СИМВОЛІЗМ БІЛОГО КОЛЬОРУ В ТРАДИЦІЇ ВИШИТОЇ СОРОЧКИ ЯК КЛЮЧОВОГО ЕЛЕМЕНТА МИСТЕЦЬКОГО ОБРАЗУ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО КОСТЮМА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.8

Ключові слова:

білий колір, вишита сорочка, український костюм, мистецький образ, фольклор, усна народна творчість, символізм, знак, символ

Анотація

У статті за допомогою інструментів мистецтвознавчої науки, застосованих в процесі аналізу творів українського декоративно-прикладного мистецтва, усної народної творчості й літературних творів, досліджена специфіка символічного наповнення білого кольору у вишитій сорочці та розкрито його значення в мистецькому образі костюма з урахуванням трансформаційних процесів, дотичних до нього. Дослідження здійснено з урахуванням того, саме сорочка є ключовим предметом комплексу українського народного костюма. Дане наукове дослідження здійснено з метою з’ясування особливостей символізму білого кольору вишитої сорочки українського народу як одного зі складників мистецького образу українського народного костюма, з огляду на трансформаційні процеси, що відбуваються з ним. Аби досягти поставленої мети, сформовано перелік завдань дослідження: з’ясувати місце білого кольору в українській культурі та мистецтві; проаналізувати зразки усної народної творчості, літературних творів, в яких містяться згадки про білий колір вишитої сорочки; розглянути особливості символізму білого кольору на початку XXI століття; розкрити трансформаційні процеси мистецького образу вбрання, з урахуванням ролі білого кольору в них. Джерельну базу даного дослідження сформували вишиті сорочки різних історичних періодів з різних етнографічних регіонів України, твори української літератури й зразки фольклору. Наукова новизна результатів полягає в тому, що вперше в українському мистецтвознавстві здійснено комплексний аналіз смислового наповнення білого кольору вишитої сорочки з огляду на його значення в мистецькому образі народного костюма українського народу. Це досягнуто шляхом дослідження сталих фразеологічних сполучень слів із колоративним компонентом на основі прямих і переносних значень, виявлені особливості стилістичного та асоціативно-образного використання означення білого кольору в українській традиції на прикладі сорочки в авторських та народних текстах, що було зроблено для отримання емоційного та оціночного означення предметів та подій. Висновки. Виявлено трактування семантики білого кольору як значущого «мовного» знаку, який, попри значні трансформаційні процеси, що відбулись із українською традиційною вишитою сорочкою, зберіг своє первісне значення.

Посилання

Джей Джи. Вірші про вишиванку. Dovidka.biz.ua. URL: https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-vishivanku/(дата звернення: 20.11.2023).

Домненко Т. В. Зіненко Т. М. Семантика кольору в контексті культури української вишивки. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. Вип. 43(1). С. 141–146.

Жовтоног О. О., Горобець Т. В. Психологічна семантика кольору. Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2018». 2018. С. 323–326.

Жукова О. М. Семантика кольору в творах Володимира Винниченка. Наукові записки КДПУ. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. Вип. 142. С. 184–188.

Кучерук О. Образна природа семантики кольороназв в українських фразеологізмах. Дивослово. 2006. № 12. С. 40–42.

Кучма Н. І. Символіка кольору в православній канонічній іконі. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. Випуск 13. С. 66–67.

Нечуй-Левицький І. Ф. Зібрання творів у 10-и томах. Т. 10 : Біографічні матеріали, статті, рецензії, фольклорні записи, листи. Київ: Наукова думка, 1968. 587 с.

Ніколаєва Т. О. Історія українського костюма. Київ : Либідь, 1996. 176 с.

Пісні та романси українських поетів : у 2 т. / упоряд., вступ. ст., прим. Г. А. Нудьги. Київ : Радянський письменник, 1956.

Словник української мови. В 11 т. / упоряд. І. К. Білодід. Київ : Наук. думка, 1978. Т. 9. 916 с.

Словник української мови. В 11 т. / упоряд. І. К. Білодід.. Київ : Наук. думка, 1970. Т. 3. 744 с.

Українська література : підручниклітература для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. Київ: Грамота, 2013. 288 с.

Українські приказки, прислів’я і таке інше / Уклад. М. Помис. Київ, 1993. 768 с.

Шегеда О. П. Символіка кольору у творчості Лесі Українки. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2001. № 7. С. 158–161.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

Долеско, С. В. (2024). СИМВОЛІЗМ БІЛОГО КОЛЬОРУ В ТРАДИЦІЇ ВИШИТОЇ СОРОЧКИ ЯК КЛЮЧОВОГО ЕЛЕМЕНТА МИСТЕЦЬКОГО ОБРАЗУ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО КОСТЮМА. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 61–68. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.8

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають