ЗООМОРФНИЙ ДИЗАЙН ОБ’ЄКТІВ МЕТАЛЕВОЇ ПЛАСТИКИ ПЕРІОДУ МОДЕРНІЗМУ: ФОРМА ТА ЕСТЕТИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.8

Ключові слова:

зооморфна скульптура, металева пластика, модернізм, дизайн, формоутворення, естетичні характеристики

Анотація

Зі зміною художньої парадигми на початку ХХ століття, пошуком нової виразності мистецьких творів, виникла необхідність більш прискіпливого і узагальненого розгляду зооморфної скульптури, що є метою даної статті. Методами даної роботи є: аналіз особливостей дизайну і візуальних якостей обраних зооморфних скульптур деяких течій модернізму; синтез цих особливостей і якостей в межах досліджених напрямів модерністської скульптури. Об’єкт дослідження: зооморфна скульптура періоду модернізму, а саме таких його напрямів, як кубізм, футуризм, сюрреалізм, експресіонізм, абстракціонізм. На прикладі низки скульптурних творів авторів, що яскраво проявили себе в цих напрямах модернізму, розглянуто формоутворення скульптур, прийоми композиції, деякі моменти застосування матеріалів, зовнішні ефекти (наявність світлових рефлексів) скульптур, стилістичні впливи на форму мистецьких об’єктів. Простежено візуальні якості скульптур: естетичні характеристики, а саме моменти піднесеності і промислової естетики образів, також фактори, що впливають на почуття глядача. До розгляду додано елементи внутрішнього світу і особистісних рис образів. Означені символьні характеристики скульптур, у деяких випадках звернута увага на авторські концепції, що закладені в основу створення зооморфних скульптурних об’єктів. Виявлено комплекси характеристик кожної із досліджених течій модернізму. Характерними рисами скульптур кубізму є деконструкція форми і широкий спектр візуальних якостей образів від емоційності і внутрішньої сили до жартівливого характеру і демонстрації природних інстинктів тварин. Футуристична скульптура формує динамізм фігури і створює візуальний символ модернізації і технологій. В сюрреалістичні скульптури закладені складні концепції осмислення людського існування і парадоксальність авторського мислення. Скульптурні образи експресіонізму виражають ізольованість і крихку нестабільність. Зооморфні абстрактні скульптури мають свою специфічну виразність, притаманну авторському стилю.

Посилання

Скиба А. Зооморфні мотиви слов’янської металопластики VII століття. Студії мистецтвознавчі. 2012. № 4. С. 58–77.

Andersen K., Bochicchio L. The presence of animals in contemporary art as a sign of cultural change. PhillPapers. 2012. Vol. 6. P. 12–23. URL: https://philpapers.org/rec/ANDTPO-57 (date of access : 19.11.2024).

Änggård A. Figurines as multiple art: Studying the shape and forms of Neolithic Statuettes. 2015. 42 p.

Balas E. Joseph Csáky A Pioneer of Modern Sculpture. American Philosophical Society. 1998. Vol. 230. 258 p.

Campbell L. M. Anthropomorphic and Zoomorphic Figurines of the Eastern Mediterranean. Iris: The Journal of the Classical Association of Victoria. 2005. № 18. P. 65–72.

Cortes Casarrubios, W. John Hoskin (1921-1990), tra geometry of fear e astrattismo geometrico. Studi di Scultura. 2021. Vol. 3. P. 143–164.

Fernandes, J. W. (2022). The Owl on the Couch. Jung Journal Culture and Psyche. 2022. Vol. 16 № 1. P. 95–115. DOI: 10.1080/19342039.2022.2016015

Gal M. Visual metaphors and cognition: Revisiting the non-conceptual. PhilPapers. 2019. P. 79–90. https://philpapers.org/rec/GALVMR (date of access : 19.11.2024).

Van Eck C. Keeping track of the zoo: the style Empire, camouflage and zoomorphism. Terms of Style in Art History. 2021. 21 p.

Werness, Hope B., ed. The Continuum encyclopedia of animal symbolism in art. A&C Black, 2004.

Zhang F. Xianbei zoomorphic plaques: art, migration, and human-environment entanglement. Arts. 2022. Vol. 11, No. 6. P. 129. MDPI. https://doi.org/10.3390/arts11060129.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Лі, Ц., & Опалєв, М. Л. (2024). ЗООМОРФНИЙ ДИЗАЙН ОБ’ЄКТІВ МЕТАЛЕВОЇ ПЛАСТИКИ ПЕРІОДУ МОДЕРНІЗМУ: ФОРМА ТА ЕСТЕТИКА. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 81–93. https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.8