THE UKRAINIAN VANGUARD IN THE CONTEXT OF PETER BURGER’S THEORY
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.16Keywords:
art, avant-garde, Ukrainian avant-garde, avant-garde theory, Peter Bürger, anthropology of art.Abstract
The article presents the results of a scientific study of Peter Bürger’s avant-garde theory in the context of its development in Ukraine. The concept of the Ukrainian avant-garde in the scientific discourse of the development of art has gained recognition. On the basis of an interdisciplinary approach, scientific studies are actively conducted using the tools of anthropology, hermeneutics, philosophy, aesthetics and history. The artistic and stylistic features of works of art, the aesthetics of the avant-garde, the creative activity of the founders of the avant-garde movement in Ukraine, and their scientific and theoretical heritage are studied. In the thorough works of scientists, the avant-garde of Ukraine is characterized as innovative and revolutionary art, and its creative potential is highly appreciated. The Ukrainian avant-garde is considered as an inseparable whole of the European artistic phenomenon, marked by certain national distinctions and peculiarities. It has been established that in the scientific works of Ukrainian scientists there is a lack of analysis of the theoretical positions of the vanguard of Western European scientific schools.
References
Андрій Наков. Безпредметний світ. Абстрактне та конкретне мистецтво. Росія та Польща / Є.М. Титаренко (пров.). М: Мистецтво, 1997. 417 с.: іл.
Антропологічний код української культури і цивілізації / О.О.Рафальський (кер. авт. кол.), Я.С. Калакура, В.П. Коцур, М.Ф. Юрій (наук. ред.). – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України, 2020. Кн. 1. C. 29; Кн.2. 120 с.
Беньямін В. Твір мистецтва в епоху його технічної відтворюваності // Вчення про подобу. Медіа-естетичні твори. М: РДГУ, 2012. С. 206.
Буряк Л. Антропологічний код української культури і цивілізації. Рецензія на монографію. // Український історичний журнал. 2021. № 2. C. 211–216.
Бюргер П. Теорія авангарду. М: V-A-C Press, 2014.
Вовкун В. В. Український авангард в контексті західноєвропейських культуротворчих процесів (10-х – початку 30-х рр. ХХ ст.) : дис. на здобуття наук. ступ. канд. культ.: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ : НАКККіМ, 2010. 197 с.
Габелко В. Національний авангард 20-30-х років / В. Габелко. Музика: науково-популярний журнал з питань музичної культури. 1997. № 6. С. 20–22.
Гадамер Х.-Г. Істина та метод. Основи філософської герменевтики. М.: Прогрес, 1988. – З. 345.
Горбачов Д. Лицарі голодного Ренесансу. – Київ: ДУХ і ЛІТЕРА, 2020. 376 с. з іл.
Горбачов Д.О. Авангард. Українські художники першої третини ХХ століття. К.: Мистецтво, 2017. 320 с. : іл.
Демиденко Я. С. Український авангардизм: філософсько-естетичний дискурс – Дис. на здоб. канд. філос. наук за спец. 09.00.08 – естетика. Київ: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2017. – 198 c.
Ємельянова Т. Абстракціонізм в контексті культуротворчих процесів ХХ століття (естетико-мистецтвознавчий аналіз): Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / Т.В. Ємельянова; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. К., 2002. 14 с.
Канішина Н. Художньо–естетичні засади українського авангардного мистецтва першої третини ХХ ст.: Авторф. дис. на здобут. ступ. канд. філософ. наук. К., 1999. 20 с.
Кара-Васильєва Т.В. Стиль модерн в Україні. Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. 216 с. : іл.
Карпов В.В. Нейроарт як естетичне перетворення світу реальності. Український мистецтвознавчий дискурс, 2021. № 1. – С. 21–40.
Кашуба-Вольвач О. Кубофутуризм О.Богомазова: стилістичні особливості творів 1914–1916 років. Сучасне мистецтво, 2007. Вип. IV. 352 c.
Рябчук С. M. Український авангард: між деструкцією та «самозванством» // Магістеріум, 2007. Випуск 29. Літературознавчі студії. С. 75–82.
Личковах В.А. Естетика українського та польського авангарду: Монографія. Київ: НАКККІМ, 2021. 288 c.
Маркаде В. Селянська тематика в творчості Казіміра Севериновича Малевича (1878-1935). Сучасність. 1979. №2. С. 65–76.
Маркузе Г. Афірмативний характер культури // Критична теорія суспільства. Вибрані роботи з філософії та соціальної критики, 2011.
Нога О. Малярство українського авангарду 1905–1918 роки. Львів: Українські технології, 1999–2000. 240 с.
Павлова Т. Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ століття: дис… д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 / Павлова Тетяна Володимирівна. Львів, 2018. 645 с., іл.
Петрова О. Від авангарду до полістилізму та мистецтва «гипертексту» (з мистецького досвіду України 30-90 років). Наукові записки. Національний університету «Києво-могилянська академія». Т. 2: Культура. К., 1997. С. 150–156.
Сиротинська Н., Карпов В. Neuroart: мистецтво пізнання людини. К. НАКККіМ, 2019. 80 с.
Скляренко Г. Авангард в Україні: обшири явища, етапи розвитку. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. Вип. 9. С. 318–322.
Скринник-Миська Д. «Модернізм», «аванґард» і їх співвідношення в українських мистецтвознавчих дослідженнях // Вісник Львівської національної академії мистецтв, 2018. Вип. 37. C. 4–20.
Столярчук Н. Український кубофутуризм: екстерівський варіант // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 2014. № 18. – C. 134–140.
Тарасенко О.А. Проблема національного стилю в живописі модерну та авангарду (творчість українських та російських художників кінця XIX – початку XX ст.): Автореф... д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 – образотворче мистецтво / Південноукраїнське держ. ун-т ім. К.Д.Ушинського. Л., 1996. 47 с.
Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. / Упоряд. Д. Горбачов за участі С.Папети та О.Папети. – Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2020. – 640 с., 32 с. іл.
Федорук О. Український авангард // Перетин знаку. Вибрані мистецтвознавчі статті: У 3 кн. / Ін-т проблем сучасного мистецтва АМУ. Кн. 1. Історія та теорія мистецтва. Постаті. Народна творчість. К.: Вид. дім А+С, 2006. С. 9–68.
Хосе Ортега-і-Гассет. Адам у раю; [Переклад У. У. Симонова] – M.: Изд: «Естетика. Філософія культури», 1991 р. 20 з.
Щокіна О.П. Філософсько-культурологічне обгрунтування деструкції в текстах митців українського авангарду // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. № 3, 2020. С. 78–83.
Юр М. В. Український живопис ХІХ – початку ХХІ століть: національна, конвенціональна, авторська моделі. – Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. док. мист. Київ, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, 2021. 41 с.