TRENDS OF REALISM IN PAINTINGS OF SOUTHERN UKRAINIAN ARTISTS IN THE 60S-80S OF THE 20TH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2021.1.1Keywords:
realism, regional art, tradition, painting, artistic processAbstract
The article is devoted to consideration of development features of realism trends in pictorial heritage of such artists of the southern region as Mykhailo Bozhyi, Anatolii Zavhorodniy and Kostiantyn Moskovchenko. Analysis of the literature and sources showed that the subject of realism was partially considered by the artists of Soviet Ukraine, but mostly in the context of the general cultural and artistic process of those times, without a detailed study of the differences in the southern region (with the exception of Odessa art). In her research, the author relies on the works of P. Govdi, A. Golubets, M. Kryvolapov, B. Lobanovsky, V. Maliyna, A. Nosenko, A. Petrova, O. Rogochenok, G.Skliarenko, L. Smirna, V. Chupryna and others. The methodology of the research is based on comparative analysis, genre and thematic analysis, which allows to identify characteristic realistic traditions in the painting of the artists. Based on the analysis of works by M. Bozhyi (“The Nurse” 1956, “The Girl in the White Coat” 1961; “Portrait of S. M. Bozhyi”, 1970; and others), A.Zavgorodnyi ("Rybakovka", 1956; “Pier in Gurzuf” 1967; “Bulker Boris Butoma”, 1976 and others), K. Moskovchenko (“Lilac” 1960; “Portrait of the Writer Ivan Plakhtin”, 1970; “Red Cabbage”, 1982 and others), and a number of other works) the publication substantiates that certain features of these artists’ works (truthfulness and reliability of the depicted facts; expressiveness of artistic images; rather restrained colour scale; first of all, the use of complex composition; lyrical representation and world perception, the appeal to simple and understandable scenes of everyday life) link them to the painting traditions of realist artists of the late 19th – early 20th century. However, in addition, each of them introduced a certain innovation in the form of their own artistic vision and manner of painting works. The research undertaken does not exhaust all the aspects of the development of realist trends in the South of Ukraine in 1960-1980s and opens up prospects for further study of the subject in the works of other masters.
References
Арсеньева Т. «Он вошел клином в местную традицию». Вечерняя Одесса. 2011. 1 декаб. С. 3.
Афанасьєв В., Ткаченко В. Мистецтво 1946-1967 років. Станковий живопис. Історія українського мистецтва / під ред. М. Бажана. Київ «Жовтень», 1968. Т.6. С. 128–129.
Афанасьєв В.А. Становлення соціалістичного реалізму в українському образотворчому мистецтві. Київ. 1967. 160 с.
Глущак А. Дерево судьбы или Божий – человек. Вечерняя Одесса. 1991. 30 сентября. С. 4.
Глущак А Жил-был художник Божий. Вечерняя Одесса. 2011. 20 сентября. С. 4.
Говдя П. Виставка «Трудова Одещина». Образотворче мистецтво. Київ: Мистецтво, 1981. №1. С.14.
Голомшток И. Тоталитарное искусство в поисках традиции. Человек. 1991. № 2. С. 88–104.
Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом. Мистецьке середовище Львова другої половини ХХ ст. Львів: Академічний експрес, 2002. 176 с.
Гройс Б. Искусство утопии. Москва: Издательство «Художественный журнал», 2003. 280 с
Гуляєва О. В. Виникнення та розвиток мистецтва авангарду у художньому житті Півдня України на початку ХХ століття // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: наук. зб. Рівне: РДГУ, 2015. Вип. 21. С. 56–59.
Кауфман Р. С. Советская тематическая картина 1917-1941. Москва, Издательство Академии Наук СССР, 1951. 229 c.
Констянтин Іванович Московченко. Каталог / під ред. В.Чуприни. Херсон: «Придніпров’я», 1994. С. 3.
Криволапов М. О. Про мистецтво та художню критику України ХХ століття: вибрані статті різних років. Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України. Київ: Видавничий дім А+С, 2006. Кн. 1. 268 с.
Крикун Г. Завгородній Анатолій Петрович. Енциклопедія Сучасної України. URL: http://esu.com.ua ( дата звернення: 15.10.2017 ).
Курбаткіна С. Константин Московченко. Художники Херсонщини /авт упор.Чуприна В.Г. Херсон: Наддніпряночка, 2002. С. 92.
Лантухов А. Портрет в контексте времени. Вестник региона. 2000. №2. 14 января. С. 5.
Лобановський Б. Український живопис у лабетах перебудов. Реалізм та соціалістичний реалізм в українському живопису радянського часу. Київ: Lk Maker, 1998. С. 12–56.
Логашевский А. В его работах лиризм и душевность. Одесские известия. 2011. 12 ноября. С. 5.
Малина В. Головна тема Анатолія Завгороднього // Образотворче мистецтво. Київ: Мистецтво, 1983. № 6. С. 25–26.
Наточа Е. Как бы ни штормило – художник будет творить // Вечерний Николаев. 2009. № 60. 4 июня. С. 3.
Носенко А. И. Пленэр в живописи Одессы второй половины ХХ – начала ХХІ века: дис… канд. искусствоведения: 17.00.05. / Южноукраинский государственный университет им. К. Д. Ушинского. Одесса, 2006. 198 с.
Петрова О. М. Мистецтвознавчі рефлексії: історія, теорія та критика образотворчих мистецтв 70-х років ХХ ст. – початку ХХІ ст.: зб. ст. Київ: Вид. дім «КМ Академія», 2004. 397 с.
Роготченко О. Соціалістичний реалізм і тоталітаризм. Київ: Фенікс, 2007. 608 с.
Самсонова Л. Творчий портрет художника Анатолія Завгороднього // Рідне Прибужжя. 2010. 6 лютого. С. 4.
Скляренко Г. М. Українське мистецтво другої половини ХХ століття: регіональні проблеми та загальний контекст // Студії мистецтвознавчі. Київ: ІМФЕ ім. М.Т.Рильського НАН України, 2009. № 1. С. 67–78.
Смирна Л. І. Український мистецький нонконформізм. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст.: У 2 кн. / Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України; редкол.: В. Сидоренко та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. Кн. 2. С. 5–76.
Тонковид В. Город помнит Анатолия Завгороднего. Вечерний Николаев. 2012. № 114. 8 октября. С. 3.
Ферсанов Е. Загадка одной жизни. Юг. 1998. 15 апреля. С. 2.
Чуприна В. Г. По майстернях херсонських художників. Наддніпрянська правда. 1967. 10 серпня. С. 3.