016. 108 с.

Тимченко Т.Р. Експертиза творів образотворчого мистецтва: живопис (історія і методологія) : навчальний посібник. Київ : НАКККІМ , 2017. 120 с.

Цитович В.І. Експертиза творів образотворчого мистецтва: живопис (методологія та практика) : навчальний посібник. Київ : НАКККІМ , 2017. 128 с.

Музейний фонд: формування, атрибуція, оцінка : збірник матеріалів навчального семінару- практикуму./ Під заг. ред. Карпова В.В. Київ. упр. культ. Київськ. обл., 2018. 44 с.

Карпов В.В., Денисюк Ж.З. Формування мистецьких музейних колекцій: визначення оціночної вартості культурних цінностей за витратним підходом : навчальний посібник. Київ : НАКККІМ , 2019. 120 с.

Карпов В.В. Експертиза предметів вексилології та фалеристики : навчальний посібник. Київ : НАКККІМ , 2019. 170 с.: іл.

Андріанова О.Б., Біскулова С.О., Борисенко М.О. Технологічне дослідження як складник експертизи та реставрації творів мистецтва на паперовій основі. Сучасні проблеми консервації і реставрації та писемної культури на пергаментній і паперовій основах : матеріали Першої міжнародної науково- практичної конференції, Львів, 23 листопада 2018 р. С. 23–31.

Наумов О.Г., Карпов В.В. Дослідження поверхні творів емальєрного мистецтва методом матричної спектрометрії з часовою іонізацією лазерної десорбції. Музеї і реставрація у контексті збереження культурної спадщини : актуальні виклики сучасності : матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, 24–25 жовтня 2021 р. Нац. акад. кер. кадрів культ. і мистец.; Асоціація реставраторів Укра- їни. Київ : НЗКПЛ, 2021. C. 214–217.

Карпов В., Сиротинська Н. Neuroart: мистецтво пізнання людини. Київ : НАККК іМ, 2019. 80 с.

Юр М.В. Метамодель українського живопису : монографія. Нац. Акад. мистецтв України, Ін-т проблем сучас. мистецтва. Вінниця : Твори, 2019. 426 с.

Іванов С.В., Циганок О.Б. Прикладне мистецтвознавство як результат диференціації сучасної науки про мистецтво. Вісник НАКККІМ. 2019. № 1. С. 220–226.

Наукова атрибуція творів мистецтва, експертиза та оцінка культурних цінностей : матеріали наук.-практич. конф. (24–25 жовтня 2019 р., м. Київ). Київ : НАКККІМ , Асоціація мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів, 2019. 230 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-16

Як цитувати

Карпов, В. В. (2022). ІННОВАЦІЙНІ ТРЕНДИ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ У СФЕРІ ПІДГОТОВКИ ЕКСПЕРТІВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 21–29. https://doi.org/10.32782/uad.2022.4.3

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають