РОЛЬ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО КОСТЮМА В СТВОРЕННІ ОБРАЗІВ У КІНЕМАТОГРАФІ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.2.6Ключові слова:
український народний костюм, сценічний костюм, екранний костюм етнічного типу, стилізація, етнографічний костюм в кіно.Анотація
Актуальність. Український національний костюм, що всіма вітчизняними дослідниками визнаний кодом нації, отримав нове життя у багатьох мистецьких галузях. Завдяки вмілому його використанню у кіно- і театральному мистецтві, було створено образи, що не втратили свого значення до сьогодні. Тому метою цієї статті стало дослідження ролі і місця традицій українського народного вбрання у вітчизняному кінематографі ХХ століття. Джерелом для студіювання означеного питання ми обрали етапні кінофільми, що з’явились на екранах у різні десятиліття. Для виконання поставленої мети, нам знадобились методи історичні і мистецтвознавчі. З-поміж історичних найважливішими стали історико-біографічний й історико-порівняльний методи. Вони дозволили виділити низку найважливіших художників по костюмах, які розробляли строї для перших вітчизняних фільмів, формуючи вітчизняну школу сценічного вбрання. Історико-порівняльний метод дав можливість визначити головні тенденції у підходах до виготовлення кіно-костюмів національного типу у різні історичні періоди. Мистецтвознавчий інструментарій дозволив окремо розкрити художні особливості костюмів кожного з обраних фільмів. Такий підхід, застосований у дослідженні обумовив новизну статті, як за тематикою, так і за методами. Висновки. Розглянутий корпус вітчизняних фільмів, переважно історичної тематики, дав можливість зробити кілька важливих висновків: відомі українські художники прийшли у кінематограф переважно з театральної галузі, отримавши там свій професійний досвід. Водночас різними шляхами всі вони пройшли через вивчення традиційного вбрання, його архітектоніки й колористики, народного побуту загалом. Упродовж всього періоду розвитку вітчизняного кінематографу, національний костюм не втрачав свого значення і став обличчям спочатку історичного, а пізніше «поетичного» кіно.
Посилання
Cole D. J., Deihl N. The History of Modern Fashion: From 1850. London : Laurence King Publishing. 480 p.
Staff L. The Most Controversial Movie Costumes Explained. Looper.com. URL: https://www.looper.com/ 55041/controversial-movie-costumes-explained/ (accessed 01 September 2022).
Wilkinson‐Weber C. M. Tailoring expectations: how film costumes become the audience's clothes. South Asian Popular Culture. 2005. Vol. 3. No. 2. P. 135–159.
Долеско С. Роль українського народного костюму в портретуванні героїв п’єси «Лісова пісня» Лесі Українки. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2022. Т. 1. № 53. С. 101–105.
Кричевський В. Про роботу над фільмом «Тарас Шевченко». Кіно Театр. 2013. № 5. URL: http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1539 (дата звернення: 25.08.2022).
Кудрявцева Н., Кокоріна Г. Умовність та достовірність костюма для кіно: фактори впливу. Актуальні проблеми сучасного дизайну. КНУТД. 2018. Т. 1. С. 227–230.
Лагода О. М., Бордунос А. С., Онученко С. С. Німе кіно як джерело творчості для дизайнера одягу. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2009. 1. С. 75–79.
Лихачев Б. С. Українські теми в дореволюційній кінематографії. Кіно. 1928. № 4. С. 4–5.
Небогатикова О. Є., Садретдінова Н. В. Етапи проектування сценічного костюма для театру і кіно. Ресурсозберігаючі технології легкої, текстильної і харчової промисловості. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-студентів конференції молодих вчених та студентів. 16-17 листопада 2017. Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2017. С. 103–104.
Несен І. І. Роль костюму у формуванні образу персонажу в театрі корифеїв (1882–1914 рр.). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 154–158. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.239997