НАРОДНЕ ВБРАННЯ В ОБРАЗОТВОРЧОСТІ БУКОВИНИ ХХ–ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.2.5Ключові слова:
національний костюм, Георг фон Льовендаль, Пантелеймон Видинівський, Євзебій Ліпецький, Одарка Киселиця, Петро Яковенко, Геннадій Горбатий.Анотація
У статті проаналізовано різні варіанти використання національного костюму для створення образу – від прагнення передати декоративну виразність і навіть екзотичність вбрання персонажів картини до намагання за його допомогою означити внутрішню сутність портретованого, окреслити історичне тло, важливість змальованої події для певного етносу або перетворити народний стрій чи окремі впізнавані елементи його на символ, продемонструвавши таким чином власну позицію мистця. Зовнішньо-ефектний підхід до зображення народного вбрання, з дотриманням етнографічних особливостей останнього, був більш характерним для творів європейських та місцевих художників другої половини ХІХ ст. (Ю. Зубер, Е. Бучевський, А. Кохановська). Попри наявність у ХХ ст. значного числа мистців, для яких народне вбрання є важливою ознакою національної ідентичності, не менша кількість авторів використовує його саме як позначку регіону, декоративний мотив, що надає твору більшої мальовничості. Подібне нерідко зустрічається не тільки у живописних роботах, а й у плакатах, ілюстраціях, зокрема, радянського періоду. У художників кінця ХХ – перших десятиліть ХХІ ст. народний костюм часом перетворюється на знакову й промовисту частину портрету, композиції або навіть натюрморту, допомагаючи авторові надати роботі особливого змістового й емоційного забарвлення (Я. Заяць, І. Салевич, О. Криворучко). Національне вбрання як підкреслення самоідентифікації і художника, і його моделі, набуває особливої популярності на теренах Буковини (і в Україні загалом) в той час, коли виникає загроза нівелювання, а то й знищення унікальності нації. Тож подібні прояви спостерігалися як у період після 1940 р., так і під час подій кінця ХХ – першої чверті ХХІ ст.
Посилання
Титар О. В. Українські національно-культурні ідентичності Слобожанщини у контексті глобалізації: філософсько-антропологічний вимір : дис. … д-ра філос. наук : 09.00.04 / Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Харків, 2016. 493 с.
Kaindl R. F., Manastyrski А. = Кайндль Р. Ф., Манастирський О. Die Rutenen in der Bukowina = Русини на Буковині / пер. з нім. В. Ю. Іванюк. Чернівці : Зелена Буковина, 2007. 192 с.
Кожолянко Г. К. Етнографія Буковини. Матеріальна культура. Т. 1. Чернівці, 1999. 384 с.
Кольбенгаєр Е. Взори вишивок домашного промислу на Буковині. Б.м. : Executive of the Ukrainian women’s association of Canada, 1974. 106 с.
Буковинські гуцульські вишивки: набір таблиць для вишивання / вид. Жіночої громади на Буковині ; упоряд. Емілія Стернюкова в Чернівцях. Львів : Літ. А. Андрейчин, 1911. 7 арк.
Кожолянко Я. Буковинський традиційний одяг. Traditional dress of Bukovyna. Чернівці–Саскатун, 1994. 262 с.
Kochanowski A. Aus dem Leben der Schafhirten in der Bukowina. Zeitschrift für Österreichische Volkskunde. Wien : Verein für österreichische Volkskunde, 1914. S. 101–114.
Kochanowski A. Ostereier in der Bukowina und Galizien (mit 21 Abbildungen). Zeitschrift für Österreichische Volkskunde. Wien : Verein für österreichische Volkskunde, 1899. S. 155–161.
Kochanowski A. Vom rumänischen Bauernhaus in der Bukowina (mit 3 Textabbildungen). Zeitschrift für Österreichische Volkskunde. Wien und Prag : Verlag von F. Tempsky, 1898. S. 203–206.
Кобилянська О. В неділю рано зілля копала. Чернівці : Юрій Гливка і Спілка, 1928. 80 с.
Кобилянська О. Але Господь мовчить… і инші оповідання : ювілейне видання / вступ. ст. О. Грицая. Чернівці : Весна, 1928. 88 с.
Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild. Bukowina. Band 20. Wien : Verlag k.k. Hofund Staatsdruckerei, Alfred von Hölder, 1899. 546 S.