КРЕАТИВНІ ПІДХОДИ ДО СТВОРЕННЯ ОСОБИСТОГО СТИЛЮ ЧЕРЕЗ ВЗАЄМОДІЮ МОДНИХ ЕЛЕМЕНТІВ КОСТЮМА, ЗАЧІСКИ ТА ГРИМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.2Ключові слова:
особистий стиль, одяг, мода, зачіска, грим, тенденції, ідентичність, костюмАнотація
Мета статті полягає в аналізі поняття особистого стилю та дослідженні взаємодії його ключових модних елементів, таких як костюм, зачіска та грим. Основна увага приділяється вивченню креативних підходів до формування особистого стилю сучасної людини, враховуючи гармонійне поєднання зазначених компонентів та їхній вплив на індивідуальний образ. Методологія дослідження базується на застосуванні реалізації принципів контекстуальності, динамічності, культурної обумовленості та інтеграції знань. Для досягнення поставлених цілей було використано історико-культурний підхід, метод узагальнення, а також системний та порівняльний аналізу. У ході дослідження розкрита концепція особистого стилю через різні науки та з’ясована її роль в сучасному суспільстві. Доведено, що костюм, зачіска та грим є важливими компонентами особистого стилю. Запропоновано ідею, що ці три елементи разом формують візуальне уявлення про особистість, її настрій, професійну та культурну ідентичність. Детально проаналізоване поняття креативності та вичленено її значення у процесі дослідження моди та вплив на створення особистого стилю. Розкрито креативні підходи до створення особистого стилю сучасної людини. Вони включають використання силуету людини, роботу з тканиною, використання інноваційних матеріалів або екологічно чистих тканин, а також змішування різних стилів. Проаналізовано концепцію «стала мода» та її вплив на формування особистого стилю. У ході дослідження представлено способи самовираження людини через вибір одягу, зачіски чи гриму. Доведено, що використання костюму характеризується мінімалізмом, кастомізацією, використанням ретро мотивів чи стилю Techwear, еротизацією та кемповістю. Зачіска як модний елемент створення особистого стилю вимагає еспериментів з довжиною та кольорами волосся. Для гриму характерними є природний і мінімалістичний макіяж, використання яскравих кольорів та художньо-графічних елементів. Доведено, що особистий стиль відіграє важливу роль у формуванні самооцінки людини та суттєво впливає на її соціальне сприйняття.
Посилання
Барліт Л. М., Остапенко С. А., Удовіченко Г. М. Англійська та українська невербальна комунікація: порівняльний аспект. Інтелект. Особистість. Цивілізація. 2024. № 1(28). URL: https://doi.org/10.33274/2079-4835-2024-28-1-58-70 (дата звернення: 22.11.2024).
Calia R. M. The Imaginary Dress. An Interdisciplinary Fashion Approach Among Sociological, Anthropological, and Psychological Orientations. Fashion Theory. 2020. № 25(2). Р. 243–268. URL: https://doi.org/10.1080/1362704X.2020.1837526 (date of access: 22.11.2024).
Stolovy T. Styling the Self: Clothing Practices, Personality Traits, and Body Image Among Israeli Women. Frontiers in Psychology. 2021. № 12. Article 719318. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.719318 (date of access: 22.11.2024).
Bigliardi B., Bottani E., Filippelli S., Tagliente L., Venturini K. Is any open innovation pattern emerging in the Italian fashion field? Preliminary evidence from some case studies. European Journal of Innovation Management. 2022. № 25(6). Р. 1076–1105. URL: https://doi.org/10.1108/EJIM-06-2022-0322 (date of access: 22.11.2024).
Güvendi Yalçın E. Reclaiming Agency through Fashion: Postcolonial Identities and Colonial Legacies in V. S. Naipaul’s A Bend in the River. Söylem Filoloji Dergisi. 2023. № 8(3). Р. 727–745. URL: https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1362064 (date of access: 22.11.2024).
Cobb K., Orzada B., López-Gydosh D. History is Always in Fashion: The Practice of Artifact-based Dress History in the Academic Collection. Journal of Textile Design Research and Practice. 2019. № 8(1). Р. 4–23. URL: https://doi.org/10.1080/20511787.2019.1580435 (date of access: 22.11.2024).
