ОРНІТОМОРФНІ МОТИВИ КИЄВОРУСЬКОГО ЗОЛОТАРСТВА – ДЖЕРЕЛО ІНСПІРАЦІЙ ДЛЯ УЧАСНИКІВ ІІ МІЖНАРОДНОГО МОЛОДІЖНОГО ЕМАЛЬЄРНОГО ПЛЕНЕРУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.1.2Ключові слова:
орнітоморфний орнамент, золотарство Київської Руси молодіжні пленери гарячої емалі, ювелірне мистецтво УкраїниАнотація
Дослідження присвячене комплексному мистецтвознавчому аналізу рефлексії орнітоморфних мотивів києворуського золотарства у творчості учасників ІІ Міжнародного молодіжного емальєрного пленеру. Окреслено інформацію про історичні передумови виникнення традицій застосування образів птахів в ювелірному мистецтві Київської Руси. Уточнено типологію форм і функціональне призначення виробів києворуського золотарства, які декорувалися зображеннями птахів і створювалися у техніці гарячої емалі. Розглянуто особливості застосування орнітоморфних мотивів в окремих ювелірних виробах Київської Руси. Уточнено техніко-технологічні процеси середньовічної емальєрної справи. Висвітлено творчість учасників ІІ Міжнародного молодіжного емальєрного пленеру. Визначено потребу відродження києворуських культурних і мистецьких традицій. На прикладі роботи, створеної в рамках вищезазначеної події наведено способи трансформації орнітоморфних мотивів Київської Руси у сучасному декоративно-прикладному мистецтві. Виконано порівняльний аналіз середньовічної практики застосування техніки гарячої емалі з прийомами роботи сучасних майстрів. Окреслено важливість створення молодіжних мистецьких заходів, що можуть суттєво впливати на розвиток і популяризацію мистецтва гарячої емалі. Уточнено техніко-технологічні особливості сучасної емальєрної справи. Виявлено необхідність подальшого дослідження художньо-образних особливостей золотарства Київської Руси, що сприятиме розвитку сучасного декоративно-прикладного мистецтва в Україні, популяризації творчих здобутків нашої держави у світі, відновленню техніки гарячого емалювання кольорових металів, підтримці та професійному зростанню творчої молоді.
Посилання
Войтович В. Міфи та легенди стародавньої України. Навчальна книга Богдан. Тернопіль, 2009. 408 с.
Інтерв’ю з викладачем ювелірної майстерні кафедри декоративного мистецтва і реставрації Київського університету імені Бориса Грінченка Барбалат О. В. Записано 7.02.2023 у приміщенні ювелірної майстерні університету м. Київ (з архіву Столяра М. С.).
Казмірук О. «Міжнародні пленери гарячої емалі для молоді». Тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції в рамках ІІ Міжнародного молодіжного пленеру гарячої емалі «Голуб Миру» (30 жовтня 2022 року). Вінниця : Вінницький обласний художній музей. С. 14 –17.
Коберська Т. Образи-символи в давньоукраїнській міфологічній та християнській традиції: аксіологічний аспект. Гуманітарний часопис. 2016. № 4. URL: http://surl.li/ewsyh (дата звернення 18.02.2023).
Особливості релігійних вірувань праслов’ян. URL: http://surl.li/coqhg (дата звернення 18.02.2023).
Фундація Дарини Жолдак. Мамо, я хочу стати емальєром. URL: http://surl.li/eynns (дата звернення 18.02.2023).
Чорний В. В. Фундація Дарини Жолдак. Підтримка вогню таланту у підлітків. URL:http://surl.li/eynru (дата звернення 18.02.2023).
Barbalat O. Artistic and Pictorial Peculiarities of the Symbol of the Tree of Life in the Kyivan Gold Business of the ХІ – first half of the ХІІІ century. Humanities Science Current Issues: Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University Young Scientists Research Papers. 2022. Vol. 1. № 54. З. 77–82. ISSN 2308-4855. DOI:https://doi.org/10.24919/2308-4863/54-1-10
Barbalat O. Peculiarities of Hot Enamel Technique Application in the Artistic Images System of Kyivan Rus Goldsmithing XI-first half of XIII century. Humanities Science Current Issues: Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University Young Scientists Research Papers. 2022. Vol 1. № 55. Р. 46–52. ISSN 2308-4855. DOI:https://doi.org/10.24919/2308-4863/55-1-7
Czarny H. «Międzynarodowe Warsztaty Gorącej Emalii«Braterskie Spojrzenie» Streszczenia Międzynarodowej Naukowo-Praktycznej Konferencji w ramach ІІ Międzynarodowego Pleneru Gorącej Emalii «Gołąb Pokoju» (30ºpaździernika 2022 r) Winnica : Winnickie obwodowe muzeum sztuki. S. 8–10.
Stoliar M., Solomko I., Opanasiuk O. Stworzenia Mityczne z Ddzieł Złotnictwa Kijoworuskiego w Nnowoczesnej Sztuce Zdobniczej oraz Sztuce Pięknej Ukrainy. Humanities Science Current Issues: Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University Young Scientists Research Papers. 2022. Vol. 2. № 54. P. 109–116. DOI:https://doi.org/10.24919/2308-4863/54-2-16
12. Shkolna, O. V., Sosik, O. D., Barbalat, O. V., Sytnyk, I. V., Kashshay, O. S. (2021). Kyivan Rus Kolts with enamels and Niello: genesis, sources of inspiration, iconography, attribution issues. Linguistics and Culture Review 5(S2). P. 645–677. DOI: https://lingcure.org/index.php/journal/article/view/1409