THE ELEVATION OF THE HOLY CROSS ICON DATED TO THE BEGINNING / THE FIRST HALF OF THE SIXTEENTH CENTURY FROM THE CHURCH OF THE SAME NAME IN DROHOBYCH: STYLE AND WORKSHOP
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.1.5Keywords:
Ukrainian icon painting, iconography, sixteenth century, Drohobych, Elevation of the Holy Cross, «circle of the Polyana iconostasis master»Abstract
The aim of the article is to investigate the peculiarities of the main icon from the Church of the Elevation of the Holy Cross in Drohobych and to find stylistic analogies to this artwork in Ukrainian icon painting of the sixteenth century. The researches of Liudmyla Milyaeva, Lev Skop, and Volodymyr Yarema, devoted to the iconography and stylistics of the Drohobych image, were analysed in this text. The researchers’ proposals regarding the dating of this icon were also evaluated. The iconography, stylistics, artistic manner of the Drohobych icon were studied. Stylistic analogies between the Drohobych icon of the Elevation of the Holy Cross and the group of icons defined by Maria Helytovych as «circle of the Polyana village iconostasis master» were observed. A comparison of the Elevation of the Holy Cross icon from Drohobych with some images of the «circle of the Polyana iconostasis master» was made. In addition to the stylistic affinity, a common tendency towards the original interpretation of traditional iconography was noted. It was assumed that the Drohobych icon was made by one of the «second line» icon painters of the «circle of iconostasis master from Polyana». A hypothesis about the artists’ of the «circle of the Polyana iconostasis master» connections with the Sambir-Drohobych workshop (active in the second half of the sixteenthth century), has been formulated.
References
Kłosińska J. Icons from Poland. Warsaw: Arkady Publishers, 1989. 164 p.
Kruk M. P. Ikony XIV-XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. T. 1. Katalog. Krakow : Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019. 759 s.
Воздвиження Чесного Хреста. Інтернет-галерея українського іконопису «ICON.ORG.UA». URL: http://icon.org.ua/gallery/vozdvizhennya-chesnogo-hresta/ (дата звернення: 30.03.23).
Гелитович М. Богородиця з Дитям і похвалою (Ікони колекції Національного музею у Львові). Львів : Свічадо, 2005. 168 с.
Гелитович М. Іконостас церкви Покрову Пресвятої Богородиці середини XVI століття із с. Поляна Львівської області: спроба реконструкції. Студії мистецтвознавчі. 2017. Число 4. С. 31–43.
Димитрій (Ярема), Патріарх. Іконопис Західної України XVI – поч. XVII ст. / наук. ред. М. Гелитович ; упоряд. К. Маркович. Львів : Друкарські куншти, 2017. 595, (1) с.
Міляєва Л. Українська ікона XI−XVIII століть : [альбом] / за участю М. Гелитович. Київ : Духовна спадщина України, 2007. 528 c.
Міляєва Л., Рішняк О., Садова О. Церква св. Юра в Дрогобичі. Архітектура, малярство, реставрація. Київ : Видавництво «Київ», 2019. 416 с.
Міляєва Л. С. Українська ікона XI−XVI ст. Комплект репродукцій. Київ : «Мистецтво», 1991.
Овсійчук В. Українське малярство X–XVIII століть. Проблеми кольору. Львів : Ін-т народознавства НАН України, 1996. 480 с.
Свєнціцька В. І. Сидор О. Ф. Спадщина віків. Українське малярство XIV–XVIII століть у музейних колекціях Львова. Львів : Каменяр, 1990. 70, [1] с., [64] арк. іл.
Скоп Л. Датування галицьких ікон XIV−XVI століть. Нариси до методики атрибуції українського церковного малярства. Дрогобич : Коло, 2017. 119 с.
Скоп Л. Українське церковне малярство у Галичині. Техніка і технологія XV−XVIII ст. Дрогобич : Коло, 2013. 192 с.
Скоп Л. А. Ікона «Воздвиження чесного хреста» п. 16 ст. з дрогобицької церкви Воздвиження. Сакральне мистецтво Бойківщини. Дрогобич : Відродження. 1997. С. 77–83.