ПРИВАТНІ ЗБІРКИ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА, ЩО ЛЯГЛИ В ОСНОВУ КОЛЕКЦІЙ МУЗЕЇВ

Автор(и)

  • Олексій Олексійович Роготченко Національної академії мистецтв України

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.13

Ключові слова:

колекціонування, формування колекцій, історія музею, Музей Ханенко, декоративне мистецтво, порцеляна

Анотація

Метою цього дослідження є презентація колекцій декоративного мистецтва Європи родин Терещенків, Ханенків, Оскара Гансена та Василя Щавинського. Смаки та ретельний обізнаний вибір творів цих збирачів лишили вклад у створення майбутніх музеїв. Дослідження також прагне розкрити, яким чином їхня спадщина сприяла формуванню культурних центрів в Україні, таких як Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, Національний музей Київська картинна галерея, та інші музеї, які стали важливими осередками дослідження світового мистецтва. Результати. Завдяки цьому дослідженню ми маємо ретроспективу подій, що сталися у 1920-х роках з приватними колекціями творів мистецтва. Кожна з цих збірок була багата на твори різних країн. Проаналізувавши спадки аматорів мистецтва ми бачимо, що завдяки освіченості і різнобічно розвинутому смаку жоден з них не обійшов увагою твори декоративного мистецтва Європи. Якість колекцій доводить високий рівень мистецтвознавчої підготовки колекціонерів початку ХХ століття. Більш за те в цій роботі представлено додаткові риси відданості місту Києву згаданих представників інтелігенції. Без виключень кожен з них за життя чи за останнім побажанням подарував свої ретельно зібрані колекції жителям Києва. Висновки: родини Терещенків та подружжя Ханенків, а також колекціонери Оскар Гансен і Василь Щавинський, відіграли ключову роль у формуванні культурних інституцій в Україні. Їхні зібрання стали основою для створення музеїв, таких як Національний музей Київська картинна галерея та Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Кожен з цих колекціонерів за власним бажанням подарував свої скарби місту Києву. Діяльність цих колекціонерів не обмежувалась лише збиранням мистецтва. Вони активно підтримували художні виставки, брали участь у культурних заходах і сприяли розвитку нових напрямів в українському мистецтві. Їхні колекції містили як твори українських митців, так і роботи художників з Європи, що сприяло інтеграції української культурної спадщини у світову культуру.

Посилання

Живкова О.В. Колекціонер В. О. Щавінський. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2001. С. 3–18.

Живкова О.В. Дар Василя Щавинського (1868–1924). Київ: Фенікс, 2020

Ілінг А.В. Повернуте ім’я – О. Гансен. До історії приватного збирання в Києві. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2001. С. 28–40.

Ілінг А.В. Повернуте ім’я – Оскар Гансен: до історії приватного збирання в Києві. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2002. № 9. С. 43–53.

Ковалинський В.О. Меценати Києва. Київ: Кий,1998. – 528 с.

Корнієнко Н.І. Рєпніни. До історії художнього зібрання в Яготині. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2004. С. 5–22.

Кравченко Л. В. Формування колекції французької порцеляни у Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків: аналіз архіву. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2023. № 3. С. 154–159.

Решетньова Г. О. Оскар Гансен: нові біографічні відомості. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків: 2018. С. 47–59.

Решетньова Г. О. Стилістичні особливості європейської порцеляни XVIII – початку XX століття з приватних колекцій України : дис. канд. мист. : 17.00.05 / Решетньова Ганна Олесксіївна. Київ : Нац. акад. образотвор. мистецтва і архітектури, 2020. 265 с.

Рославець О.М. Б.І. Ханенко – засновник київського музею західного та східного мистецтва. Матеріали науково-практичної конференції «До 15–річчя народження Богдана Ханенка, мецената, колекціонера, фундатора музею». Київ: Кий, 1999. С. 5–13.

Ханенко Б.І. Спогади колекціонера. за ред. В.І. Виноградової. Київ: Дзеркало світу, 2008. 160 с.

Шостак О.Д. Західноєвропейська гравюра із зібрання В. О. Щавінського у колекції Музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2001. С. 19–27.

Шпитковська Н. Д. Мистецьке колекціонування як історико-культурне явище XVII–XXI століття : дис. доктора філософії : 034 – Культурологія / Шпитковська Наталія Дмитрівна ; Київ : Нац. акад. образотвор. мистецтв і архітектури, 2021. 341 с.

Loukomski G. Description du Musee fondé par B. & W. Khanenko a Kiev, 1880–1920. Paris, 1921. 91 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Роготченко, О. О. (2024). ПРИВАТНІ ЗБІРКИ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА, ЩО ЛЯГЛИ В ОСНОВУ КОЛЕКЦІЙ МУЗЕЇВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 121–127. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.13