КОЛІР В ДИЗАЙНІ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ ДІТЕЙ 3–6 РОКІВ

Автор(и)

  • Ольга Сергіївна Гальчинська
  • Олеся Віталіївна Бородій
  • Наталя Миколаївна Пшінка
  • Катерина Олександрівна Сербінова

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.2

Ключові слова:

дизайн, колір, художнє оформлення, навчальні матеріали, видання для дітей.

Анотація

Метою статті є дослідження значення кольору та особливості його застосування для візуалізації навчальної інформації у дизайн-макетах освітніх видань для дітей 3–6 років. Розглянуто посібники для дітей, створені сучасними українськими та зарубіжними дизайнерами, проведено їх порівняльний аналіз, виявлено різноманітні прийоми використання кольору в зовнішньому і внутрішньому оформленні, ілюстраціях, декорі, схемах, символах, умовних позначеннях, шрифтових виділеннях, заголовках, рубриках тощо. Відзначено оригінальний підхід в дизайні конкретних зразків посібників залежно від тематики, авторської стилістики, педагогічних методів, методологічного наповнення та навчальних цілей; систематизовано характеристики колірних рішень і прийомів. Проведено оцінку вибору дизайнерами кольорів, звертаючи увагу на такі аспекти, як яскравість, контрастність, тон і символічні конотації, властиві кожному автору, а також на врахування особливостей сприйняття і розпізнавання кольорів дітьми різного віку, про що свідчать проаналізовані нами праці дитячих психологів і педагогів-практиків, а також дотримання квалілогічних, здоров’язберігальних вимог до друкованої продукції. Отже, наголошено не тільки на естетичному аспекті використання кольору для створення привабливого візуального образу посібника, що важливо для розвитку естетичних почуттів і творчих здібностей, а й на суто функціональному, практичному значенні колірних рішень для полегшення дітям виконання конкретних завдань, запам’ятовування, засвоєння навчального матеріалу, вироблення інтелектуальних навичок. Шляхом спостережень, ретельного аналізу проведено вивчення аспектів вдосконалення, осучаснення освітніх видань для дошкільників та учнів молодшого віку шляхом грамотного використання кольору для створення яскравих зорових образів, структурування тексту та позатекстових елементів, максимальної візуалізації навчального матеріалу. Результати дослідження використання кольору є важливими для розробки нових дизайн-проєктів, пошуків прийомів осучаснення та естетизації навчальних посібників, посилення їх функціоналу та ефективності.

Посилання

Федієнко В. А. Математика. Подарунок маленькому генію. Харків : Видавничий дім «ШКОЛА», 2021. 48 с.

Волкова Ю. С., Федієнко В. А. Розвиток мислення. Високий рівень. Методика інтенсивного розвитку дітей 4–6 років / за ред. Р. Дерев’янченко; худ. Начинова І., Гец М., Житник Є. Харків : Видавничий дім «ШКОЛА», 2009. 64 с.

Федієнко В. Ми готуємось до школи без проблем : робочий зошит для дітей 4–6 років / за ред. Дерев’янченко Р. ; худ. Начинова І., Гец М., Житник Є. Харків : Видавничий дім «ШКОЛА», 2018. 128 с.

Гавріна С. Є. Розумне дошкільнятко. Велика книга тестів. 3–4 роки / за ред. Добоні М. ; худ. Богачов. С. Київ : Перо, 2015. 112 с.

Ігнатьєва С. А., Назаренко А. А. Велика книга дошкільнятка. Харків : «Торсинг плюс», 2016.

с.

Czarnecka, J. (2019). Sprytne smyki 3. Warszawa: AWM. 80 с.

Małachowska, M. (2019). Mój elementarz. Nauka czytania, nauka pisania. Kraków: Wydawnictwo Greg. 140 с.

Sank Magic Practice Copybook. Mumbai: Sank publishing. 2022. 64 с.

The Preschool Activity Book: Scholastic Early Learners (Activity Book). New York: Cartwheel Books. 2023. 74 с.

Шалварова К. С., Сова О. С. Сучасне навчальне видання: естетика і функціональність. Мистецтво та освіта. 2021. № 3(101) С. 46–51. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-8885-2021-3(101)-46-51

Погонець І.В. Роль ілюстративного матеріалу у структурі підручників, адресованих молодшим школярам (друга половина ХХ століття). Проблеми сучасного підручника. 2017. Вип. 18. С. 154–161.

Гнідець У. С. Художня специфіка літератури для дітей та юнацтва: Комунікативний аспект. Матеріали науково-практичної конференції «Дитина читає…». Київ–Львів. Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2008. С. 36–43.

Гнідець У. С. Візуалізація образу дитини як спосіб здійснення літературної комунікації. Український науковий збірник. Вип. 119(2). Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2007. С. 68–75.

СОУ 18.1-02477019-11:2014. Видання для дітей. Загальні технічні вимоги. Національні стандарти України. URL: http://www.ukrbook.net/vidavc.html (дата звернення 7.11.2023).

СОУ 18.1-02477019-07:2015. Поліграфія. Підручники і навчальні посібники для загальноосвітніх навчальних закладів. Національні стандарти України. URL: http://www.ukrbook.net/vidavc.html (дата звернення 7.11.2023).

Дубневич М. М. Кваліметричний аналіз поліграфічного оформлення книжкових видань для дітей. Поліграфія і видавнича справа. 2016/2(72). С. 154–161.

Bornstein, M. H. (1973). Color vision and color naming: A psychophysiological hypothesis of cultural difference. Psychological Bulletin, 80(4), 257–285. DOI: https://doi.org/10.1037/h0034837

Macleod, Donald I.A., (2003) Colour Discrimination, Colour Constancy and Natural Scene Statistics , in John D. Mollon, Joel Pokorny, and Ken Knoblauch (eds), Normal and Defective Colour Vision. С. 189–217. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198525301.003.0021

Gegenfurtner, K. R., Kiper, D. C. (2003). Color vision. Annual Review of Neuroscience, 26, 181–206. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.26.041002.131116

Сastella, К. (2018). Designing for Kids: Creating for Playing, Learning, and Growing. New York: Routledge. 476с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Як цитувати

Гальчинська , О. С., Бородій , О. В., Пшінка, Н. М., & Сербінова , К. О. (2023). КОЛІР В ДИЗАЙНІ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ ДІТЕЙ 3–6 РОКІВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 11–21. https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.2