ЗАСТОСУВАННЯ ЯПОНСЬКИХ ТРАДИЦІЙНИХ МЕТОДІВ У РЕСТАВРАЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАПЕРУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.1Ключові слова:
японські методи реставрації, карібарі, папір, чорнило, усунення деформації, артефакт з капсули часу.Анотація
Мета статі полягає у введенні в науковий обіг дослідження основних особливостей застосування методу карібарі, що має розширити палітру можливостей українських реставраторів у вирішенні питання усунення деформацій основи творів мистецтва виконаних на папері. Актуалізації потребує також питання важливості збереження, розвитку та адаптації традиційних методів реставрації та їхнього використання у загальносвітовій практиці. Так, традиційні японські методи почали активно використовувати з другої половині ХХ ст., що мало позитивний вплив не тільки на загальний розвиток консерваційно-реставраційних методик та матеріалів, а й на популяризацію у світі японського паперу, зокрема і як об’єкту всесвітньої культурної спадщини. Однак специфіку застосування одного з таких традиційних способів - японської техніки карібарі, у здійсненні реставрації артефакту на паперовій основі XVIII ст. з капсули часу, з метою усунення стійкої деформації, вперше висвітлено у даній статті . Опис, дослідження та застосування на практиці техніки карі-барі, є важливим, та має значний потенціал для розвитку вітчизняної реставраційної галузі, як ефективний метод усунення деформації сильно деградованого, пошкодженого, орієнтального паперу, збереження різноманітних технік виконання творів з чутливим фарбовим шаром, тощо. Використання техніки карібарі досі не було висвітлено у наукових публікаціях нашої країни у контексті реставрації. Наукова новизна статті полягає у введенні в обіг дослідження основних особливостей цього методу. Здійснено порівняльний аналіз та опис досвіду практичного застосування класичного пресування та вищезазначеного японського методу для усунення деформацій, з метою збереження виконаних на паперовій основі об’єктів культурної спадщини.
Посилання
Bachmann, K. (1983). The treatment of transparent papers: a review. The Book and Paper Group Annual. Roč. 2, 3–13.
Fraser J. A. (1988). Karibari – japanese drying screen, aiccm Bulletin, 14, 33–50. DOI: 10.1179/ bac.1988.14.3-4.002
Mizushima, K, K. (1984). The Use of Friction Mounting as an Aid to Pressing Works on Paper. веб-сайт. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Use-of-Friction-Mounting-as-an-Aid-to-Pressing-Keyes/11 59bb466b04bef66f0999e8f1cd1a16e7b59cf9 (дата звернення: 10.09.2023)
Lockshin N. and St. John K. (2003). Discussion Group Co-Chairs. Archives Conservators Discussion Group 2003: Flattening and Drying. Book and Paper Group Annual 22, 93–95.
Kato, M. and Kimishima, T. (2017) Karibari: The Japanese drying technique, in Adapt & Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book & PaperGroup, London 8–10 April 2015 (London, The Institute of Conservation: 2017), 91–98.
Masuda K. (2006). Reflections on the spread of Japanese paper and conservation techniques, The Paper Conservator, 30, 7–9, URL: https://doi.org/10.1080/03094227.2006.9638429 (дата звернення: 05.09.2023)
Webber P. The use of Asian paper conservation techniques in Western collections in Adapt & Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book & Paper Group, London 8–10 April 2015 (London, The Institute of Conservation: 2017), 12–27.
Practical Considerations for Humidification and Flattening Paper (2011). 62–76
Webber P. & Huxtable M. (1985). Karibari – the japanese drying-board. The Paper Conservator, 9, 54–60, DOI: 10.1080/03094227.1985.9638469