МІСЦЕ І РОЛЬ ЕМАНУЇЛА ХРАПКА В ЕКСЛІБРИСНІЙ ШЕВЧЕНКІАНІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.7Ключові слова:
Емануїл Храпко, екслібрис, Тарас Шевченко, автопортрет, фотографія, літературні твориАнотація
Стаття присвячена екслібрисній Шевченкіані Емануїла Храпка, маловідомого українського графіка другої половини ХХ ст. Сьогодні шевченківські книжкові знаки митця, зберігаючись у приватних збірках митців, бібліофілів, колекціонерів Івано-Франківська, Києва, Львова та інших міст України, залишаються поза увагою мистецтвознавців. Це засвідчує актуальність їх багатоаспектного аналізу. Метою публікації є розкриття особливостей композиційних та образно-змістових вирішень книжкових знаків, тематично пов’язаних з життям і творчістю Тараса Шевченка. Упродовж двадцяти років Е. Храпко виконав 100 шевченківських книжкових знаків. Головним поштовхом до їх появи стали діяльність Володимира Вітрука і виставка, яка відбулася у Львові 1984 р. Основою творчості Е. Храпка були ґрунтовне вивчення життєвого шляху Т. Шевченка, глибоке розуміння естетичних пріоритетів сучасників, переосмислення традицій української мистецької школи початку ХХ ст. і досвіду українських митців другої половини ХХ ст. Шляхом систематизації матеріалу і мистецтвознавчого аналізу десятків екслібрисів Е. Храпка виділено кілька тематичних груп: портретна (образ Т. Шевченка), сюжетна (за мотивами творів Т. Шевченка) і монументальна (пам’ятники Т. Шевченкові). Першу з них формують ті твори, в композиції яких присутні переосмислені Е. Храпком автопортрети Т. Шевченка і його фотографії різних років. Твори, які входять до другої групи, містять назву збірки «Кобзар», цитати окремих поетичних творів, або ж образи героїв поета і мислителя. Третя засвідчує добру обізнаність митця з пам’ятниками Т. Шевченкові в різних регіонах України. Працюючи над шевченківськими екслібрисами, шукаючи нових засобів мистецького виразу, Е. Храпко виробив індивідуальну лаконічну мову, яка відрізняється глибоким символічним характером. Екслібрисна Шевченкіана митця розкриває загальні тенденції розвитку графіки другої половини ХХ ст. і збагачує українське мистецтво новими образно-художніми рішеннями.
Посилання
Виставка Емануїла Храпка: творчий звіт за 10 років. Екслібрис. Гравюра. Туш, перо [Афіша]. Снятин, 1995. 1 арк.
Дорошенко Ю. Мій Шевченко. Мистецтвознавство України. 2013. Вип. 13. С. 333–335, іл.
Екслібриси Емануїла Храпка: самодіяльний художник, уродженець с. Завалля Снятинського району. Писанка: всеукраїнський культурно-мистецький етнографічний журнал. 1993. № 1. С. 28–29, іл.
Коваль Р. Шевченкіана Михайла Гаврилка. Київ: Історичний клуб «Холодний яр», Центр ДЗК, 2014. 102 с., іл.
Купчинська Л. Екслібрис Наукового товариства імені Шевченка. Наукове товариство імені Шевченка: енциклопедія. Київ; Львів; Тернопіль, 2022. Т. 5: Даш–Жуч. С. 450–455, іл.
Максимлюк І. Проблема традиції у творчості художників-графіків Івано-Франківщини. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 36. С. 268–282.
Максимлюк І. В. Мистецтво графіки Івано-Франківщини ХХ – початку ХХІ століття: Культурологічний аспект: дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури» / Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2019. 213+94 с., іл.
Нестеренко П. Чари екслібрисної Шевченкіани. Образотворче мистецтво. 2008. № 1. С. 90–92, іл.
Нестеренко П. Шевченкіана в екслібрисі 1917–2017. Київ: Криниця, 2019. 304 с., іл.
Нестеренко П. Шевченкіана в українському екслібрисі. Українська академія мистецтва: дослідн. та наук.-метод. пр. 2013. Вип. 21. С. 104–117, іл.
Новицький О. Тарас Шевченко як маляр. Львів; Москва: Типо-литографія Т-ва И. Н. Кушнеревъ и К., 1914. 90 с., 83 таб.
Онищенко В. Шевченкіяна в книжковому знаку. Визвольний шлях. 2005. Кн. 3. С. 84–89, іл.
Оробець І. Вершини Еммануїла Храпка. Снятин: краєзнавчий і літературно-мистецький журнал. 2017. № 16. С. 76–85, іл.
Струни Кобзаря: виставка ліногравюри та екслібриса Емануїла Храпка. Каталог. Івано-Франківськ: Облполіграфвидав, 1989. 22 с.
Тарас Шевченко і Україна: рекомендаційний бібліографічний покажчик: у 2 част. Київ, 2014. Част. II: «І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій…»: увічнення пам’яті Кобзаря на українській землі / Уклад.: О. Білик, О. Галганова. 176 с., іл.