Picht E. M. Fashion as the Regulation of Bodies: A Study in Medieval and Early Modern Sumptuary Regulations: Research Thesis. The Ohio State University, Department of History. 2021. 61 р. URL: https://kb.osu.edu/server/api/core/bitstreams/d6f477bb-0365-4990-8637-bfbb9a8be38f/content (date of access: 22.11.2024).
Romanenkova J., Kuzmenko H., Bratus I. Pendant in the Jewelry Fashion of the Northern Renaissance and Mannerism. Journal of History Culture and Art Research. 2019. № 8(3). Р. 317–329. URL: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2198 (date of access: 22.11.2024).
Sawant J., Guru R., Yadav P., Bapat M. S., Singh J., Kaur P. Exploring the Historical Layers of Victorian Society & Fashion Trends: A Literary Review. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts. 2024. № 5(1). Р. 743–757. URL: https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.i1.2024.757 (date of access: 22.11.2024).
Походенко К. Стала мода як предмет наукових досліджень у зарубіжній науковій літературі. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2021. № 4(2). С. 244–253. URL: https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246846 (дата звернення: 22.11.2024).
Гриник І. Мода як засіб самопрезентації особистості. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2020. № 47. С. 42–52. URL: https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229344 (дата звернення: 22.11.2024).
Католик Г. В., Багрій В. В. Ставлення молоді до трендів в дизайні одягу під час війни: тенденції сучасності. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. 2022. № 1. С. 17–27. URL: https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-3 (дата звернення: 22.11.2024).
Bahar V. S. Self-Presentation Theory: A Review. TheoryHub Book / Ed. by S. Papagiannidis. Newcastle University. 2024. URL: https://open.ncl.ac.uk/theories/17/self-presentation-theory (date of access: 22.11.2024).
Kukkonen I. Physical Appearance as a Form of Capital: Key Problems and Tensions. Appearance as Capital / Ed. by O. Sarpila, I. Kukkonen, T. Pajunen, E. Åberg. Leeds: Emerald Publishing Limited. 2021. P. 23–37. URL: https://doi.org/10.1108/978-1-80043-708-12021000 (date of access: 22.11.2024).
Білякович Л. М. Античні мотиви в моді та дизайні одягу кінця ХХ – початку ХХІ ст. Modern Culture Studies and Art History: An Experience of Ukraine and EU: Колективна монографія. Рига: Baltija Publishing, 2020. С. 59–77. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-72-3.04 (дата звернення: 22.11.2024).
Hester N., Hehman E. Dress is a Fundamental Component of Person Perception. Personality and Social Psychology Review. 2023. № 27(4). Р. 414–433. URL: https://doi.org/10.1177/10888683231157961 (date of access: 22.11.2024).
Trinh C. More than Shapes: The Silhouette Effect in Advertising. Journal of Advertising. 2023. № 53(1). Р. 104–125. URL: https://doi.org/10.1080/00913367.2022.2154720 (date of access: 22.11.2024).
Page S. M., Chur-Hansen A., Delfabbro P. H. Hairdressers as a Source of Social Support: A Qualitative Study on Client Disclosures from Australian Hairdressers’ Perspectives. Health & Social Care in the Community. 2022. № 30. Р. 1735–1742. URL: https://doi.org/10.1111/hsc.13553 (date of access: 22.11.2024).
Mafra A. L., Silva C. S. A., Varella M. A. C., Valentova J. V. The Contrasting Effects of Body Image and Self-Esteem in the Makeup Usage. PloS One. 2022. № 17(3). Article e0265197. URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265197 (date of access: 22.11.2024).
Aguinaldo E. R., Peissig J. J. Who’s Behind the Makeup? The Effects of Varying Levels of Cosmetics Application on Perceptions of Facial Attractiveness, Competence, and Sociosexuality. Frontiers in Psychology. 2021. № 12. Article 661006. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661006 (date of access: 22.11.2024).
