TRANSFORMATION OF POSTER ART IN POLTAVA PERIOD OF 1980-1990S

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.3

Keywords:

Poltava poster, development, personalities, national symbols, types of posters.

Abstract

The article examines the peculiarities of the development of Ukrainian poster art from the end of the Soviet period to the beginning of the era of independent Ukraine. The transformation over time of artistic practices in the field of posters of leading artists, as well as the most notable among them, is studied. Changes in the stylistic and thematic features of the practices of poster artists are also investigated. The temporal periodicity of the development of the poster, starting from the sixties to the present, is separately analyzed, which prerequisites during the Soviet era influenced the bright, even somewhat unexpected, boom of poster art in the late eighties and early nineties of the twentieth century in Ukraine. The analyzed temporal and historical period of the development of poster art is extremely interesting, it contains a sharp change in the formal qualities of the poster, new techniques, techniques, methods of work. Also, extraordinary transformations take place in meaningful, meaningful, and thematic areas. plot aspects of the work of poster artists of Ukraine. An analysis of the theoretical works of domestic and foreign specialists was conducted, which shows that the poster art of Ukraine is in the context of national and international trends in this field. In the article, based on the works of Ukrainian and foreign authors, basic theoretical information about the design of a social poster is built. The issue of classifying poster design as fine art is raised. A short historical excursion into the history of the development of poster art in Poltava is made, its importance and relevance are emphasized, and the current trends in the development of posters as a means of visual communication are indicated. The peculiarities of the creativity of Poltava poster artists are indicated. Special attention is paid to the work of art centers, art combines, enterprises where posters were actively created, as well as the work of the Union of Artists of Ukraine and its exhibition activities in the field of posters.

References

Донець О. М. Український друкований плакат другої половини 1980 – початку 1990 років як хроніка соціокультурних зрушень періоду. Рукописна та книжкова спадщина України. Київ, 2012. Вип. 15. С. 92–105.

Бистрякова В. Н. Плакат як засіб соціальної реклами / В. Н. Бистрякова, А. М. Осадча, Є. П. Гула. Народознавчі зошити, 2017. № 5 (137). С. 1162–1167.

Квіт С. Масові комунікації: Підручник / Сергій Квіт. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 206 с.

Коваль Н. С. Еволюція форми плаката як засобу графічної комунікації. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну, 2014. № 3 (77). C. 255–260.

Малиновський В. Значення соціального плаката / Валерій Малиновський; Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв. URL: http://artkipdm.if.ua/2013/05/25/904/.

Абизов В. А., Грищенко В. В. Основні чинники, що визначають розвиток сучасного плакату. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2011. № 1. С. 71–75.

Будник А. В. Формування національної специфіки українського видовищного плакату кінця ХІХ – першої третини ХХ століть. Мистецтвознавчі записки, 2015. № 28. С. 152–160.

Голубець О. Українське мистецтво: актуальні проблеми сьогодення і перспективи ХХ століття. Мистецтвознавство’2000: Наук. зб. Львів: НАН України; Ін-т народознавства, 2001. С. 17–34.

Гладун О. Д. Соціальний екологічний плакат як феномен графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2008. № 4. С. 21–27.

Сосницький Юрій. Народознавчі зошити, 2022. № 4 (166) . С. 945–947.

Грищенко В. В. Портретний жанр в дизайні плаката. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2011. № 1. С. 171–175.

Саппа М. М. Мистецтво плаката як соціальна технологія. Соціологія: теорія, методи, маркетинг: зб. наук. пр. Київ, 2021. № 1. С. 14–18.

Калашнікова О. А. Зображальний аспект візуальної мови графічного дизайну (на матеріалі плаката). Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.07 «Дизайн». Харків: ХДАДМ, 2011. 20 с.

Косів В. М. Оп арт в українському радянському плакаті: абстракція і національна ідентичність. Вісник Харківської державної академії: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2017. № 6. С. 46–53.

Порфімович О. Л. Технології візуального впливу (плакатистика) в контексті інформаційної війни. Діалог: медіа-студії: зб. наук. пр. Одеса: Одеський національний університет ім. Мечникова, 2014. Вип. 18-19. С. 255–265.

Published

2024-10-11

How to Cite

Болюх, М. Ф. (2024). TRANSFORMATION OF POSTER ART IN POLTAVA PERIOD OF 1980-1990S. Ukrainian Art Discourse, (3), 22–27. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.3

Issue

Section

Статті