CREATIVITY OF TETIANA YABLONSKA IN THE MIRROR OF ART CRITICISM (BASED ON THE MATERIALS IN THE PERSONAL FILE OF THE UNION OF ARTISTS OF UKRAINE)
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.1.6Keywords:
Tatiana Yablonska, visual arts, painting, graphics, 20th – beginning of 21st centuries, style, social realism, impressionism, genre, criticismAbstract
The purpose of the article is to consider separate critical reviews of the works of Tetyana Nylivna Yablonska (1917–2005), which are available in the materials of her personal file as a member of the Union of Artists of Ukraine, the original of which is currently kept in the collection of the Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine (fund – personal files deceased members of the Union of Artists of Ukraine). It was established that from the 1940s to the beginning of the 1970s, the niche of art critics, whose school had not yet been started, was occupied by officials from the Union of Artists of the Ukrainian SSR, professional artists who wrote various representations of Tatiana Yablonska, which included elements of analysis and criticism of individual works. In particular, in chronological order, these functions were performed by O. Shovkunenko, M. Khmelko, M. Deregus, V. Kasiyan, V. Borodai, the people’s artists of the Ukrainian SSR. It turned out that the last of them was already based on the work of professional art critics. In particular, I. Bluminoi, P. Govdi, L. Popova, V. Zeltner, P. Biletskyi, I. Verba, V. Pavlov, O. Nayden, and others. Based on their investigations, the field of art criticism of the legacy of T. Yablonska was developed. In particular, for the following works: “Bread”, “Spring”, “In the park”, “The enemy is approaching”, “At the start”, “On the Dnieper”, “Twins”, “Pisanka”, “Potter”, “Ukrainka”, “Weddings”, “together with my father”, “spring sun”, “Youth”, “Nameless heights”, the series “Ukrainian motifs”, “Life goes on”, “Bride”, “Engaged”, “Life/Progenitor”, “Young mother” etc. Artists-art critics noted the specific picturesqueness of Tatyana Nylivna’s canvases, focused on her ability to emphasize how “the faces of collective farm women shine with gold, heavy grain, and it seems as if the air is filled with pure gold”, analyzed bold painting, perfect drawing, spiritual portraits, “deeply poetic, joyful, life-affirming” nature of individual compositions of the artist, and also noted in the paintings-symbols that contained such features as “falling in love with life”, “bright faith in man, goodness, justice” and “the ability to see beauty everywhere and rejoice in it with all my heart” etc.
References
Криволапов М. О. Про мистецтво та художню критику України XX століття. Київ: А+С, 2006. Кн. 1: Формування та розвиток національної мистецької школи і мистецтвознавчої науки в Україні XX століття. 276 с.
Ковальчук О. В. Іван Врона – критик, педагог, мистецтвознавець. Українська академія мистецтва: дослідницькі та наук.-метод. праці: зб. наук. пр. / Спецвипуск: ФТіМ 50 літ. Київ, 2010. Вип. 18. С. 85–97.
Ситник І. В. Погляд мистецтвознавців ХХІ століття на творчість Тетяни Яблонської. Національні наукові обрії: проблеми, перспективи, новації : матеріали VII Всеукр. заочна наук.-практ. конф. 07−08 квітня 2020 р. Харків : ЦНТ, 2020. С. 23−27.
Личное дело Яблонская Татьяна Ниловна. 14 мая 1966 – 1 июля 1973 года. 30 арк. Київський державний художній інститут. Ф. З-622. Оп. 4. Спр. 32. Арк. 1–30.
Особова справа Яблонська Тетяна Нилівна живописець. Народний художник УРСР. Національна спілка художників України. Київська організація правління. 19 грудня 1944 – 17 червня 2005 р. 243 арк. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 796. Оп. 2. Спр. 290. Арк. 1–243.
Художньо-документальна виставка «Інша Тетяна Яблонська» / Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України ; Національний архівний фонд України ; архів родини Тетяни Яблонської. 24.02.2017. URL: https://old-csam.archives.gov.ua/ukr/vistavki_online/vistavka_yablonska_2017/ (дата звернення: 21.05.2022).
Атаян Г. Тетяна Яблонська, Іван Драч, книга, яку знищили / вступ. ст. І. Драча. Київ : Мистецтво, 2017. 56 с.
Атаян Г. Тетяна Яблонська. Щоденники, спогади, мрії / упоряд. : Г. Атаян, І. Зайцева. Київ : Родовід, 2020. 584 с.