ВПЛИВ НАВЧАННЯ У ЄВРОПЕЙСЬКИХ КУЛЬТУРНИХ ЦЕНТРАХ НА ТВОРЧІСТЬ А. МАНЕВИЧА, М. ТКАЧЕНКА, С. КОСТЕНКА ТА М. БАШКІРЦЕВОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.19

Ключові слова:

Паризький салон, Весняний Салон, Париж, Сецесіон, школа Ашбе, Академія Жуліана

Анотація

У статті розглядаються зміни в живописі українських художників до та після навчання в європейських культурних осередках на прикладі українських живописців – Абрама Маневича, який навчався у Мюнхені у 1905–1906 роках у Школі Антона Ашбе; Михайла Ткаченко, який навчався в Парижі, в Кормонській академії мистецтв у 1888–1892 рр.; Сергія Костенко, який навчався в Парижі, в Академії мистецтв Жульєна 1893 р.; Марії Башкирцевої, яка навчалася спочатку в Римі, в Академії Святого Луки в 1876 році, а потім в Парижі, в Академії мистецтв Жюльєна з 1877 року. Отже, це мало значний вплив на творчі досягнення перерахованих вище художників. На Паризькому салоні 1904 року Михайло Ткаченко виставив полотно «Покинутий татарський цвинтар. Крим», а на Салоні 1907 року – два українських пейзажі «Насуваються тіні» та «Іде сніг. Україна». У 1907 році він представив «Покровський монастир у Харкові» на Великому салоні, де провів персональну виставку в Парижі, на якій було представлено 62 картини та десятки етюдів. У 1910 році знову бере участь у Паризькому салоні. У 1907 році у Мюнхені Абрам Маневич брав участь у виставці «Сецесіон»; у Відні в 1908 році на Весняному салоні, на Марсовому полі виставлявся з двома полотнами: «Єврейське містечко» і «Жовтень», а в 1913 році вже влаштував персональну виставку в паризькій галереї Дюран-Рюель. Сергій Костенко брав участь у Салоні на Марсовому полі 1894 року з полотном «У звіринці». Марія Башкирцева була нагороджена золотою медаллю на конкурсі 1879 року, брала участь у Паризькому салоні 1880, 1881, 1882, 1884 років; після її трагічної смерті частина її робіт була куплена Люксембурзьким музеєм, а частина залишилася в Луврі. Отже, підсумовуючи, зазначені вище успіхи на таких престижних виставкових заходах світового рівня підтверджують тезу про вплив навчання в європейських культурних осередках на творчі здобутки розглянутих нами митців.

Посилання

Бурданов Г. Виставка картин А. Маневича. К. 1909. 213 с.

Лопатін Б. А. Маневич. Мистецтво і життя. К. 1915. № 9. 13–14 с.

В. Сусак. Українські художники у Парижі. 1900–1939. K. Родовід, 2010. 408 с.

Д. Голець, О. Лагутенко. Альбом: Михайло Степанович Ткаченко. Корнерс К. 2010. 326 с.

Асеева Н. Ю. Українське мистецтво і європейські художні центри. Кінець 19 – поч. 20 ст. К. 1989. 198 с.

Кузьмін Е. М. Із Києва (25-річчя рисувальної школи Мурашко). Художник Костенко. «Нова рисувальна школа» Мистецтво і худож. пром-сть. № 4. К. 1901. 12–16 с.

Мурашко М.І. Спогади старого учителя: Київська рисувальна школа. 1875–1901. Вип. 1 К. 1907. 76 с.

Жбанкова О. Б. «Сергій Костенко. Широко й просто» Музей. провулок. 2008. № 1(9). К. 13–21 с.

Проніна М. «Подих мефістофельського генія» ОМ. № 3–4. К. 2012. 125 с.

Віталій Абліцов «Галактика “Україна”. Українська діаспора: видатні постаті» КИТ К. 2007. 436 с.

Балабко О. З Ніцци до Мужена. Від Башкирцевої до Винниченка: Есеї, п’єса. Факт К. 2007. 192 с.

Абліцов В. Башкирцева Марія. Український Все-Світ. Т. 1. КИТ К. 2011. 382 с.

Українська діаспора: літературні постаті, твори, біобібліографічні відомості. Упорядк. В. А. Просалової. Донецьк: Східний видавничий дім, К. 2012. 516 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

Погорілий, А. В. (2024). ВПЛИВ НАВЧАННЯ У ЄВРОПЕЙСЬКИХ КУЛЬТУРНИХ ЦЕНТРАХ НА ТВОРЧІСТЬ А. МАНЕВИЧА, М. ТКАЧЕНКА, С. КОСТЕНКА ТА М. БАШКІРЦЕВОЇ. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 148–153. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.19