ВИВЧЕННЯ ТРАДИЦІЙНИХ РОЗПИСІВ У ТОНКІЙ КЕРАМІЦІ В ПРОГРАМАХ 3 ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.12Ключові слова:
декоративно-прикладне мистецтво, кераміка, тонка кераміка, фарфор, фаянс, декорування, розписи, Україна.Анотація
У статті розглядається питання вивчення традиційних українських розписів у кераміці в програмах образотворчого мистецтва у школі, фахових та вищих навчальних закладах. Визначено, що більшість програм сфокусовано на осібному висвітлення історії і художніх характеристик різноманітних художніх розписів. Виявлено, що серед останніх домінують петриківський та опішнянській. З’ясовано, що після загального ознайомлення з темами означених мотивів, їх огляд продовжується у контексті вивчення кераміки, у тому числі і фарфору–фаянсу. При цьому визначено, що останнім присвячено не достатньо годин з теоретичного опанування, відсутня практична складова. Розглянуто специфіку вивчення теми розписів в основній школі на уроках образотворчого мистецтва. Встановлено, що у художніх фахових та вищих навчальних закладах означеним видам мистецтва присвячено більше інформації, глибше і ґрунтовніше досліджують особливості побудови композицій, техніки накладання мазків і колористики у розписах. Натомість на прикладі програм з декоративно-прикладного мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка виявлено, вивченні кераміки полягає в теоретичному опануванні різновидів матеріалів, основних варіацій формотворення і декорування, розглядаються провідні майстри-керамісти та художники з розписів. Відрізняються дещо за обсягом годин і відмінністю розділів програми кафедри образотворчого мистецтва і кафедри декоративного мистецтва. Методологія дослідження базується на загальнонаукових принципах, підходах та методах, які дозволили у повній мірі дослідити тему. Так, застосовано принципи всебічності та достовірності для виявлення і розкриття усіх аспектів, які дотичні вивченому питанню. Враховуючи, наявність інформації щодо традиційних розписів, різновидів тонкої кераміки, їх формотворення та декорування було використано й мистецтвознавчий аналіз та крос-культурний метод.
Посилання
Барбалат О. В. Декоративно-прикладне мистецтво для здобувачів вищої освіти зі спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» освітнього рівня першого (бакалаврського). 2023. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47669/1/O_Barbalat_Decorativno_prikladne_mistetstvo_3k_5s_KDMR.pdf (дата звернення: 12.12.2023)
Дєточка О. М., Овчаренко О. М. Декоративно-прикладне мистецтво. 2021. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/38849/1/O_Dietochka_O_Ovcharenko_DPM_FC_OMiD.pdf (дата звернення: 08.12.2023)
Кара-Васильєва Т. В., Чегусова З. А. Декоративне мистецтво України ХХ століття: у пошуках «великого» стилю. Київ: Либідь, 2005. 280 с.
Комаровська О. А., Лємєшева Н. А. Мистецтво. 5–6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти. 2021. URL: https://drive.google.com/file/d/11rDG0XrahXJjmh2TFVu1agv6Ko0Wex17/view (дата звернення: 10.12.2023)
Масол Л. М., Просіна О. В. Мистецтво. 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти. 2021. URL: https://drive.google.com/file/d/1MuHajU0pMiPnv7lNWRvu8rrXoMYz6D7H/view (дата звернення: 10.12.2023)
Руденченко А. А. Методика навчання декоративного розпису на заняттях з художньої праці і образотворчого мистецтва в основній школі. дис. канд. пед. наук… 13.00.02. Київ. 2005. 209 с.
Чуднівець А. С. Петриківський розпис, як феномен української художньої культури. дис. канд. мист-ва…26.00.01. Київ. 2019. 280 с.
Школьна О.В. Історія декоративного мистецтва» для студентів спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», освітнього рівня першого (бакалаврського). 2023. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/37483/1/O_Shkolna_IDM.pdf (дата звернення: 12.12.2023)
Школьна О. В. Фарфор-фаянс України ХХ століття: інфраструктура галузі, пром. та економ. політика, організаційно-творчі процеси: у 2 кн. Київ: Видавництво «День Печати», 2013. Кн. 2: Історія виробництв (сер. XVII – поч. ХХІ ст.): табл., реєстр імен провідних майстрів галузі. 400 с.