AVANT-GARDE SYNERGY: EXPLORING INNOVATIONS IN THE WORKS OF MALEVICH AND CONTEMPORARIES THROUGH DATA-BASED ATTRIBUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.9

Keywords:

avant-garde, suprematism, innovations, Malevich, abstract art, cultural transformations, artistic methods, attribution

Abstract

The article is dedicated to the comprehensive analysis and systematization of the key aspects of interaction and ideological contrasts among prominent Ukrainian representatives of the avant-garde at the beginning of the 20th century: Kazimir Malevich, Mykhailo Boychuk, Volodymyr Tatlin, Oleksandr Bohomazov, and David Burliuk. The study highlights these artists' contributions to the development of major trends and concepts in avant-garde art, such as Suprematism, Analytical Realism, and other innovative movements. Special attention is given to the influence of the socio-political context on their work, as well as the role of intense discussions and conflicts among the artists in shaping new artistic paradigms. The article analyzes the theoretical postulates and practical implementations of the artists who rejected traditional forms of art in favor of seeking new expressive means. The author explores how these innovative approaches reflected the broader cultural and social changes of the time and how the interplay of ideas and concepts influenced the subsequent evolution of global art. The analysis of ideological and practical differences among the artists reveals the multifaceted nature of avant-garde art and its significance for the development of the global art scene. The article emphasizes the importance of understanding the historical context and the interactions between the artists for a deeper comprehension of the processes that defined the development of the avant-garde. Separately, the article addresses the issue of the appropriation of the legacy of Ukrainian avant-garde artists by Russian culture, which led to the distortion of their true national origins and contributions to the global cultural heritage, underscoring the importance of this art for both national and global cultural heritage.

References

Клименко В. Секта Бойчука. У чому сила й інноваційність видатного монументаліста / Локальна історія, 2021. URL: https://localhistory.org.ua/texts/statti/sekta-boichuka-u-chomu-sila-i-innovatsiinistvidatnogo-monumentalista/ (Дата звернення 28 квітня 2024 року).

Михайло Бойчук. Школа і стиль / Український Дім. URL: https://www.uadim.in.ua/about-us (Дата звернення 28 квітня 2024 року).

Малевич К. Аналіз нового та образотворчого мистецтва. Нова генерація. 1928. №6. С. 438–447.

До перебудови образотворчого фронту: Стенограми доповіді й виступів на першому пленумі Оргбюра Спілки радянських художників і скульпторів УСРР 1934 року. Історія українського мистецтва, 2024 р. URL: https://uartlib.org/myhajlo-bojchuk-ya-ne-mig-zrazu-rozibratysya-v-tomu-yaka-revolyutsiya-ikudy-revolyutsiya (Дата звернення 28 квітня 2024 року).

Гомперц У. Незрозуміле мистецтво. Від Моне до Бенксі. Теорія мистецтва. 2017 р. 464 с.

Протистояння Володимира Татліна та Казиміра Малевича, архів авангарду, листи Н. Пуніна 1916 р. Український тиждень №22 (550). 2018 р.

Шевелева М. Володимир Татлін: Моя мати українка, і я теж наполовину українець. Український інтерес. URL: https://uain.press/blogs/1141151-1141151(Дата звернення 28 листопада 2023 року).

8. Димщиць Е. «Український Пікассо» – Олександр Богомазов. Бібліотека українського мистецтва, 1991. URL: https://uartlib.org/ukrayinskiy-pikasso-oleksandr-bogomazov/ (Дата звернення 28 листопада 2023 року).

Коwtun E. F., « Kazimir Malevich : His Creative Path », in Kazimir Malevich, cat. exp., Amsterdam, Stedelijk Museum, 1988, p. 154–155.

Скляренко Г. Проблеми дослідження української образотворчості ХХ століття в контексті історії мистецтва. Мистецькі обрії : альманах, АМУ. Київ, 2002. Вип. 3. С. 31–39.

Бурлюки М. Н., Д. Д. По следам Ван Гога : записки 1949 : монография. М. : Grundnsse, 2016. 252 с.

Побожій С. Єдиний і неповторний Давид Бурлюк. Бібліотека Українського Мистецтва, 1996.

Олесь Нога. Давид Бурлюк і мистецтво всесвітнього авангарду. Основа, 1993.

Малевич К. Від кубізму та футуризму до супрематизму. Новий мальовничий реалізм, Казимир Малевич. Нова генерація. 1929. № 8. С. 68–72.

Лист Малевича Давиду Бурлюку, 26 листопада 1915 р., Малевич про себе, т. 1, с. 75.

Le catalogue [exposition à la Grande galerie du Centre Pompidou, Paris, 15 février – 30 avril 1990], Paris, Éd. du Centre Pompidou, 1990 et G. Cloutier, L’Avant- garde russe face à la « terreur de l’histoire » : historiosophie et historiographie. Dijon, Éd. des Presses du Réel, 2013.

Published

2024-07-05

How to Cite

Коваленко, С. Г. (2024). AVANT-GARDE SYNERGY: EXPLORING INNOVATIONS IN THE WORKS OF MALEVICH AND CONTEMPORARIES THROUGH DATA-BASED ATTRIBUTION. Ukrainian Art Discourse, (2), 78–86. https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.9

Issue

Section

Статті