ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МОТИВУ КВІТІВ НА ПІДВІКОННІ В Ж ИВОПИСІ ТЕТЯНИ ЯБЛОНСЬКОЇ 1945–2000 РОКІВ: ТРАДИЦІЇ ТА НОВАТОРСТВО

Автор(и)

  • Роман Володимирович Москвітін Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури https://orcid.org/0000-0001-7502-542X

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.4.17

Ключові слова:

живопис Тетяни Яблонської, українське мистецтво ХХ ст., творчий метод, образно-пластична мова, стилістика

Анотація

У статті висвітлено результати дослідження інтерпретацій мотиву квітів на підвіконні в живописі видатної української художниці Тетяни Яблонської (1917–2005), творчість якої посідає виняткове місце в історії українського мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ ст. У статті аналізуються використання мисткинею елементів образно-пластичної мови живопису, за допомогою яких вона знаходила вирішення в композиції, колірних і тональних співвідношень. Метою даного дослідження є виявлення особливостей стилістичних трансформацій художньої мови живопису Т. Яблонської на прикладі аналізу трактування мисткинею зазначеного мотиву у творах 1945–2000 років. Розв’язання поставленої мети дослідження обумовило комплексне застосування наукової методології, зокрема – іконографічного методу, порівняльного, художньо-стилістичного аналізу. Інтерпретаціям мотиву квітів на підвіконні належало особливе місце в живописі Т. Яблонської впродовж десятиліть її довгого творчого шляху. Розмаїття варіацій зображення цього мотиву в живописі є оригінальним явищем творчої спадщини мисткині. У численних картинах Т. Яблонської художня інтерпретація мотиву квітів на підвіконні є вираженням багатогранності проявів краси й поезії повсякденного життя. В трактуванні зазначеного мотиву в живописі мисткині простежується розмаїття художньої взаємодії різних чинників: традиції та новаторства, своєрідність авторської манери, реалістичність зображення та використання методів декоративної стилізації, наслідування мистецьким ідеям французького імпресіонізму. Наукова новизна статті полягає в аналізі стилістичних трансформацій та особливостей еволюції образно-пластичної мови живопису Т. Яблонської на прикладі інтерпретацій мотиву квітів на підвіконні, створених нею впродовж 1945–2000 років. Виокремлено та конкретизовано оновлення мисткинею художньо-виражальних засобів живопису. Простежено її особливу увагу до світла і кольору в організації живописного середовища полотен. Аналіз особливостей інтерпретацій мотиву квітів на підвіконні у творчості Т. Яблонської сформував нові грані розуміння своєрідності етапів трансформації образно-пластичної мови її живопису.

Посилання

Роготченко О., Зайцева В., Опанасюк О.. Мультижанровість живописних полотен Тетяни Яблонської. Актуальні питання гуманітарних наук : Мiжвузiвський збiрник наукових праць молодих вчених. Дрогобич, 2023. Вип. 60, том 3. С. 88–93.

Бугаєнко І. Н. Тетяна Яблонська. Живопис. Графіка : альбом / авт.-упоряд. І. Бугаєнко. Київ : Мистецтво, 1991. 174 с. : іл.

Скляренко Г. Я. Українські художники: з відлиги до незалежності: у 2-х кн. Кн. 1. Київ: ArtHuss, 2018. 288 с. : іл.

Ситник І. В. Творча діяльність Тетяни Яблонської у контексті культурно-мистецьких процесів України середини ХХ – початку ХХІ століть : дис. ... д-ра філософії : спеціальність 023, галузь знань 02. Київ, 2023. 249 с.

Яблонська Т. Щоденники, спогади, роздуми / упоряд. : Г. Атаян, І. Зайцева. Київ : Родовід, 2020. 584 с. : іл.

Тетяна Яблонська. Пори року : кат. вист. / упоряд. : Л. Ковальська. Київ : Тріумф, 2002. 48 с. : іл.

Тетяна Яблонська : кат. вист. / упоряд. : Г. Атаян, Г. Пригода. Київ : PC World Ukraine, 1997. 94 с. : іл.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-26

Як цитувати

Москвітін, Р. В. (2024). ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МОТИВУ КВІТІВ НА ПІДВІКОННІ В Ж ИВОПИСІ ТЕТЯНИ ЯБЛОНСЬКОЇ 1945–2000 РОКІВ: ТРАДИЦІЇ ТА НОВАТОРСТВО. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 116–125. https://doi.org/10.32782/uad.2024.4.17