УКРАЇНСЬКИЙ АВАНГАРД У КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ ПЕТЕРА БЮРГЕРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.16Ключові слова:
мистецтво, авангард, український авангард, теорія авангарду, Петер Бюргер, антропологія мистецтва.Анотація
У статті представлено результати наукового студіювання теорії авангарду Петера Бюргера у контексті його розвитку в Україні. Поняття українського авангарду у науковому дискурсі розвитку мистецтва набуло визнання. На основі міждисциплінарного підходу активно проводяться наукові студії з використанням інструментарію антропології, герменевтики, філософії, естетики та історії. Досліджуються художньо-стилістичні особливості творів мистецтва, естетика авангарду, творча діяльність основоположників авангардистського руху в Україні, їх науково-теоретична спадщина. В грунтовних працях вчених авангард України характеризується як новаторське і революційне мистецтво, високо оцінюється його творчий потенціал. Український авангард розглядається як нероздільне ціле європейського художнього явища, позначене певними національними відмінами й особливостями. Встановлено, що в наукових працях українських вчених спостерігається відсутність аналізу теоретичних положень авангарду західноєвропейських наукових шкіл.
Посилання
Андрій Наков. Безпредметний світ. Абстрактне та конкретне мистецтво. Росія та Польща / Є.М. Титаренко (пров.). М: Мистецтво, 1997. 417 с.: іл.
Антропологічний код української культури і цивілізації / О.О.Рафальський (кер. авт. кол.), Я.С. Калакура, В.П. Коцур, М.Ф. Юрій (наук. ред.). – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України, 2020. Кн. 1. C. 29; Кн.2. 120 с.
Беньямін В. Твір мистецтва в епоху його технічної відтворюваності // Вчення про подобу. Медіа-естетичні твори. М: РДГУ, 2012. С. 206.
Буряк Л. Антропологічний код української культури і цивілізації. Рецензія на монографію. // Український історичний журнал. 2021. № 2. C. 211–216.
Бюргер П. Теорія авангарду. М: V-A-C Press, 2014.
Вовкун В. В. Український авангард в контексті західноєвропейських культуротворчих процесів (10-х – початку 30-х рр. ХХ ст.) : дис. на здобуття наук. ступ. канд. культ.: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ : НАКККіМ, 2010. 197 с.
Габелко В. Національний авангард 20-30-х років / В. Габелко. Музика: науково-популярний журнал з питань музичної культури. 1997. № 6. С. 20–22.
Гадамер Х.-Г. Істина та метод. Основи філософської герменевтики. М.: Прогрес, 1988. – З. 345.
Горбачов Д. Лицарі голодного Ренесансу. – Київ: ДУХ і ЛІТЕРА, 2020. 376 с. з іл.
Горбачов Д.О. Авангард. Українські художники першої третини ХХ століття. К.: Мистецтво, 2017. 320 с. : іл.
Демиденко Я. С. Український авангардизм: філософсько-естетичний дискурс – Дис. на здоб. канд. філос. наук за спец. 09.00.08 – естетика. Київ: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2017. – 198 c.
Ємельянова Т. Абстракціонізм в контексті культуротворчих процесів ХХ століття (естетико-мистецтвознавчий аналіз): Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / Т.В. Ємельянова; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. К., 2002. 14 с.
Канішина Н. Художньо–естетичні засади українського авангардного мистецтва першої третини ХХ ст.: Авторф. дис. на здобут. ступ. канд. філософ. наук. К., 1999. 20 с.
Кара-Васильєва Т.В. Стиль модерн в Україні. Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. 216 с. : іл.
Карпов В.В. Нейроарт як естетичне перетворення світу реальності. Український мистецтвознавчий дискурс, 2021. № 1. – С. 21–40.
Кашуба-Вольвач О. Кубофутуризм О.Богомазова: стилістичні особливості творів 1914–1916 років. Сучасне мистецтво, 2007. Вип. IV. 352 c.
Рябчук С. M. Український авангард: між деструкцією та «самозванством» // Магістеріум, 2007. Випуск 29. Літературознавчі студії. С. 75–82.
Личковах В.А. Естетика українського та польського авангарду: Монографія. Київ: НАКККІМ, 2021. 288 c.
Маркаде В. Селянська тематика в творчості Казіміра Севериновича Малевича (1878-1935). Сучасність. 1979. №2. С. 65–76.
Маркузе Г. Афірмативний характер культури // Критична теорія суспільства. Вибрані роботи з філософії та соціальної критики, 2011.
Нога О. Малярство українського авангарду 1905–1918 роки. Львів: Українські технології, 1999–2000. 240 с.
Павлова Т. Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ століття: дис… д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 / Павлова Тетяна Володимирівна. Львів, 2018. 645 с., іл.
Петрова О. Від авангарду до полістилізму та мистецтва «гипертексту» (з мистецького досвіду України 30-90 років). Наукові записки. Національний університету «Києво-могилянська академія». Т. 2: Культура. К., 1997. С. 150–156.
Сиротинська Н., Карпов В. Neuroart: мистецтво пізнання людини. К. НАКККіМ, 2019. 80 с.
Скляренко Г. Авангард в Україні: обшири явища, етапи розвитку. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. Вип. 9. С. 318–322.
Скринник-Миська Д. «Модернізм», «аванґард» і їх співвідношення в українських мистецтвознавчих дослідженнях // Вісник Львівської національної академії мистецтв, 2018. Вип. 37. C. 4–20.
Столярчук Н. Український кубофутуризм: екстерівський варіант // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 2014. № 18. – C. 134–140.
Тарасенко О.А. Проблема національного стилю в живописі модерну та авангарду (творчість українських та російських художників кінця XIX – початку XX ст.): Автореф... д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 – образотворче мистецтво / Південноукраїнське держ. ун-т ім. К.Д.Ушинського. Л., 1996. 47 с.
Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. / Упоряд. Д. Горбачов за участі С.Папети та О.Папети. – Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2020. – 640 с., 32 с. іл.
Федорук О. Український авангард // Перетин знаку. Вибрані мистецтвознавчі статті: У 3 кн. / Ін-т проблем сучасного мистецтва АМУ. Кн. 1. Історія та теорія мистецтва. Постаті. Народна творчість. К.: Вид. дім А+С, 2006. С. 9–68.
Хосе Ортега-і-Гассет. Адам у раю; [Переклад У. У. Симонова] – M.: Изд: «Естетика. Філософія культури», 1991 р. 20 з.
Щокіна О.П. Філософсько-культурологічне обгрунтування деструкції в текстах митців українського авангарду // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. № 3, 2020. С. 78–83.
Юр М. В. Український живопис ХІХ – початку ХХІ століть: національна, конвенціональна, авторська моделі. – Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. док. мист. Київ, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, 2021. 41 с.