SOUVENIR AND GREETING “ARCHITECTURAL” POSTCARDS-KIRIGAMI – A MODERN SPHERE OF APPLICATION OF TRADITIONAL UKRAINIAN CARVING
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.22Keywords:
paperoplasty, souvenir postcard, kirigami, vytynanka, carving, greeting card, associativity, stratification of the planeAbstract
Abstract paperoplasty in the design of the early XXI century. stood out in a completely independent branch of creativity, which has become widespread due to its not only attractive decorative qualities. A wide range of colors, density, textures and textures of cardboard and paper motivate masters to creativity and allow you to create amazingly exquisite products. Among other things, the geometric-abstract neutrality of such decorative works makes it possible to rationally fit such works into conceptually different models of design of various types of artificial interior-exterior environment, firmly occupy the “eco-friendly” niche and be an economically unobtrusive kind of creativity. So today there are many techniques of work in the field of paper plastics: from planar versions of vytynanky or appliqué to voluminous quilling, paper weaving or origami. However, in the modern world has become commonplace automation of a variety of processes that are an organic part of various areas of graphic design. And first of all it concerns the processes of running, cutting out parts or cutting out elements (the so-called. cutting/punching through holes), previously belonging to exceptional manual work. Thanks to the advent of equipment using a laser cutter on paper or cardboard, artists had the opportunity not only to reduce the time for performance, but also to replicate super complex works, the traditional hand vytynanka/carving became a circulation design product. And just as a designer product, the vytynanka took pride of place among the most exquisite methods of decorating works of the modern subject environment in various fields of application: from small printing forms to urban-architectural projects that are diverse in complexity and materials. Another technique that simultaneously combines “eastern” and “western” traditions is kirigami. In all the variety of creative directions and the search for kirigami technology, the so-called «architectural» souvenir and greeting cards occupy an honorable place, which today stand out as an independent paper design nomination. Therefore, the article analyzes the specificity of “architectural” kirigami postcards on the example of rich illustrative material, shows the importance of graphic stylization of structural and decorative elements of architectural structures for their further adaptation to the technique of carving. The attention is focused on the importance of stylized decorative elements of the cutout. As a result, it is these elements that most actively influence the recognition in a new design product – a postcard – of a visually stratified as if three-dimensional layout of an architectural object that has a visual resemblance to its original material prototype.
References
Masahiro Chatani. Paper Magic. Pop-Up Paper Craft: Origamic Architecture. Ondorisha Publishers. 1988. 88 p.
Ramin Razani. Phantastische Papier Arbеiten. Augustus Verlag. 2002 81 p.
Ramin Razani. Faszinierende Grußkarten. Augustus Verlag. 1997. 65 р.
Keiko Nakazawa. Cartes Pop-up en kirigami. De Saxe 2012 125 p.
Світлична О.М., Залевська О.Ю. Новорічна ялинка – новий вид прикладного дизайну стилю «eco-friendly» (на прикладах студентського формоутворення). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка: вип. № 62 Т.2. Дрогобич, 2023. С. 83–92. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/62-2-13.
Світлична О., Залевскька О. Сфери дизайнерського застосування сучасних витинанок. Modern scientific trends and youth development : матеріали XXIX міжнар. наук.-практ. конф., 25–28 лип. 2023 р. Варшава : Польша, 2023. С 31–36. ISBN – 979-8-89074-568-2. DOI 10.46299/ISG.2023.1.29.
Світлична О.М., Удріс І.М., Залевська О.Ю. Збірно-розбірні форми новорічних ялинок як частина формотворчої паперопластики. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. Вип. № 66. С. 32–42. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-3-5.
Світлична О.М., Удріс І.М., Залевська О.Ю. Графічний дизайн як потужний популяризатор національної спадщини (на прикладі виробів у техніці витинанки). Український мистецтвознавчий дискурс. Київ. № 2. 2023. С. 96–107. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.12.
Світлична О.М., Удріс І.М., Залевська О.Ю. Техніка кірігамі як приклад декорування об’єктів предметного дизайну. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. Вип. № 65. С. 128–139. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/65-2-17.
Станкевич М. Українські витинанки. Київ : Наукова думка, 1986. 123 с.