ПРЕВЕНТИВНЕ ЗБЕРЕЖЕННЯ ФОТОГРАФІЧНИХ ВІДБИТКІВ: СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗАХИСТУ ТА КОНСЕРВАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.1

Ключові слова:

архівація, архівний фотопапір, безкислотні матеріали, довговічність фотоматеріалів, збереження фотографій, експонування фотографій, превентивна консервація, пігментні чорнила, фотографічні відбитки, фотоматеріали, фотодрук, ультрафіолетове випромінювання, УФ-фільтри, 9706, 11798, Acid-free paper, VarrIng, UV blocking glass

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні проблематики захисту фотографічних відбитків, пов’язаної з якістю фотоматеріалів для друку та умов експонування задля їх тривалого зберігання. Методологія дослідження ґрунтується на системному підході та передбачає застосування сукупності методів: аналітичного – для вивчення досліджень зі стійкості фотоматеріалів до зовнішнього впливу, умов експонування творів фотомистецтва та правил їх архівного зберігання, узагальнення результатів наукових праць з теми статті; порівняльно-зіставний і структурний аналіз – задля зіставлення властивостей фотоматеріалів і їх взаємодії із зовнішнім середовищем з метою виокремлення проблематики довговічного збереження; action research – для залучення дослідника не лише для спостережень, а й відпрацювання практичних рішень задля поліпшення умов захисту фотографічних відбитків. Наукова новизна полягає в дослідженні та окресленні проблематики захисту фотографічних творів, зокрема через аналіз нових підходів до оцінки якості фотоматеріалів для друку фотографічних відбитків, та пропозиції конкретних превентивних заходів для консервації творів фотомистецтва, а також запровадження поняття «фотографічні відбитки» в український науковий дискурс. Висновки. У результаті дослідження встановлено, що важливим компонентом превентивної консервації фотографічних відбитків є заходи, спрямовані на професійний вибір і застосування фотоматеріалів з архівними властивостями для друку та оформлення фотографій. Використання фірмового паперу зі 100% альфа-целюлози, що не містить кислот, лігніну та освітлювачів, а також використання фірмових сертифікованих пігментних чорнил, солей платини, паладію або вуглецевого пігменту є одним із найкращих варіантів вибору фотоматеріалів для друку світлин. Це дасть можливість підвищити їхню стійкість до агресивних впливів зовнішнього середовища, зокрема стійкість до сонячного світла, УФ-випромінювання і вологи, та досягнути успішного тривалого збереження протягом століть. Дотримання стандартів 9706 для паперу [1] та ISO 11798 [25] для чорнил також є важливим для консервації творів фотомистецтва.

Посилання

Безкислотне архівне пакування – правильний вибір. Архівні інформаційні системи. URL: https://arinsy.com/2020/07/30/bezkyslotne-arkhivne-pakuvannya-pravyl-nyy-vybir/ (дата звернення: 20.10.2024).

Борисенко М. О. Кислотність та способи її нейтралізації у процесі превентивної консервації та реставрації архітектурної графіки. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. 2021. Вип. 39. С. 43–46.

Борисенко М. О. Превентивна консервація як інструмент збереження культурного надбання. Актуальнi питання гуманітарних наук. 2021. № 35(1). С. 26–31. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-1-4 (дата звернення: 20.10.2024).

Бондарчук Д. Фото-марафон Сучасне мистецтво. Київська Школа Фотографії. 2023. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tx7I3FEl7UY&t=302s (дата звернення: 20.10.2024).

Видання Національного науково-дослідного реставраційного центру України / Національний науково-дослідний реставраційний центр України. URL: http://restorer.kiev.ua/?page_id=288 (дата звернення: 17.10.2024).

Виставка фотографій Contemporary Ukrainian Photography. НЮ АРТ. 2024. URL: https://nuart.com.ua/exhibitions/vystavka-fotohrafii-contemporary-ukrainian-photography/ (дата звернення: 22.10.2024).

Гаврилюк С. В. Фондова та науково-дослідна робота музеїв : методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня підготовки спеціальності 027 «Музеєзнавство, пам’яткознавство». Луцьк, 2023. 93 с.

