THE INFLUENCE OF THE KYIV SCHOOL OF RAWING ON THE WORKS OF F. KRASYTSKYI AND V. BIALYNYTSKYI-BIRULI, L. KOVALSKYI
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.4.18Keywords:
Kyiv school of painting, Fotii Krasytskyi, Vitold Byalynitskyi-Birulya, Lev Kovalskyi, Kyiv school of painting, Mykola MurashkoAbstract
Fotii Krasytskyi, Witold Byalinytskyi-Birulya and Lev Kowalskyi are outstanding representatives of the Kyiv school of painting, students of the Mykola Murashko Kyiv School of Drawing, which was an important center of artistic education in Ukraine at the end of the 19th and beginning of the 20th centuries. Their creativity is characterized by a combination of national traditions with European artistic trends, emotional expressiveness and skill in the reproduction of nature and everyday life. Fotii Krasytskyi is a Ukrainian painter and graphic artist. He was born in 1873, studied at the Kyiv School of Drawing from 1888 to 1892, and from 1903 worked in Kyiv. He created graphic works, political caricatures and paintings with Ukrainian motifs. In 1905, he took part in the Lviv exhibition, and in 1927 he became a professor at the Kyiv Art Institute. Krasytskyi actively influenced the formation of art education in Ukraine. Witold Byalinytskyi-Birulya is an artist who studied at the Kyiv Drawing School from 1885, and later at the Moscow School of Painting. Success at exhibitions came to him as early as the 1890s. In the 1930s, the artist created Arctic landscapes, and after his return in 1947 – a number of works dedicated to native landscapes. His paintings are characterized by lyricism and a subtle sense of nature. Lev Kovalskyi studied at the Kyiv Drawing School in the 1880s. In 1918, he moved to Krakow, where he headed the Association of Krakow Artists and founded the Society of Graphic Artists. In the 1920s and 1930s, he participated in numerous exhibitions. His works are distinguished by an impressionistic manner, mastery in the transmission of light and color. United by a common art school, these artists made a significant contribution to the development of Ukrainian art, leaving a significant mark on the cultural heritage.
References
Андрейканіч А. І. Антологія українського плаката першої третини ХХ століття. Косів: Видавничий дім «Довбуш», 2012. С. 59.
Андрейканіч А. І. Українські майстри кіноплаката першої третини ХХ століття. Косів: Видавничий дім «Довбуш», 2014. С. 48. ISBN 966-5467-23-4.
Ковпаненко Н. Г. Красицький Фотій Степанович. Енциклопедія історії України : у 10 т. редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. ; Інститут історії України НАН України. Київ : Наукова думка, 2009. Т. 5 : Кон – Кю. С. 293. ISBN 978-966-00-0855-4.
Кононова О. Талановитий нащадок Тараса Шевченка (До 125-річчя від дня народж. Ф. Красицького) Укр. АМ: Дослідн. та наук.-метод. пр. 1998. Вип. 5. C. 34
Кондаков С. Н. Ювілейний довідник Імператорської Академії мистецтв. 1764–1914. С.-П.: Товариство Р. Голике і А. Вільборг, 1915. Т. 2. С. 29.
Красицький Фотій Степанович. Персональна виставка творів художника Красицького Фотія Степановича (період творчості 1888–1941 роки): Каталог. К., 1941. C. 67.
Красицький Фотій Степанович. Київ: Енциклопедичний довідник за редакцією А. В. Кудрицького. Київ : Головна редакція Української радянської енциклопедії, 1981. С. 320.
Красицький Фотій Степанович. Митці України : Енциклопедичний довідник. упоряд. : М. Г. Лабінський, В. С. Мурза ; за ред. А. В. Кудрицького. Київ : «Українська енциклопедія» імені М. П. Бажана, 1992. С. 330. ISBN 5-88500-042-5.
Красицький Фотій Степанович. Словник художників України. відпов. ред. М. П. Бажан. Київ : Головна редакція Української радянської енциклопедії, 1973. с. 272
Красицький Фотій Степанович. Українська радянська енциклопедія : у 12 т. гол. ред. М. П. Бажан ; редкол.: О. К. Антонов та ін. 2-ге вид. К. : Головна редакція УРЕ, 1980. Т. 5 : Кантата Кулики. С. 474.
Мусієнко П. Н. Фотій Красицький. К., 1975. c. 215.
Нестеренко П. В. Красицький Фотій Степанович. Енциклопедія сучасної України ред. кол.: І. М. Дзюба [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001–2024. ISBN 966-02-2074-X. c. 118.
Прахов Н. А. Сторінки минулого. Очерки-спогади про художників. Київ, 1958. С. 112.
Снагощенко В. В. Білоруський художник В. К. Бялыницкий-Бируля – учень Київської рисувальної школи. Тези наукової конференції СПУ ім. М., 2018, Суми. c. 78.
Сторчай О. Фотій Красицький про значення форми в образотворчому мистецтві ОМ. 2014. № 1. c. 12.
Шаров І. Ф., Толстоухов А. В. Художники України: 100 видатних імен. Київ: АртЕк, 2007. с. 479 ISBN 966-505-134-2.
Леон Ковальський. Художник, маляр і графік 1870-1937. Глас преси про творчість Леона Ковальського,Краків 1937. С. 53.
Історія російського мистецтва під ред. М. Г. Неклюдовой. М.: Изобразительное искусство, 1980. Т. 2, Книга 2. Мистецтво другої половини XIX століття. С. 73.
Встречи с Врубелем Мистецтво і друк. 1912. № 12. С. 395 (в скороченому вигляді в кн.: Врубель. Переписка. Спогади про художника Сост. Е. П. Гомберг-Вержбинська і ін. Л., 1976).
Красицький Фотій Степанович. Персональна виставка творів художника Красицького Фотія Степановича (період творчості 1888–1941 роки): Каталог. К., 1941. c. 193.
Красицький Фотій Степанович. Українська радянська енциклопедія : у 12 т. гол. ред. М. П. Бажан; редкол.: О. К. Антонов та ін. 2-ге вид. Київ: Головна редакція УРЕ, 1980. Т. 5 : Кантата. Кулики. С. 474.