KHARKIV LANDSCAPE SCHOOL. VALERY SHMATKO

Authors

  • Liudmyla Меlnychuk
  • Mariia Kovalova
  • Daria Dohadailo

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.6

Keywords:

Ukrainian art, landscape genre, impressionistic method, Kharkiv landscape school, Valerii Shmatko.

Abstract

The article analyzes the peculiarities of the landscape genre development in the works of contemporary Ukrainian painter Valerii Shmatko, who follows the traditions of the famous Kharkiv landscape school. Its creators were prominent artists of the last quarter of the ХІХ – early ХХ centuries: Serhii Vasylkivskyi, Mykhailo Tkachenko, Petro Levchenko, Mykhailo Berkos, whose artistic heritage inspires artists to this day. Exploring the development of the Ukrainian national school of fine arts, art historians now highlight not only the features and achievements of regional schools of their formation, but also the continuation of traditions in the work of contemporary authors. The creativity of Valerii Shmatko is important in the development of Ukrainian painting of the late XX– early XXI century, but today the study of his artistic heritage is devoted to separate articles of Kharkiv art critics O. Denysenko and L. Starodubtseva for catalogues and albums. Landscape is the main genre in the painting of V. Shmatko. The artist sincerely conveys the experience of what he saw, the mood, depicting nature, cities, architecture and life of the people. In creating landscapes, he pays special attention to colors and light, combining the method of impressionists with the features inherent in the national landscape – generalization, picturesqueness, characteristic coloring of different regions of Ukraine. In the landscape series created in Ukraine and abroad (Middle East, Montenegro, Bulgaria), there is an attentive attitude to local sights and natural features. Based on the analysis of the artist’s works, communication with him, acquaintance with the art projects in which he participated, the features of the creative method of V. Shmatko, stylistic features of the works, modern trends and further directions in creativity are considered.

References

Благослови, душе моя, Господа: каталог… Харків: НТМТ, 2012. 356 с.

Блаженні ті очі, що бачать…: альбом творів. Харків: Майдан, 2013. 439 с.

Догадайло Д. Пейзаж – найбільш шляхетна тема. Інтерв’ю з В. Шматьком. 11.11.2020. Особистий архів.

Догадайло Д. Інтерв’ю з В. Шматьком. 21.01.2022. Особистий архів.

ІІ міжнародний мистецький пленер. Кращий художник. Вінниця: Твори, 2018. 164 с.; ІІІ міжнародний мистецький пленер-конкурс. Кращий художник. Вінниця : ТОВ Твори, 2019. 18 с.; ІV Міжнародний Мистецький пленер-конкурс. Кращий художник. Вінниця : ТОВ Твори, 2020. 164 с.

Козюк В. Фарби полум’я сердець. Кіноповість. Мистецький проект. Вінниця: ТОВ Твори. 2022. 312 с.

Мельничук Л. Мистецькі проекти харківських колекціонерів. Інновації в науці: нові підходи та актуальні дослідження. Матеріали науково-практичної конференції (м. Ужгород, 23–24 вересня 2022 р.). Одеса : Молодий вчений, 2022. С. 11–13.

Мистецькі пленери. Шляхами Васильківського: погляд через століття. До 155-річчя від дня народження майстра. Харків : ХДАДМ, 2009. 124 с.

Сирія. Шляхами перших християн. Х. : НТМТ, 2008. 104 с.

Червень у Переяславі: каталог. Переяслав, 2021. 35 с.

Published

2022-12-20

How to Cite

Мельничук, Л. Ю., Ковальова, М. М., & Догадайло, Д. М. (2022). KHARKIV LANDSCAPE SCHOOL. VALERY SHMATKO. Ukrainian Art Discourse, (5), 47–53. https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.6

Issue

Section

Статті