СУВЕНІРНО-ВІТАЛЬНІ «АРХІТЕКТУРНІ» ЛИСТІВКИ-КІРІГАМІ – СУЧАСНА СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ ТРАДИЦІЙНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВИРІЗАНКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.22Ключові слова:
паперопластика, сувенірна листівка, кірігамі, витинанка, вирізанка, вітальна листівка, асоціативність, розшарування площиниАнотація
Абстрактна паперопластика в дизайні початку XXI ст. виокремилась у цілком самостійну галузь творчості, що набула значного поширення завдяки своїм не тільки привабливим декоративним якостям. Широка гама кольорів, щільності, фактур та текстур картону й паперу мотивують майстрів до творчості та дозволяють створювати вражаюче вишукані вироби. Крім іншого геометрично-абстрактна нейтральність подібних декоративних робіт дозволяє раціонально вписувати такі твори у концептуально різні моделі оформлення розмаїтих типів штучного інтер’єрно-екстер’єрного середовища, твердо займати нішу «eco-frіendly» та бути економічно необтяжливим видом творчості. Сьогодні існує багато технік роботи у галузі паперопластики: від площинних варіантів витинанки чи аплікації до об’ємних квілінгу, папероплетіння чи орігами. Разом з тим у сучасному світі вже буденністю стала автоматизація найрізноманітніших процесів, що є органічною частиною різних сфер графічного дизайну. І перш за все це стосується процесів біговки, вирізування деталей або прорізування елементів (т.зв. вирубки/висічки наскрізних отворів), що раніше належали до виключної ручної роботи. Завдяки появі обладнання із застосуванням лазерного різака на папері чи картоні у митців з’явилась можливість не тільки скоротити час на виконання, а й тиражувати надскладні твори, традиційна ручна витинанка/ вирізанка стала тиражним дизайнерським виробом. І саме як вже дизайнерський виріб вирізанка посіла почесне місце серед найвишуканіших прийомів декорування творів сучасного предметного середовища в різних галузях застосування: від малих поліграфічних форм до різноманітних за складністю та матеріалами урбаністично-архітектурних проектів. Ще однією технікою, що одночасно поєднує «східні» та «західні» традиції є кірігамі. В усьому розмаїтті творчих напрямків та пошуків техніки кірігамі почесне місце займають так звані «архітектурні» сувенірно-вітальні листівки, що сьогодні виокремились у самостійну паперову дизайнерську номінацію. Тож у статті на прикладі багатого ілюстративного матеріалу проаналізована специфіка «архітектурних» листівок-кірігамі, показана важливість графічної стилізації конструктивно-декоративних елементів архітектурних споруд для їх подальшої адаптації під техніку вирізанки. Акцентовано увагу на важливості стилізованих декоративних елементів вирізанки. У підсумку саме ці елементи найактивніше впливають на впізнаваність у новому дизайнерському виробі – сувенірній листівці – візуально розшарованого ніби тривимірного макету архітектурного об’єкту, що має візуальну схожість зі своїм оригінальним матеріальним прототипом.
Посилання
Masahiro Chatani. Paper Magic. Pop-Up Paper Craft: Origamic Architecture. Ondorisha Publishers. 1988. 88 p.
Ramin Razani. Phantastische Papier Arbеiten. Augustus Verlag. 2002 81 p.
Ramin Razani. Faszinierende Grußkarten. Augustus Verlag. 1997. 65 р.
Keiko Nakazawa. Cartes Pop-up en kirigami. De Saxe 2012 125 p.
Світлична О.М., Залевська О.Ю. Новорічна ялинка – новий вид прикладного дизайну стилю «eco-friendly» (на прикладах студентського формоутворення). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка: вип. № 62 Т.2. Дрогобич, 2023. С. 83–92. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/62-2-13.
Світлична О., Залевскька О. Сфери дизайнерського застосування сучасних витинанок. Modern scientific trends and youth development : матеріали XXIX міжнар. наук.-практ. конф., 25–28 лип. 2023 р. Варшава : Польша, 2023. С 31–36. ISBN – 979-8-89074-568-2. DOI 10.46299/ISG.2023.1.29.
Світлична О.М., Удріс І.М., Залевська О.Ю. Збірно-розбірні форми новорічних ялинок як частина формотворчої паперопластики. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. Вип. № 66. С. 32–42. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-3-5.
Світлична О.М., Удріс І.М., Залевська О.Ю. Графічний дизайн як потужний популяризатор національної спадщини (на прикладі виробів у техніці витинанки). Український мистецтвознавчий дискурс. Київ. № 2. 2023. С. 96–107. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.12.
Світлична О.М., Удріс І.М., Залевська О.Ю. Техніка кірігамі як приклад декорування об’єктів предметного дизайну. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. Вип. № 65. С. 128–139. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/65-2-17.
Станкевич М. Українські витинанки. Київ : Наукова думка, 1986. 123 с.