Гайдай О. М. Музеєзнавство : навч. посіб. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2021. 212 с.

Гольдін П. Є. та ін. Збереження музейних, архівних, бібліотечних і наукових колекцій в умовах війни. Проєкт «Наука в небезпеці». Scienceatrisk. 2024. 58 с. URL: https://scienceatrisk.org/storage/lp/118/72b090b6524856c66be6a14788d721bc5f6841ff.pdf (дата звернення: 22.10.2024).

Друк на мінілабі. RGB-lab. URL: https://rgb-lab.net/ua/view/fotopechat-na-minilabe/ (дата звернення: 20.10.2024).

Копитько О. Кращі музеї і галереї України: рейтинг користувачів Facebook. Музейний простiр. 2013. URL: http://prostir.museum/ua/post/30326 (дата звернення: 22.10.2024).

Колекції. VarrIng. 2024. URL: https://varring.art/ua/collections/ (дата звернення: 24.10.2024).

Легейда А. В. Збереження культурної спадщини: традиції і перспективи / ХНУ ім. Каразіна. URL: https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/42924e03-58fa-4c3a-916a-ed04718b3335/content (дата звернення: 22.10.2024).

Паур І. В. Основи музейної справи : навч.-метод. посібник для організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація». Кам’янець-Подільський : Видавець Панькова А. С., 2021. 204 с.

Превентивні методи збереження документів наукових бібліотек у несприятливих екологічних умовах / Л. В. Муха, Л. П. Затока, Л. М. Куява та ін. Київ : НАН України, Нац. б-ка України імені В. І. Вернадського; Центр консервації і реставрації, 2020. 234 с.

Світлостійке чорнило. Mak.Trade. URL: https://mak.trade/chornilo-dlya-printera/chornilodlya-strumenevikh-printeriv/svitlostiyke-chornilo/filter/tip_chernil-is-1108705/apply/ (дата звернення: 20.10.2024).

Тимченко О. Т. Превентивна консервація творів мистецтва у системі сучасної вищої освіти консерваторів-реставраторів. Українська академія мистецтва. 2023. № 33 / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-33-28.

Топ 10 київських галерей та артцентрів сучасного мистецтва. Artlooker. URL: https://artslooker.com/top-10-kiivskikh-galerey-ta-centriv-suchasnoho-mistetstva/ (дата звернення: 22.10.2024).

6 типів широкоформатного друку, про які потрібно знати. Гудвіл Дизайн сервіс. URL: https://gudvil.com.ua/ua/blog/6-typiv-shyrokoformatnoho-druku-pro-yaky/ (дата звернення: 20.10.2024).

Учасники. Kyiv Photo Week. 2018. URL: https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fkyivphotoweek%2Fposts%2F2211440332514184&show_text=true&width=500 (дата звернення: 22.10.2024).

Учасники АРТ МАРКЕТ. Галерея «Лавра». 2024. URL: https://www.instagram.com/p/DAq6RQaNgmt/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== (дата звернення: 24.10.2024).

Фотодрук. ФотоПартнер ТМ. URL: https://fotopartner.org (дата звернення: 20.10.2024).

Як і чому: збереження фотографій сьогодні. AIC PMG та ICOM-CC PMG Спільна зустріч 19.02.2019–23.02.2019. 2019. URL: https://uk.icom.museum/wp-content/uploads/2019/04/Miriam-Kleingeltink-Report-AIC-PMG-ICOM-CC-PMG-Joint-Meeting.pdf (дата звернення: 22.10.2024).

Якубенко Я. А. Комплексний захист документів – первентивна консервація. До постановки питання. Сучасний стан розвитку світової науки: характеристики та особливості : матер. III Міжнар. наук.-теор. конф. Collection of scientific papers «SCIENTIA» Lisbon, 2022. С. 191–192. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/381 (дата звернення: 22.10.2024).

