ПОРТРЕТНИЙ І МОНУМЕНТАЛЬНИЙ ЖИВОПИС КАРЛА АРЕНДА (1815–1876): ДОСЛІДЖЕННЯ АВТОРСТВА ТА СТИЛІСТИЧНИХ ВПЛИВІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.17

Ключові слова:

атрибуція живопису, портрет, іконопис, образотворче мистецтво, Буковина, бідермаєр

Анотація

Метою статті є дослідження впливів на формування стилістичних рис портретного і монументального малярства Карла Аренда, який у ХІХ ст. працював у Львові та Чернівцях, визначенню авторства та атрибуції окремих робіт художника. Наукова новизна полягає в тому, що у процесі дослідження встановлено ряд нових фактів щодо життя і творчості художника, проаналізовано та введено у науковий обіг частину його творчого доробку. Особлива увага приділена портретному і сакральному живопису К. Аренда. Досліджено архівні та нечисленні літературні джерела, які дають змогу реконструювати біографію художника, уточнити, зокрема, час його роботи у Львові та Чернівцях в якості художника Буковинської православної консисторії та встановити дати життя. Проаналізовано портретні й іконописні твори мистця, що дозволило виявити впливи, які стали визначальними для формування особливостей стилістики його картин, у котрих відчутне наслідування рис бідермаєра, характерного для художньої культури Австро-Угорщини у першій половині ХІХ ст. Окреслено методологію атрибуції досліджуваних творів. В результаті детального вивчення стилістичних та інших особливостей портретів було встановлено дату їх виконання. Воднораз порівняльний аналіз портретів львівського періоду, зосібна, із зображенням подружжя Мієрів, та експонатів Чернівецького художнього музею дав підстави для обґрунтованого припущення щодо приналежності частини портретів, а саме «Портрету невідомого» та «Портрету невідомої жінки» зі збірки до доробку Карла Аренда. Доведено, що атрибуція виконаних художником монументальних та портретних живописних творів є актуальною як для науково-дослідної діяльності музею, так і для доповнення даних з історії регіонального мистецтва та культури України загалом, в якій наявні впливи значної кількості мистецьких стилів і напрямів європейської образотворчості.

Посилання

Быков А. И. Главный храм Буковины. Черновцы, 1999. 51 с.

Плани, звіти, списки і листування про будівництво церкви у громаді Дорна-Кандрені. 1855–1871 //Державний архів Чернівецької області (м. Чернівці). Ф. 3. Оп. 2. Спр. 1208. 87 арк.

Митрополія Буковини // Державний архів Чернівецької області. Ф. 320. Оп. 3. Спр. 2094. Арк. 35.

Katalog der unter dem Patronate der Bukowinaer Landes-Ausstellung stehenden Gemälde-Ausstellung. Czernowitz, 1886. 8 S.

Овсійчук В. Класицизм і романтизм в українському мистецтві: [наукове видання]. Київ : Дніпро, 2001. 444 с.

Arnstadt K.-I. Versuch einer Biographie. Antiquitäten-Zeitung. 1997. № 17.

Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950. Bd. 3. Lfg.12. 1962. S. 119.

Словник художників України. Біобібліографічний довідник. Кн. 1 : А-В / [голов. ред. Г. Скрипник] ; НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : вид-во ІМФЕ, 2019. 240 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

Міщенко, І. І. (2024). ПОРТРЕТНИЙ І МОНУМЕНТАЛЬНИЙ ЖИВОПИС КАРЛА АРЕНДА (1815–1876): ДОСЛІДЖЕННЯ АВТОРСТВА ТА СТИЛІСТИЧНИХ ВПЛИВІВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 136–140. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.17