ІКОНОГРАФІЧНІ ПРОГРАМИ МОНУМЕНТАЛЬНИХ РОЗПИСІВ О.Я. СОКОЛА У ХРАМАХ ХАРКІВЩИНИ ТА ПОЛТАВЩИНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.15

Ключові слова:

іконографічна програма, Олексій Якович Сокіл, монументальні розписи, монументальний живопис, іконографія, релігійне мистецтво

Анотація

У статті проаналізовані іконографічні програми монументальних розписів О. Я. Сокола, які збереглися у храмах Харкова та Полтави: церква св. Сампсонія Прочанолюбця в Полтаві (1909) та церква Трьох Святителів (Гольдбергівська) у Харкові (1915). Ці храми були побудовані із різною метою та мали різну функцію. Так Сампсоніївська церква була побудована як меморіальний храм-пам’ятник на місці Полтавської битви (так званої Шведської могили), храм Трьох Святителів планувався як подвір’я Спасо-Преображенського Курязького (Старо-Харківського) монастиря (але після закінчення будівництва використовувався як парафіяльний храм). Відповідно до функції храмів, О. Сокіл розробив для кожного з них оригінальну іконографічну програму. Так у храмі Трьох Святителів була втілена програма патронального типу (характерна для розписів саме монастирських церков), де особлива увага була приділена персональним зображенням святих, які диференційовані за типом служіння. В Сампсоніївській церкви була втілена іконографічна програма сотеріологічного типу, де головним лейтмотивом стала тема Воскресіння, жертовності, захисту тощо. Під час дослідження церковних пам’яток Полтавщини був виявлений ще один комплекс монументальних розписів, який за припущенням авторів статті міг бути дотичним до творчої спадщини О. Я. Сокола (в співавторстві із О. Мурашко). Це розписи Богоявленської церкви в с. Обознівка Глобинського району Полтавської області (1901). Розписи Обознівської церкви презентує третій тип іконографічної програми – копійно-компелятивний (використані композиції розписів Володимирського собору у Києві), який вдало використаний для живописної декорації сільського парафіяльного храму. Автори розписів Обознівської церкви вільно опрацювали зразки, прилаштовуючи відомі композиції до інтер’єру храму, який був побудований в іншому архітектурному стилі. У всіх трьох церквах відчутне захоплення автором розписів мистецтвом ранньохристиянського періоду.

Посилання

Обознівка Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-75117 (дата звернення 13.10.2023)

Обознівка. Чудовий храм. URL: https://ukrainaincognita.com/mista/oboznivka-chudovyy-khram (дата звернення 23.10.2023)

Обознівська сільська рада. Глобинський район, Полтавська область. URL: https://oboznivka.rada.org.ua/istoriya-09-04-00-28-09-2016/ (дата звернення 20.10.2023)

Оніпко Т.В., Оніпко Т.А. Сампсоніївська церква м. Полтави у радянські часи. Електронний архів Полтавського університету економіки і торгівлі. 2014. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/300238127.pdf (дата звернення 17.09.2023)

Памятник архитектуры н. ХХ в. Богоявленская церковь с. Обозновка, Глобинского района Полтавской области, Том I, Предварительные работы. Всесоюзное объединение «Архпроект». Творческая архитектурно-проектная мастерская «Киевархпроект», Киевский филиал. Киев: 1988. С. 40.

Памятник архитектуры н. ХХ в. Богоявленская церковь с. Обозновка, Глобинского района Полтавской области, Том II, Предварительные работы. Всесоюзное объединение «Архпроект». Творческая архитектурно-проектная мастерская «Киевархпроект», Киевский филиал. Киев: 1988. С. 42.

Стешенко С. В. Олексій Якович Сокіл (1870–1939) як іконописець. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2017 Вип. 1 URL: file:///C:/Users/Service%20Master/Desktop/%D0%A1%D0%BE%D0%BA%D1%96%D0%BB/%D0%A1%D1%82%D0%B5%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.%20%D0%A1%D0%BE%D0%BA%D1%96%D0%BB%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf (дата звернення 10.07.2023)

Шуліка В.В. Церковний живопис Слобожанщини середини XIX – початку XX століття: іконографія, стилістика, техніко-технологічні особливості: автореф. дис. … канд. мист.: 08.01.2010. Харків: 2010. 21с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Соколова, Д. К., & Шуліка, В. В. (2024). ІКОНОГРАФІЧНІ ПРОГРАМИ МОНУМЕНТАЛЬНИХ РОЗПИСІВ О.Я. СОКОЛА У ХРАМАХ ХАРКІВЩИНИ ТА ПОЛТАВЩИНИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 133–144. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.15