Bertrand Lavedrine. A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections. The Getty Conservation Institute. 2003. URL: https://www.getty.edu/publications/resources/virtuallibrary/9780892367016.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

Canson Infinity Paper with Epson HDX Inks – Print Permanence Rating. Wilhelm Imaging Research Inc. URL: http://www.wilhelm-research.com/Canson/WIR_Canson_Fine_Art_and_Photo_Papers_Final_Report_2020-06-01.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

Conservation of Photographic Materials. The Getty Conservation Institute. 2024. URL: https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/teaching/photographic_materials.html (дата звернення: 22.10.2024).

Factory Price Galaxy Dx5 Dx7 Eco Solvent Ink Printing Ink Printer Ink Pigment Ink Made in China (Factory Price Galaxy Dx5 Dx7 Eco Solvent Ink Printing Ink Printer Ink Pigment Ink Made in China. Union Color (Guangzhou) Technology.Co.,Ltd. URL: https://union-color.en.made-in-china.com/product/mEWYSpnKTxcg/China-Factory-Price-Galaxy-Dx5-Dx7-Eco-Solvent-Ink-Printing-Ink-Printer-Ink-Pigment-Ink-Made-in-China.html (дата звернення: 20.10.2024).

Home. Wilhelm Imaging Research. Inc. URL: http://www.wilhelm-research.com/index.html (дата звернення: 22.10.2024).

In pictures: 2022 Sony World Photography Open category Awards. ББС: [сайт]. URL: https://www.bbc.com/news/in-pictures-60752777 (дата звернення: 17.10.2024).

Kyiv Photo Week 2017 запроваджує моду на фотографії. Fotoafisha.com. URL: https://fotoafisha.com/134-kyiv-photo-week-2017-zaprovadzhuye-modu-na-fotografyi.html (дата звернення: 20.10.2024).

News & Events: Sony World Photography Awards. Asia-Europe foundation. URL: https://culture360.asef.org/news-events/sony-world-photography-awards-2010/ (дата звернення: 17.10.2024).

Our story. Paris Photo. URL: https://www.parisphoto.com/en-gb/fair/history.html (дата звернення: 17.10.2024).

Paris Photo 2024 – Grand Palais. Paris Photo. URL: https://www.parisphoto.com/content/dam/sitebuilder/ref/paris-photo/documents/2024/paris_photo_2024_PR_UK.pdf.coredownload.263190245.pdf (дата звернення: 17.10.2024).

Photography. B&H Foto&Electronics Corp. URL: https://www.bhphotovideo.com (дата звернення: 17.10.2024).

Practices and Processes. National Gallery of Art. URL: https://www.nga.gov/research/online-editions/alfred-stieglitz-key-set/practices-and-processes.html (дата звернення: 20.10.2024).

Photographic Materials. ICOM-CC (International Council of Museums). URL: https://www.icom-cc.org/en/working-groups/photographic-materials (дата звернення: 22.10.2024).

Photographic Material Group. AIC. 2024. URL: https://www.culturalheritage.org/membership/groupsand-networks/photographic-materials-group (дата звернення: 22.10.2024).

The Permanence and Care of Analog and Digital Color Photographs: Traditional and Digital Color Print, Color Negatives, Slides, and Motion Pictures. Wilhelm Imaging Research Inc. URL: http://wilhelmresearch.com/pdf/HW_Book_761_Pages_HiRes_v1c.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

The Permanence and Care of Analog and Digital Color Photographs Forty-Seven Years of Research and Publication: 1966 to 2013. Wilhelm Imaging Research Inc. URL: http://www.wilhelm-research.com/Wilhelm%20Papers/Wilhelm_FotoConservacion2011_Logrono_Spain_2013-05-01.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

Roger Kockaerts. The praxis of platinum-palladium printing. Picto Benelux 2005. URL: http://www.picto.info/RK_texts/PtPdRKO_e.pdf (дата звернення: 20.10.2024).

Rossa M. Догляд, обробка та зберігання фотографій. International Federation of Library Associations and Institutions. 2002. URL: https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/12e6ad52-b350-45cd-afda-9d0d9c1af25b/content (дата звернення: 20.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Бабій, І. Л. (2024). ПРЕВЕНТИВНЕ ЗБЕРЕЖЕННЯ ФОТОГРАФІЧНИХ ВІДБИТКІВ: СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗАХИСТУ ТА КОНСЕРВАЦІЇ. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 8–18. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.1