PRIVATE COLLECTIONS OF DECORATIVE ART THAT FORMED THE BASIS OF MUSEUMS

Authors

  • Oleksiy Rogotchenko National Academy of Arts of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.13

Keywords:

collecting, collection formation, museum history, Khanenko Museum, decorative art, porcelain

Abstract

The aim of this study is to present the collections of European decorative art owned by the Tereshchenko and Khanenko families, as well as by Oskar Hansen and Vasyl Shchavynsky. The tastes and carefully informed choices of these collectors contributed to the foundation of future museums. This research also seeks to reveal how their legacy facilitated the establishment of cultural centers in Ukraine, such as the Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Art, the National Museum “Kyiv Art Gallery,” and other museums that have become important hubs for studying world art. Results: This study provides a retrospective view of the events that took place in the 1920s with private art collections. Each of these collections was rich in works from various countries. Analyzing the legacies of these art enthusiasts, we observe that, due to their education and diverse tastes, none overlooked European decorative arts. The quality of these collections attests to the high level of art expertise possessed by early 20th-century collectors. Furthermore, this work highlights an additional aspect of dedication to the city of Kyiv by these representatives of the intelligentsia. Without exception, each of them, either during their lifetime or as a final wish, donated their carefully assembled collections to the people of Kyiv. Conclusions: The Tereshchenko family, the Khanenko couple, and collectors Oskar Hansen and Vasyl Shchavynsky played a key role in shaping cultural institutions in Ukraine. Their collections formed the foundation for the establishment of museums, such as the National Museum “Kyiv Art Gallery” and the Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Art. Each of these collectors, of their own volition, gifted their treasures to the city of Kyiv. Their activities extended beyond the collecting art. They actively supported art exhibitions, participated in cultural events, and fostered the development of new directions in Ukrainian art. Their collections included works by both Ukrainian and European artists, facilitating the integration of Ukrainian cultural heritage into the global cultural landscape.

References

Живкова О.В. Колекціонер В. О. Щавінський. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2001. С. 3–18.

Живкова О.В. Дар Василя Щавинського (1868–1924). Київ: Фенікс, 2020

Ілінг А.В. Повернуте ім’я – О. Гансен. До історії приватного збирання в Києві. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2001. С. 28–40.

Ілінг А.В. Повернуте ім’я – Оскар Гансен: до історії приватного збирання в Києві. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2002. № 9. С. 43–53.

Ковалинський В.О. Меценати Києва. Київ: Кий,1998. – 528 с.

Корнієнко Н.І. Рєпніни. До історії художнього зібрання в Яготині. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2004. С. 5–22.

Кравченко Л. В. Формування колекції французької порцеляни у Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків: аналіз архіву. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2023. № 3. С. 154–159.

Решетньова Г. О. Оскар Гансен: нові біографічні відомості. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків: 2018. С. 47–59.

Решетньова Г. О. Стилістичні особливості європейської порцеляни XVIII – початку XX століття з приватних колекцій України : дис. канд. мист. : 17.00.05 / Решетньова Ганна Олесксіївна. Київ : Нац. акад. образотвор. мистецтва і архітектури, 2020. 265 с.

Рославець О.М. Б.І. Ханенко – засновник київського музею західного та східного мистецтва. Матеріали науково-практичної конференції «До 15–річчя народження Богдана Ханенка, мецената, колекціонера, фундатора музею». Київ: Кий, 1999. С. 5–13.

Ханенко Б.І. Спогади колекціонера. за ред. В.І. Виноградової. Київ: Дзеркало світу, 2008. 160 с.

Шостак О.Д. Західноєвропейська гравюра із зібрання В. О. Щавінського у колекції Музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Матеріали науково-практичної конфекренції «Ханенківські читання». Київ: Кий, 2001. С. 19–27.

Шпитковська Н. Д. Мистецьке колекціонування як історико-культурне явище XVII–XXI століття : дис. доктора філософії : 034 – Культурологія / Шпитковська Наталія Дмитрівна ; Київ : Нац. акад. образотвор. мистецтв і архітектури, 2021. 341 с.

Loukomski G. Description du Musee fondé par B. & W. Khanenko a Kiev, 1880–1920. Paris, 1921. 91 с.

Published

2024-12-30

How to Cite

Rogotchenko О. О. (2024). PRIVATE COLLECTIONS OF DECORATIVE ART THAT FORMED THE BASIS OF MUSEUMS. Ukrainian Art Discourse, (5), 121–127. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.13

Issue

Section

Статті