ОБРАЗ БЛАЖЕННОГО СЕФЕРІНО ХІМЕНЕСА МАЯ (ЕЛЬ ПЕЛЕ) В ІСПАНСЬКІЙ САКРАЛЬНІЙ СКУЛЬПТУРІ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.10

Ключові слова:

художній образ, перший ромський святий, іспанська сакральна скульптура, іспанська пластика, роми, цигани, католицизм

Анотація

Дослідження присвячене вивченню постаті Блаженного Сеферіно Хіменеса Мая (Ель Пеле) (1861–1936), який мав ромське походження та проживав на території Іспанії. За свою прижиттєву сподвижницьку діяльність в релігійній царині, благодійництво та громадську роботу в галузі ромського права, а також, внаслідок мученицької загибелі в період громадянської війни в Іспанії, був беатифікований Папою Римським Іоанном Павлом II у 1997 році. Встановлено, що Ель Пеле як перший ромський святий шанується ромами всього світу. А його особистість та життєвий шлях становить інтерес для іспанських митців у галузі скульптури. У зв’язку з цим, натепер наявний ряд його скульптурних зображень, які демонструють традицію іспанської скульптурної пластики та варті уваги мистецтвознавців. Мета статті – схарактеризувати особливості формування художнього образу Блаженного Сеферіно Хіменеса Мая (Ель Пеле) в сакральній скульптурі Іспанії кінця XX – початку XXI ст. Узагальнені результати: у дослідженні охарактеризовано іконографічні особливості та специфіку художнього образу Блаженного Сеферіно Хіменеса Мая (Ель Пеле), на прикладі ряду скульптурних творів іспанських митців, до яких належить Хосе Марія Барон (скульптура «Сеферіно Хіменес Мая»), Хуан де Авалос (скульптура «Блаженний Сеферіно Хіменес Мая»), Даріо Фернандес Парра (скульптура «Сеферіно Хіменес Мая з дитиною»), Енкарнасьйон Уртадо Моліна («Ель Пеле»), Хосе Луїс Майо Лебріхе (скульптура «Сеферіно Хіменес Мая»). Аналіз цих зразків іспанської пластики дав змогу дійти висновку, що в них наявна стала іконографічна католицька традиція з використанням звичної атрибутики, поз та жестів. Разом із тим, їм притаманні елементи авторської інтерпретації образу Ель Пеле, завдяки чому окремі скульптурні зображення сприймаються як експресивні зразки сучасного образотворчого мистецтва.

Посилання

Мартіні К. М. Ель Пеле – ромський мученик. Романі Яг. Ромська народна газета. 10 жовтня 2000. С. 5.

Сагач Г. Духовна педагогіка любові: словацький досвід. Таврійський вісник освіти. 2017. № 1. С. 78–88.

Шмельова Т. В. Мистецтво скульптури: навчально-методичний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2018. 201 с.

Beato Ceferino Giménez Malla, el «Pelé», mártir. Vangelo del giorno. URL: https://vangelodelgiorno.org/SP/display-saint/db47e592-8d63-49ce-9609-03fec388fc2c (date of access: 17.01.2024).

Burke J., Webster S. V. Art and Ritual in Golden-Age Spain: Sevillian Confraternities and the Processional Sculpture of Holy Week. Sixteenth Century Journal. 1999. Vol. 30, no. 4. P. 1150. URL: https://doi.org/10.2307/2544681 (date of access: 20.01.2024).

Ceferino Giménez Malla. Dicastero delle Cause dei Santi. URL: https://www.causesanti.va/it/santi-ebeati/ceferino-gimenez-malla.html (date of access: 15.01.2024).

Charette C. d. La diffusion de l’art du second atelier de sculpture de Silos dans le nord de l’ Espagne : phd thesis. 2014. 504 p. URL: http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01023712 (date of access: 20.01.2024).

Cruz J. D. d., Cruz T. J. M. D. d. O catolicismo e a ciganidade brasileira. Ciganos : olhares e perspectivas. João Pessoa, 2019. P. 213–228.

López-García A., Delibes M. Antonio López-García: Paintings and sculpture. Madrid : Tf. Editores, 2011. 288 p.

Mejía A. R. Historias de la Historia de la Iglesia. Madrid : Editorial Vita Brevis, 2011. 338 p.

Montero M. P. Los Gitanos de Utrera trasladaron al Beato Ceferino hasta el Santuario de Consolación. Cofrades De Arahal. URL: http://cofradesdearahal.blogspot.com/2016/05/los-gitanos-de-utrera-trasladaron-al.html (date of access: 15.01.2024).

Muro E. T. G. d. Ay, gitano: (Isna, calorro) : biografía de Ceferino Giménez Malla, mártir. Madrid : BAC Popular, 1997. 176 p.

Ritchie A. C. Sculpture of the Twentieth Century. The Art Institute of Chicago Quarterly. 1953. Vol. 47, № 1. Р. 1–10.

Sánchez J. La Diócesis de Barbastro-Monzón celebra la festividad de El Pelé. cadena SER. URL: https://cadenaser.com/aragon/la-diocesis-de-barbastro-monzon-celebra-la-festividad-de-el-pele-03052022-166988-radio-huesca/ (date of access: 15.01.2024).

Sureda J. Golden age of Spain: Painting, sculpture, architecture. New York : Vendome Press, 2008. 304 p.

Talla Del Beato Ceferino Giménez Malla, «el Pelé». Hermandad de Los Gitanos. URL: http://hermandadlosgitanosmadrid.es/talla-del-beato-ceferino-gimenez-malla-el-pele/ (date of access: 15.01.2024).

Webster S. V. Art and ritual in Golden-Age Spain: Sevillian confraternities and the processional sculpture of Holy Week. Princeton, N.J : Princeton University Press, 1998. 298 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Роготченко, О. О. (2023). ОБРАЗ БЛАЖЕННОГО СЕФЕРІНО ХІМЕНЕСА МАЯ (ЕЛЬ ПЕЛЕ) В ІСПАНСЬКІЙ САКРАЛЬНІЙ СКУЛЬПТУРІ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 82–89. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.10

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають