ТВОРЧІСТЬ ХУДОЖНИКА БАРАНІВСЬКОГО І КОРОСТЕНСЬКОГО ЗАВОДІВ ВАРТАНА НАРІКЯНА ЗА АРХІВНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Школьна Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-7245-6010
  • Андрій Сергійович Котлярчук Національна академія керівних кадрів культури і мистецтва https://orcid.org/0009-0001-9944-9996

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.17

Ключові слова:

фарфор, рисунок, проєкт розпису сервізу, декор, Вартан Нарікян, В. і М. Трегубови, Україна, ХХ століття, Баранівський фарфоровий завод, Коростенський фарфоровий завод

Анотація

Мета статті – розкрити віхи життя і етапи творчої діяльності видатного художника українського фарфору Вартана Міхрановича Нарікяна, зважаючи на його плідну діяльність 1930-х – 1960-х рр., відому за матеріалами колекцій музеїв та асортиментних кабінетів Баранівського фарфорового заводу та Коростенського фарфорового заводу, а також даними Художніх рад ВІАлегпрому та архівними матеріалами Києва. Основна ідея дослідження зводиться до унікального творчого почерку майстра, що вирізнявся високою культурою виконання і специфічною «ювелірною» філігранністю та досконалістю викінчених ідей і їх втілення. Інструментарій дослідження спиратиметься на сукупність принципів, підходів і методів. Зокрема, ґрунту- ватиметься на принципі наукової достовірності та хронологічному принципі, мистецтвознавчому, дизайнерському та виробничому підходах; базуватиметься на онтологічному, герменевтичному, аксіологічному, історико-генетичному, історико-порівняльному, культуротворчому, соціо-культурному, методах регіоналіки, мікроісторії, методах типологізації, формально-стилістичному та методі мистецтвознавчого аналізу. Серед значущих завдань дослідження виокремлюється необхідність окреслити сутність творчого методу В. Нарікяна в галузі вітчизняного промислового мистецтва, потреба у визначенні кола відомих робіт означеного автора та повноцінного введення його імені до переліку імен найкращих фахівців українського фарфору-фаянсу ХХ століття, ім’я якого асоціюється із кращими взірцями унікальних авторських творів, деякі з яких йшли у серійне та масове виробництво у другій третині ХХ століття. Наведено дані щодо доробку майстра на двох ключових стилетворчих підприємствах галузі тонкої кераміки України у часи стрімкого розвитку мистецьких технологій 1930-х – 1960-х рр. Унаочнено найбільш цінні, знакові роботи автора. Розкрито позаідеологічний характер його діяльності, що вплинуло на відсутність державних нагород і відзнак, не зважаючи на «аристократизм» його творів і певну доконаність кожного проєкту оформлення сервізу, в котрих відчувалася рука вправного майстра із присмаком знання найдорожчих світових технік оформлення фарфору.

Посилання

Архів Баранівського фарфорового заводу.

Архів Школьної О. В. Польові дослідження Ольги Школьної щодо Баранівського і Коростенського фарфорових заводів.

Вартан Міхранович Нарікян [енциклопедичні довідки про діячів вірменської діаспори України]. URL: https://www.ask-oracle.com/birth-chart/q119215343/ (дата звернення: 21.11.2024).

Івашків Г. Шевченкіана в українській кераміці. Народознавчі зошити. 2014. № 6 (120). С. 1165–1188.

Карпінська-Романюк Л. Український фарфор ХХ століття Коростенського фарфорового заводу. Київ: Фамільна друкарня Huss, 2023. 280 с.: іл.

Нарікян Вартан Міхранович. Словник художників України / відпов. ред. М. П. Бажан. Київ : Головна редакція Української радянської енциклопедії, 1973. 272 с.

Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф. 4989. Виробничотехнічний відділ. Оп. 1. Спр. 201. Протоколи засідань художньої ради треста за 1951 р. 20 лютого – 28 листопада 1951 р. На 33 арк. Арк. 10.

Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Фонд 990, Мусієнко Пантелемон Никифорович, український радянський мистецтвознавець.

Школьна О. Фарфор-фаянс України ХХ століття. Київ: Інтертехнологія, 2011. 400 с.: іл. (с. 20)

Школьна О. Фарфор-фаянс України ХХ століття: інфраструктура галузі, промислова та економічна політика, організаційно-творчі процеси. Книга 2. Частина 1. Додатки. Історія виробництв. Таблиці. Реєстр імен провідних майстрів галузі. Київ: День Печати, 2013. 400 с.: іл.

Школьна[я] О. Баранівський фарфоровий завод епохи Гріпарі (кінець ХІХ – початок ХХ століть). Матеріали родинних архівів і колекцій: Баранівський фарфор в епоху Гріпарі / сост. О. Тарханова, О. Гріпарі. [Женева], 2011. С. 58–105.

Щербань П., Щербань О. Глиняна Шевченкіана. Вісник ЛНАМ. Вип. 25. С. 157. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/25/17.pdf (дата звернення: 21.11.2024).

Щербань А., Щербань О. Шевченкіана у глиняних виробах. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2013. Вип. 13. С. 83–93. URL: https://um.etnolog.org.ua/zmist/2013/83.pdf (дата звернення: 21.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Школьна, О. В., & Котлярчук, А. С. (2024). ТВОРЧІСТЬ ХУДОЖНИКА БАРАНІВСЬКОГО І КОРОСТЕНСЬКОГО ЗАВОДІВ ВАРТАНА НАРІКЯНА ЗА АРХІВНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 153–163. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.17