ВАЛЄР БОНДАР: ЖИВОПИС НА СКЛІ, ТВОРЧИЙ МЕТОД, ТЕХНІКА, МАТЕРІАЛИ, РЕСТАВРАЦІЯ

Автор(и)

  • Вячеслав Вікторович Шуліка

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.15

Ключові слова:

Валєр Бондар, живопис, реставрація, консервація, живопис на склі, художні матеріали, гуаш, темпера, акрил, художник-нонконформіст, методика реставрації.

Анотація

Статтю присвячено живопису на склі українського художника-нонконформіста Валєра Бондаря (м. Харків). Художник активно працював в 1980 – 2010-х рр. на зламі епох, мав чітку громадську позицію (займався громадською діяльністю), боровся за незалежність України, що було джерелом його натхнення. В. Бондар був одним з облич Українського Харкова, впливав на нову генерацію харківських поетів та художників. В якості провідної живописної техніки художник обрав живопис на склі, вважаючи її одним з маркерів, що асоціюється саме із українською культурою. В.Бондар свідомо відмовився від мови української народної ікони, розробивши власну синтетичну мову, яка нарівні із характерним експресивним авторським рисунком, мала посилання до українського бароко та авангарду першої третини ХХ ст. Побудова фарбового шару в цілому збігалася із «скляною іконою», де основа – скло знаходилося попереду, а фарбовий шар будувався навпаки в порівнянні із класичною картиною. Через неможливість використовувати професійні художні матеріали (особливо на зламі 1980-х – 1990-х рр.), працював фарбами на водній основі різних типів (гуаш, темпера, згодом акрил) та їх сумішами. Передбачаючи ймовірні проблеми з адгезією фарбового шару до скла, художник іноді «захищав» тильний бік картин лаком або папером. Автором статті були досліджені твори В.Бондаря (колекція Харківського літературного музею, приватні збірки м.Харкова). Більшість картин мають відшарування або розшарування фарбового шару, втрати фарбового шару через використання невідповідних матеріалів та механічний вплив. В результаті експериментів була розроблена оригінальна методика консервації та реставрації живописних творів В.Бондаря. Методика, що була запропонована, дала задовільні результати і може бути використана під час реставрації інших творів художника.

Посилання

Бондар-Терещенко І. Двері До хати, якої нема: Валер Бондар у спогадах (і здогадах) сучасників. Образотворче мистецтво. № 2. 2018. С. 12–13.

Мархайчук Н. В. Валерій Бондар «Талановита справжність». Концепція сучасної мистецько-дизайнерської освіти України в умовах євроінтеграції. Збірник матеріалів Міжнародної науково-методичної конференції професорсько-викладацького складу і молодих учених в рамках VІІI Міжнародного форуму «Дизайн-освіта 2015», м. Харків, 15–16 жовтня 2015 року. Харків: ХДАДМ, 2015. С. 204–206.

Мархайчук Н. В., Троян А. Т. Образи-архетипи «українського світу» в монументальній спадщині Валерія Бондаря. Візуальність в українській культурі: статус, динаміка, контексти. Матеріали третьої Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Черкаси, 9–10 жовтня 2013 р. Черкаси: Брама-Україна, 2013. С. 121–125.

Різниченко О. До вас я нині підношу руки» (про цикл «Праведники» і «Мости» Валерія Бондаря) Артанія. № 7. 2007. С. 16–20.

Савицька Л. Мости і Праведники. Музейний провулок. 2007. № 1. С. 130–135. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=6557 (дата звернення: 01.10.2021)

Савицька Л. Обереги Валерія Бондаря. Образотворче мистецтво. № 4. 1992. С. 6–9.

Смирна Л. Український мистецький нонкомформізм (Частина 1). Art Ukraine. 2016. URL: https://artukraine.com.ua/a/ukrainskiy-misteckiy-nonkonformizm-chastina-1/#.YXw7x1VBzDd (дата звернення: 02.10.2021)

Федорук О. Свій серед чужих. Образотворче мистецтво. № 3. 2018. С. 50–51.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Шуліка , В. В. (2023). ВАЛЄР БОНДАР: ЖИВОПИС НА СКЛІ, ТВОРЧИЙ МЕТОД, ТЕХНІКА, МАТЕРІАЛИ, РЕСТАВРАЦІЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 111–117. https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.15