ТРАНСФОРМАЦІЯ МИСТЕЦТВА ПЛАКАТУ В ПОЛТАВІ ПЕРІОДУ 1980–1990-Х РОКІВ

Автор(и)

  • Микола Федорович Болюх Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0000-4249-3104

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.3

Ключові слова:

полтавський плакат, розвиток, персоналії, національна символіка, види плакатів.

Анотація

У статті розглянуто особливості розвитку мистецтва українського плакату від кінця радянського періоду до початку доби незалежної України. Досліджується трансформації в часі художніх практик в галузі плакату провідних художників Полтавщини , а також найбільш помітних серед них. Також досліджуються зміни в стильових і тематичних особливостях практик художників-плакатистів. Окремо аналізується часова періодичність розвитку плаката, починаючи з шестидесятих по теперішній час, які передумови за радянських часів вплинули на яскравий, навіть дещо несподіваний, бум плакатного мистецтва кінця восьмидесятих початку дев’яностих років ХХ сторіччя в Україні, зокрема і в Полтаві. Аналізований часовий, історичний період розвитку плакатного мистецтва є надзвичайно цікавий , містить різку зміну формальних якостей плакату, нові прийоми, техніки, методи роботи. Також надзвичайні трансформації відбуваються в змістовних, смислових, тематичних. сюжетних аспектах роботи художників-плакатистів Полтави. Проведено аналіз теоретичних праць вітчизняних та зарубіжних фахівців, який свідчить, що мистецтво плакату на Полтавщині, як і в цілому в Україні, знаходиться в контексті національних і міжнародних тенденцій в цій галузі. У статті на основі робіт українських та зарубіжних авторів побудовані основні теоретичні відомості про дизайн соціального плакату. Порушується питання про віднесення дизайну плакату до образотворчого мистецтва. Зроблено короткий історичний екскурс в історію розвитку плакатного мистетва в Полтаві, підкреслено його значення та актуальність, позначено сучасні тенденції розвитку плакату як засобу візуальної комунікації. Означені особливості творчості полтавських художників-плакатистів . Особлива увага приділена роботі художніх осередків, художніх комбінатів, підприємств, де активно створювались плакати, а також роботі спілки художників України і виставковій діяльності, яку вона проводила в галузі плаката.

Посилання

Донець О. М. Український друкований плакат другої половини 1980 – початку 1990 років як хроніка соціокультурних зрушень періоду. Рукописна та книжкова спадщина України. Київ, 2012. Вип. 15. С. 92–105.

Бистрякова В. Н. Плакат як засіб соціальної реклами / В. Н. Бистрякова, А. М. Осадча, Є. П. Гула. Народознавчі зошити, 2017. № 5 (137). С. 1162–1167.

Квіт С. Масові комунікації: Підручник / Сергій Квіт. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 206 с.

Коваль Н. С. Еволюція форми плаката як засобу графічної комунікації. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну, 2014. № 3 (77). C. 255–260.

Малиновський В. Значення соціального плаката / Валерій Малиновський; Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв. URL: http://artkipdm.if.ua/2013/05/25/904/.

Абизов В. А., Грищенко В. В. Основні чинники, що визначають розвиток сучасного плакату. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2011. № 1. С. 71–75.

Будник А. В. Формування національної специфіки українського видовищного плакату кінця ХІХ – першої третини ХХ століть. Мистецтвознавчі записки, 2015. № 28. С. 152–160.

Голубець О. Українське мистецтво: актуальні проблеми сьогодення і перспективи ХХ століття. Мистецтвознавство’2000: Наук. зб. Львів: НАН України; Ін-т народознавства, 2001. С. 17–34.

Гладун О. Д. Соціальний екологічний плакат як феномен графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2008. № 4. С. 21–27.

Сосницький Юрій. Народознавчі зошити, 2022. № 4 (166) . С. 945–947.

Грищенко В. В. Портретний жанр в дизайні плаката. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2011. № 1. С. 171–175.

Саппа М. М. Мистецтво плаката як соціальна технологія. Соціологія: теорія, методи, маркетинг: зб. наук. пр. Київ, 2021. № 1. С. 14–18.

Калашнікова О. А. Зображальний аспект візуальної мови графічного дизайну (на матеріалі плаката). Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.07 «Дизайн». Харків: ХДАДМ, 2011. 20 с.

Косів В. М. Оп арт в українському радянському плакаті: абстракція і національна ідентичність. Вісник Харківської державної академії: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2017. № 6. С. 46–53.

Порфімович О. Л. Технології візуального впливу (плакатистика) в контексті інформаційної війни. Діалог: медіа-студії: зб. наук. пр. Одеса: Одеський національний університет ім. Мечникова, 2014. Вип. 18-19. С. 255–265.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-11

Як цитувати

Болюх, М. Ф. (2024). ТРАНСФОРМАЦІЯ МИСТЕЦТВА ПЛАКАТУ В ПОЛТАВІ ПЕРІОДУ 1980–1990-Х РОКІВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 22–27. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.3