ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОРЦЕЛЯНА ХVІІІ–ХІХ СТ. В КОЛЕКЦІЇ МИКОЛАЇВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ ІМ. В.В. ВЕРЕЩАГІНА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.12

Ключові слова:

західноєвропейська порцеляна, музейна колекція, каталогізація, мистецькі стилі, асортимент виробів

Анотація

Дослідження широкого діапазону питань у царині художньої порцеляни в сучасному мистецтвознавстві засвідчує, що для вирішення аналітичних завдань, незмінно важливим залишається вивчення творів окремих колекцій з наступним визначенням географії виробництв, часу виготовлення, стилістики оздоблень, особливостей форм, матеріалів, технік виготовлення і декорування. Збір кількісних даних водночас формує базу для подальших досліджень і дає можливість формувати електронні системи-класифікатори даних, що принципово розширює можливості науково-дослідних узагальнень різних аспектів мистецтва порцеляни й атрибуції виробів. Метою статті є аналіз виробів порцеляни західноєвропейських мануфактур і фабрик, що діяли у ХVІІІ–ХІХ ст., здійснений на основі цифрового каталогу Миколаївського обласного музею ім. В.В. Верещагіна у контексті культурно-історичних і стилістичних порівнянь. Розглянуті вироби художньої порцеляни з колекції згаданого музею дозволяють простежити низку важливих моментів, серед яких: стильовий топос західноєвропейського посуду і дрібної пластики, які різними культурно-історичними шляхами проникали у повсякдення різних суспільних верств України. Встановлено, що завдяки міжмузейним зв’язкам і приватним контактам, було сформовано колекцію художньої порцеляни провідних виробництв країн Західної Європи, виготовлену у ХVІІІ – ХІХ ст. Порівняльний аналіз низки зразків довів, що вони мають аналоги творів в інших музейних колекціях України або є частиною одного сервізу. Ці факти засвідчують, що подальший пошук фактів дозволить виявити нові важливі сторінки в історії західноєвропейської і вітчизняного музейництва.

Посилання

Цифрова колекція Художнього музею. URL: https://museum.myart.org.ua/porcelains/ (дата звернення 26.11. 2024)

Платонов Б.О., Шевченко Т.Ю. Досвід атрибуції та оцінки ювілейної фаянсової тарілки шведського виробництва. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2014. № 1. С. 166–174.

Revenok N. Expertise of porcelain and faience in museum practice. Українська академія мистецтв. 2017. Вип. 26. С. 80–86.

Школьна О.В. Методологічні засади вивчення українського фарфору і фаянсу кінця ХІХ–початку ХХІ ст. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2010. Вип. 3. С. 365–376.

Сапак Н.В. Роль меценатів і популяризаторів мистецтва в художньому житті Миколаєва на межі ХІХ–ХХ ст. Молодий вчений. 2018. № 3 (55). С. 52–55.

Державний архів Миколаївської області. URL: https://mk.archives.gov.ua/component/content/article/941-p-fondiv-rad-period-ta-nezalejnosti-ot-f-r-3501.html?start=1 (дата звернення 26.11. 2024)

Цифрова колекція Художнього музею. URL: https://museum.myart.org.ua/porcelain/vazafruktovnytsia-1733-1750-ti-rr/ (дата звернення 26.11. 2024)

European Porcelain in The Metropolitan Museum of Art. Еd. Munger J., Sullivan E. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2018. 312 р.

Кравченко Л. Порцеляна. Французьке мистецтво з колекції Музею Ханенків: Вибрані твори. Дрогобич: Коло, 2021. С. 84–99.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Несен, І. І. (2024). ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОРЦЕЛЯНА ХVІІІ–ХІХ СТ. В КОЛЕКЦІЇ МИКОЛАЇВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ ІМ. В.В. ВЕРЕЩАГІНА. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 115–120. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.12