THE ROLE OF THE UKRAINIAN FOLK COSTUME IN THE CREATION OF SCREEN IMAGES IN CINEMATOGRAPHY OF THE 20TH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.2.6Keywords:
Ukrainian folk costume, stage apparel, ethnic costume for movie, stylization, ethnographic costume in cinema.Abstract
Relevance. The Ukrainian national costume recognized by all domestic researchers as a nation code has gained a new life in many artistic branches. Thanks to its skillful use in cinema and theater arts there were created screen images that have not lost their relevance to this day. Therefore, the purpose of the article is to study the role and place of traditions of the Ukrainian folk costume in the national cinematography of the 20th century. We chose staged movies that appeared on screens at different decades as a source for studying the said issue. To perform the set goal, we needed historical and art methods. The most important among historical methods are historical-biographical and historical-comparative methods. They allowed to highlight a number of the most important costume designers who developed patterns for the first domestic movies, forming national school of stage apparel. The historicalcomparative method allowed to determine the main trends in the approaches to the production of national costumes for movies in different historical periods. The art toolkit allowed separately to reveal artistic features of costumes in every chosen movie. Such approach used in the study determined the novelty of the article, both in terms of topic and methods. Conclusions. The studied corpus of domestic movies, mostly historical ones, allowed to make several important conclusions: well-known Ukrainian artists came into the cinema mainly from theater industry, having received their professional experience there. Simultaneously they all went through the study of traditional clothes, its architectonics and coloristics, as well as folk life in general in different ways. During the entire period of development of domestic cinematography, the national costume did not lose its relevance and became a face of historical, and later “poetic” cinema.
References
Cole D. J., Deihl N. The History of Modern Fashion: From 1850. London : Laurence King Publishing. 480 p.
Staff L. The Most Controversial Movie Costumes Explained. Looper.com. URL: https://www.looper.com/ 55041/controversial-movie-costumes-explained/ (accessed 01 September 2022).
Wilkinson‐Weber C. M. Tailoring expectations: how film costumes become the audience's clothes. South Asian Popular Culture. 2005. Vol. 3. No. 2. P. 135–159.
Долеско С. Роль українського народного костюму в портретуванні героїв п’єси «Лісова пісня» Лесі Українки. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2022. Т. 1. № 53. С. 101–105.
Кричевський В. Про роботу над фільмом «Тарас Шевченко». Кіно Театр. 2013. № 5. URL: http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1539 (дата звернення: 25.08.2022).
Кудрявцева Н., Кокоріна Г. Умовність та достовірність костюма для кіно: фактори впливу. Актуальні проблеми сучасного дизайну. КНУТД. 2018. Т. 1. С. 227–230.
Лагода О. М., Бордунос А. С., Онученко С. С. Німе кіно як джерело творчості для дизайнера одягу. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2009. 1. С. 75–79.
Лихачев Б. С. Українські теми в дореволюційній кінематографії. Кіно. 1928. № 4. С. 4–5.
Небогатикова О. Є., Садретдінова Н. В. Етапи проектування сценічного костюма для театру і кіно. Ресурсозберігаючі технології легкої, текстильної і харчової промисловості. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-студентів конференції молодих вчених та студентів. 16-17 листопада 2017. Хмельницький : Хмельницький національний університет, 2017. С. 103–104.
Несен І. І. Роль костюму у формуванні образу персонажу в театрі корифеїв (1882–1914 рр.). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 154–158. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.239997