ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ ТИБЕТСЬКОЇ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ТРАДИЦІЇ В СЕРІЇ ОЛЕКСАНДРА ЖИВОТКОВА «ДО ПИТАННЯ ПРО НЕПАЛЬСЬКІ ТХАНКИ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.5Ключові слова:
українське сучасне мистецтво, тибетська буддійська картина тханка, традиція, новаторство, діалогАнотація
Метою статті є виявлення особливостей художнього втілення концепту Тибету в серії робіт сучасного українського художника Олександра Животкова «До питання про непальські тханки». Значну роль у формуванні вищеозначеного концепту відіграли враження від подорожі до Непалу, а також знайомство митця з традиційними буддійськими іконами тханка. В ході аналізу досліджень, присвячених творчості О. Животкова, виявлено, що естетична співзвучність різним формам неєвропейського мистецтва, переважно далекосхідного, буддійського, відрізняє творчу практику митця в різні періоди його життя. В статті розглянуто роботи циклу О. Животкова «До питання про непальські тханки» та здійснено їх порівняння із зразками буддійської ікони з метою глибшого усвідомлення міри взаємодії сучасного мистецтва і традиційного. В статті показано, яким чином відбувається вихід за межі сакрального мистецтва в роботах сучасного українського художника. Висвітлено, як попри принципово відмінний контекст виникнення тханки і робіт О. Животкова, в художній практиці сучасного митця відбувається інтуїтивне наближення до філософських засад буддійського мистецтва. Виявлено, що цикл «До питання про непальські тханки» демонструє унікальне переосмислення традиційного мистецтва тханки у сучасному контексті. Розкрито експериментальний характер творчості О. Животкова, в тому числі через використання нетрадиційних для сакрального мистецтва матеріалів. Виявлено, що роботи Животкова поєднують сакральне і сучасне. Висвітлено роль кольору у створенні художнього образу в роботах серії. Показано, що серія О. Животкова «До питання про непальські тханки» є глибоким культурним дослідженням, що інтегрує східну естетику в сучасну західну мистецьку практику з метою відтворити авторські враження і спостереження, отримані в ході подорожі в Непал.
Посилання
Авраменко О. Запрошення до медитації. Капітал. 6 грудня 2013, п’ятниця, № 162 (162).
Петрова О. Білі вікна, чорні дороги. Протоархаїка Олександра Животкова. Третє Око: Мистецькі студії: Монографічна збірка статей. Ін-т проблем сучас. мистец. АМ України. К. : Фенікс, 2015. С. 316–324.
Петрова О. Мистецький Київ 1990-х. Реконструкція. Київ: Publish Pro, 2019. 480 с.
Сильваши Т. Трактат про живопис із саду Тиші. Олександр Животков. Київ: Stedley Art Foundation, 2014. 288 с. С. 204.
Петрова О. Парадоксальний час та метафора у проектах українського контемпорарі арт. Третє Око: Мистецькі студії: Монографічна збірка статей. Ін-т проблем сучас. мистец. АМ України. К. : Фенікс, 2015. С. 74-88.
Balashova O. Variations in stone. Alexander Zhyvotkov. Cardboad. Wood. Stone. Kyiv: Stedley Art Foundation, 2018. 176 p. P. 99.
Huntington, John C.; Bangdel, Dina The Circle of Bliss: Buddhist Meditational Art. Chicago: Serindia Publications, 2003.
Jackson, David P. History of Tibetan Painting; The Great Tibetan Painters and Their Traditions. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1995.
Lippard Lucy R. Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972: A cross-reference book of information on some esthetic boundaries. New York: Praeger. 1973.
Rowland Benjamin Art in East and West. Boston: Verlag: Beacon Press, 1968.