KYIV BLACKSMITH SECESSION IN THE WORK OF VOLODYMYR DYOMIN

Authors

  • Ruslana Bezuhla
  • Anastasiia Honcharenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.1

Keywords:

Volodymyr Diomin, Ukrainian blacksmithing art of the second half of the twentieth century through to the 2020s, artist, artist’s biography, cultural analysis, blacksmith

Abstract

The aim of the paper is to analyze the works of the Kyiv-based artist blacksmith Volodymyr Diomin (4.07.1957– 29.11.2021) in the context of studying the legacy of the iconic figures of European and Ukrainian blacksmithing art. The historical-chronological approach was used to substantiate the periodization of Volodymyr Diomin’s creative activity; the systemic approach enabled a complex and throughout study of the development of blacksmithing art in the 1970s–2020s; the cultural and art research approaches added a comparative dimension to the study of Diomin’s work as contrasted with the processes of revival and development in European and Ukrainian blacksmithing art of the second half of the twentieth century and up to the 2020s. The specialized literature on the revival of blacksmithing art and craft in Ukraine in general and in Kyiv and Kyiv region in particular was evaluated in the context of the milestone creative legacy of Volodymyr Diomin. The main stages in the development of Ukrainian blacksmithing art were analyzed with regard to Volodymyr Diomin’s involvement in these processes. The artist’s works since the 1970s and up to the present time were examined. The sociocultural component of Volodymyr Diomin’s creative legacy was considered. Scientific novelty. The throughout study of the creative legacy of the acclaimed Kyiv artist–architect–blacksmith Volodymyr Diomin constitutes the novelty of the paper. Diomin’s creativity and public life was discussed. His role in the revival and transition to the second stage of the development of blacksmithing in Ukraine was determined. The little-known facts and documents about Diomin’s life and creativity were publicized. The practical significance of the research is in broadening the knowledge on the process of development of blacksmithing in Ukraine in general and more specifically, in Kyiv, during the 1970s–2020s. The results of the research are grounded in revealing the little-known details of Volodymyr Diomin’s professional activity. These materials will be a valuable source of information for further research on the history of Ukrainian blacksmithing art.

References

Anderson B. W. Gem testing. 10th ed. London: Butterworths, 1990. 390 p.

Brepohl E. The Theory and Practice of Goldsmithing. Portland: Brynmorgen Press, 2001. 536 p.

Жоголь Л. Декоративное искусство в интерьере общественных зданий. Киев: Будівельник, 1978. 103 с.

Жолтовський П., Мусієнко П. Українське декоративне мистецтво. Київ: Товариство для поширення політичних і наукових знань УРСР, 1963. 36 с.

Кара-Васильєва Т. Українські велетні ковальства. Художній метал. Візії майбутнього: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, Івано-Франківськ, 3–4 травня 2019 р. Івано-Франківськ: Мантикора, 2019. С. 40–43.

Кара-Васильєва Т. Стиль модерн в Україні: ІМФЕ ім. М. Рильського. Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021, 216 с.: іл.

Semerák G., Bohmann K. Umělecké kovářství a zаmečnictví. Praha: SNTL, 1979. 255 s.

Могилевський В. Ю. Художній метал Києва. Київ: Ковальська Майстерня, 2012. 352 с.

Роготченко С. Деякі історико-мистецькі аспекти становлення українського ковальства. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2018. Вип. 2. С. 93–101.

Роготченко С. Артистичне ковальство Володимира Дьоміна. А+С. № 3–4. 2022. # 3–4. C. 156–160.

Smith G. F. H. Gemstones. 14th ed. London: Chapman and Hall, 1972. 580, [31] p.

Трейстер М. Бронзовая матрица, найденная в пойме р. Трубеж (об использовании бронзовых матриц с рельефными изображениями в VI – IV вв. до н. э.). Археологія і давня історія України. 2017. Вип. 2. С. 200–207. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/arhdiu_2017_2_19 (дата звернення: 03.05.2022).

Шмагало Р. Енциклопедія художнього металу: у 2 т. Львів: Апріорі. 2015. Т. 1: Світовий та український художній метал. Класифікація, термінологія, стилістика, експертиза. 420 с.

Published

2022-12-20

How to Cite

Безугла, Р. І., & Гончаренко, А. О. (2022). KYIV BLACKSMITH SECESSION IN THE WORK OF VOLODYMYR DYOMIN. Ukrainian Art Discourse, (6), 6–12. https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.1

Issue

Section

Статті