ОБРАЗНІ МОДЕЛІ «САДУ ЯК РАЮ ЗЕМНОГО» В ДИНАСТИЧНОМУ ЖИВОПИСІ КИТАЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.11Ключові слова:
живопис династичного Китаю, традиційний пейзаж, образ саду, іконографія саду як раю, ідея вічного життя, тема пустельництваАнотація
Дана стаття присвячена виявленню особливостей візуальної репрезентації ідеї «саду як раю земного» в живописі династичного Китаю. З’ясовано, що розбудова саду за принципом «одне озеро – три гори», що втілював релігійний і міфічний сенс, пов’язаний з даоською ідеєю безсмертя, вела свій відлік від часів династії Цінь (III ст. до н.е.) й стала яскравим зразком будівництва імператорських садів для правителів за всіх часів. Протягом багатьох століть іконографія «садів Безсмертних» розвивалась в китайському живописі. У статті розглянуто пейзажні твори Лі Сисуня (李思训, 651-716), Цю Іна (仇英, 1494-1552), Юань Цзяня (袁江 1671-1746). У зв’язку з бажанням відтворити імператорський сад як особливе казкове місце, пейзажі з садовою тематикою не відображали реальне середовище, а втілювали здебільшого ідеалізований, нерідко фантастичний образ. Тема раю знайшла свою реалізацію і в іншому типі саду – саду літераторів. Сад літераторів так само знаходиться поза межами звичайного світу, але тепер сад не призначений для зустрічі людини з Безсмертними, а є «притулку внутрішньої сили», духовного вдосконалення (Гу Кайчжи (顧愷之), Лі Гунлінь (李公麟), Цю Ін (仇英)). Його поширена в живописному мистецтві іконографія включає такі сюжетні мотиви як «літературні вечори», «зібрання в саду персиків та слив», «зібрання в павільйоні орхідей», «ставок з лотосами», «посадка хризантем». Символіка образу раю присутня в поширеній іконографічній моделі з зображенням «хатини з солом’яним дахом». Ця тема розкрита в творах художника династії Мін Тан Іня (唐寅, 1470-1523). Усамітнення як «втеча від світу» до власного ідеального «раю» є однією із важливих тем традиційного китайського живопису.
Посилання
Andrews J.F., Shen K. A. Century in Crisis : Modernity and Tradition in the Art of Twentieth-Century China. New-York: Guggenheim Museum. 1998. 336 p.
Barnhart R. M. Three thousand years of Chinese painting. New Haven: Yale University Press. 1997. 402 p.
Bing Chiu Che. Un grand jardin impérial chinois : le Yuanming yuan, jardin de la Clarté parfaite. Extrême-Orient, Extrême-Occident. 2000, № 22 (L’art des jardins dans les pays sinisés). Chine, Japon, Corée, Vietnam. Р. 17.
Brash C. S. Keeping the Past Present: Representations of Ming Dynasty Gardens. A dissertation submitted to the faculty of the graduate school of the University of Minnesota. 2012. 226 р.
Cahill J. Chinese Painting. London : Rizzoli, 1977. 216 p.
Cheng Liyao. Private Gardens : Gardens for the Enjoyment of Artificial Landscapes of Men of Letters China. Architecture & Building Press, 2012. 199 с.
Keswick M. The Chinese Garden: History, Art & Architecture. London : Rizzoli, 1980. 216 р.
Ledderose L. The Earthly Paradise: Religious Elements in Chinese Landscape Art. Bush S., Murck C. Theories of the Arts in China. Princeton : University Press, 1983. P. 165-183.
Leing E.J. Real or Ideal: The Problem of the «Elegant Gathering in the Western Garden» in Chinese Historical and Art Historical Records. Journal of the American Oriental Society. 1968. Vol. 88, No. 3. P. 419-435.
De Silva A. The Art of Chinese Landscape Painting. New York : Crown Publishers. 1967. 240 p.
Siren O. Gardens of China. New York: Ronald Press;, 1949. 363 p.
李源. 《玄武湖“三神山”新考》. 江苏地方志 (江苏省南京市: 江苏省地方志编纂委员会办公室). 2000, (2000年第5期): 32–33. [Лі Юань. Нове дослідження «Трьох гір Бога» з місцевих хронік Цзянсу (місто Нанкін, провінція Цзянсу: Офіс компіляції місцевих хронік Цзянсу). Вип. 5, 2000. C. 32–33].
艺苑掇英. 名家名作. 袁江·袁耀 / 袁剑侠编著.–郑州 : 河南美术出版社, 2013. 44. [Іюань Дуоїн. Шедеври відомих художників Юань Цзян·Юань Яо / Упорядник Юань Цзянься. Чженчжоу: Henan Fine Arts Publishing House, 2013. 44 с.].
刘永. 《清夜游西园图》的传奇经历. URL: http://surl.li/aurpzl (дата звернення: 24. 06.2024) [Лю Юн. Легендарний досвід «Відвідання Західного саду ясної ночі»].
蒋文光. 中国历代名画鉴赏 (下册). 金盾 2004. 2546页 [Цзян Венган. Оцінка відомих китайських картин минулих династій. Пекін: Золотий щит. 2004. Т.2. 2546 с.].
张彦远 历代名画记 江苏美术出版社 2007年. 285 页. [Чжан Яньюань. Нотатки про відомі картини минулих династій. Цзянсу: Образотворче мистецтво 2007. 285 с.].