МОДНИЙ ОБРАЗ НА ОБКЛАДИНКАХ АМЕРИКАНСЬКИХ ЧАСОПИСІВ 1910-Х – 1920-Х РОКІВ: ЖІНОЧИЙ ПОГЛЯД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.13

Ключові слова:

ілюстрація, фешн-ілюстрація, реклама костюма, модні часописи, жіночий модний образ, ілюстраторка, обкладинки журналів, графічний дизайн.

Анотація

Метою статті є виявлення внеску жінок-ілюстраторів у формування жіночого модного образу засобами рисованої фешн-ілюстрації на прикладі аналізу оформлення обкладинок американських модних журналів середини 1910-х – 1920-х років. Методологія роботи згідно поставленої мети базується на застосуванні історико-культурного підходу, узагальненні досліджуваної проблеми та використанні системного мистецтвознавчого, стилістичного, порівняльного художнього аналізу. В роботі здійснено спробу мистецтвознавчої інтерпретації авторської манери оформлення обкладинок періодичних видань відповідного спрямування в межах характерних стильових ознак доби ар-нуво та ар-деко, художницями, які співпрацювали з відомими американськими часописами Vogue», «Elite Styles», «Delineator», «McCalls», «Collier’s», «Good Housekeeping» та іншими журналами мод тих років. В результаті огляду обкладинок як ключового елемента часопису, створених Х. Драйден, Р. Істмен, Г. Мізероль, Н. Макмейн, Р. Сенгер та рядом інших авторів окреслюються відмінні риси даного виду художньої продукції, в якій єднання художніх та певних комерційних рис сприяють широкому визнанню серед споживачів. Увага зосереджується на висвітленні особливостей презентації актуального жіночого модного образу як вияву соціокультурних тенденцій доби в сприйнятті й трактуванні ілюстраторок. В контексті розгляду загальної еволюції графічної мови в першій третині ХХ століття характеризуються специфічні риси фешн-іллюстрації як лінії тогочасного графічного дизайну, покликаної презентувати найхарактерніші тенденції актуальної моди. Простежуються засоби візуалізації інформації, стильові особливості створюваних модних жіночих образів залежно від цільової аудиторії, індивідуального стилю авторок та редакційної політики видань-замовників. Визначено, що в загальному культурно-історичному контексті зазначеної доби фешн-ілюстрація виступила вагомою складовою індустрії моди і жіноче авторське трактування модного образу сприяло її утвердженню як самодостатнього художнього явища означених років та виразному компоненту стилю життя епохи.

Посилання

Downton D. Masters of Fashion Illustration. London : Laurence King Publishing, 2010. 244 с.

Blackman C. 100 Years of Fashion Illustration. London : Laurence King Publishing, 2017. 384 с.

Hill D. As sееn in Vogue. A century of American fashion in advertising.- Texas tech university press. 2004. URL: https://www.scribd.com/document/704874415/As-Seen-in-Vogue-a-Century-of-American-Fashion-in-Advertising-by-Daniel-Dellis-Hill (дата звернення 20.06.2024)

Шевнюк О. Історія костюма. Київ : Знання, 2008. 375 с.

Дубрівна А., Кружиліна К. Сучасні тенденції fashion-ілюстрації. Актуальні проблеми сучасного дизайну : праці Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 11–13 листопада 2020 р. Київ, 2020. С. 70–72.

Селезньова А. Теоретичні аспекти створення та художньої подачі fashion-ілюстрації. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. пр. / Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ : Міленіум, 2017. Вип. 39. С. 141–150.

Лагода О. Репрезентативний потенціал дизайнерських практик у симбіозі мистецтва і моди. Art and Design. №3, 2018. С. 107–119. DOI:10.30857/26170272.2018.3.10.

Миргородська Н., Лагода О. Еволюція ілюстрації моди як засобу трансляції спеціальної інформації. Вісник ХДАДМ. 2012. №8. С.37–40.

Миргородська Н. Еволюція форм проектно-художньої презентації костюма в ілюстрації моди : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.07. ХДАДМ. 2014. 20 c.

Bayer P., Riley N. The Elements of Design. Octopus Publishing Group. 2003. 544 p.

Fashion History from the 18th to the 20th Century. Köln : TASCHEN. 2015. 648 c.

Лагода О. Художньо-образні особливості костюма в дизайні одягу кінця хх – початку ХХІ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.07. ХДАДМ. 2007. 22 c.

Лагода О. Репрезентація як форма нарративізації. Вісник ХДАДМ. 2013. № 4. С. 39–42.

Михайлова Р., Федорова Є. Про зміст і співвідношення понять «образ» та «імідж». Вісник КНУ-КіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2016. № 35. С. 206–217.

Геллер С., Кваст С. Графічні стилі : від вікторіанців до хіпстерів. Київ : ArtHuss. 2019. 296 с.

Удріс І., Удріс Н. Ілюстрація моди: від Ренесансу до Постмодернізму. Кривий Ріг : Видавничий дім. 2013. 208 с.

Vogue Covers. On Fashion’s front page. Boston : Little, Brown. 2009. 240 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-11

Як цитувати

Удріс-Бородавко, Н. С., & Удріс, І. М. (2024). МОДНИЙ ОБРАЗ НА ОБКЛАДИНКАХ АМЕРИКАНСЬКИХ ЧАСОПИСІВ 1910-Х – 1920-Х РОКІВ: ЖІНОЧИЙ ПОГЛЯД. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 104–112. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.13