Bang H., DeLong M. Everyday Creativity Practiced Through a Capsule Wardrobe. Sustainability. 2022. № 14(4). Article 2092. URL: https://doi.org/10.3390/su14042092 (date of access: 22.11.2024).
Герасименко О. Д., Чупріна Н. В., Давиденко І. В., Чуботіна І. М., Хоменко В. К., Кудревський М. А. Апсайклінг та мінімалізм як модні тренди помірного споживання продуктів моди. Art and Design. 2023. № 3. С. 101–120. URL: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.3.9 (дата звернення: 22.11.2024).
Castro-López A., Iglesias V., Puente J. Slow Fashion Trends: Are Consumers Willing to Change Their Shopping Behavior to Become More Sustainable? Sustainability. 2021. № 13(24). Article 13858. URL: https://doi.org/10.3390/su132413858 (date of access: 22.11.2024).
Park J., Chun J. Evolution of Fashion as Play in the Digital Space. Fashion Practice. 2023. № 15(2). Р. 256–278. URL: https://doi.org/10.1080/17569370.2022.2149837 (date of access: 22.11.2024).
Zhang Y., Liu C. Unlocking the Potential of Artificial Intelligence in Fashion Design and E-Commerce Applications: The Case of Midjourney. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research. 2024. № 19(1). Р. 654–670. URL: https://doi.org/10.3390/jtaer19010035 (date of access: 22.11.2024).
Новіков Б. В., Руденко Т. П., Поліщук О. О. Художня творчість та розвиток естетичної думки: філософська рефлексія. Освітній дискурс. 2023. Вип. 45(7). С. 19–29. URL: https://doi.org/10.33930/ed.2019/5007/45(7-9)-2 (дата звернення: 22.11.2024).
Захаров Є. В. Філософський аналіз креативності людини як чинника економічної діяльності (через феномен креативної економіки). Культурологічний альманах. 2024. Вип. 3(11). С. 212–218. URL: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.24 (дата звернення: 22.11.2024).
Шафранський В. Креативність як психологічне явище і його понятійна реінтерпретація. Психологія і суспільство. 2020. № 2(80). С. 89–97. URL: https://doi.org/10.35774/pis2020.02.089 (дата звернення: 22.11.2024).
Авер’янова Н., Гук Л. Дизайнерська освіта в Україні: проблеми професійної підготовки. Молодий вчений. 2021. № 2(90). С. 167–170. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-2-90-32 (дата звернення: 22.11.2024).
Ahmed O. K., Elsayed N. A. A. Fabric manipulation as a fashion inspiration source for children clothes. International Design Journal. 2019. № 9(4). Article 7. URL: https://digitalcommons.aaru.edu.jo/faa-design/vol9/iss4/7 (date of access: 22.11.2024).
Cheban A., Kernei R., Popescu V. Philosophical conceptualization of knowledge potential in the context of sustainable society development. Journal of Contemporary Philosophical and Anthropological Studies. 2023. № 1(1). URL: https://doi.org/10.59652/jcpas.v1i1.57 (date of access: 22.11.2024).
Квасниця Р. Екологічні та етичні концепції в модній індустрії та презентаційних просторах для модних інновацій. International Academy Journal Web of Scholar. 2019. № 2(32). С. 23–29. URL: https://doi.org/10.31435/rsglobal_wos/28022019/6343 (дата звернення: 22.11.2024).
Viziteu D. R., Curteza A., Avadanei M. L. Techwear – Sinergy between Technology and Specialized Garments for Outdoor Climbing Activities. Technical Textiles – Present and Future: International Symposium. Sciendo: 2022. Р. 60–66. URL: https://doi.org/10.2478/9788366675735-011 (date of access: 22.11.2024).
Mohebi L., Bailey F. Exploring Bem’s Self Perception Theory in Educational Context. Encyclopaideia. 2020. № 24(58). Р. 1–10. URL: https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/9891 (date of access: 22.11.2024).
Maree J. G. The psychosocial development theory of Erik Erikson: critical overview. Early Child Development and Care. 2021. № 191(7–8). Р. 1107–1121. URL: https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1845163 (date of access: 22.11.2024).