FASHION IMAGE AS A COMMUNICATION SYSTEM: THE GUIDELINES OF UKRAINIAN FASHION DURING THE WAR
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.6Keywords:
fashion design, fashion show, fashion image, costume, communication, communication system, Ukrainian fashionAbstract
At the present stage, the visual language of costume has acquired a special significance; taking into account the achievements of Ukrainian designers in recent years, it can be argued that costume and the ways of its demonstration carry different messages, and therefore should be considered as a communication system that requires special research attention. The approaches of scholars to the definition of the concept of ‘communication’ in sociology, philosophy, cultural studies, and art history are considered. The works of Ukrainian and foreign scholars who have paid attention to the analysis of the communication function of Ukrainian fashion (V. Bahriy, G. Katolyk, M. Kolosnichenko, K. Protsyk, R. Kvasnytsia, A. Lypar-Chavchenko, N. Khoma, T. Tzapakhovych, A. Pavko-Chuden, K. Koshak, T. Topornyi) are analysed. It is noted that at the present stage, the visual language of costume has acquired special significance and requires special research attention. The relevance of using the concept of ‘fashion image as a communication system’ is substantiated; it is determined that this system is based on the transmission of information or a message from the wearer of the costume/its author to the environment of its perception through the expressive means of form, colour, decorative elements and additions (verbal, pictorial, object), hairstyle, make-up, shoes, and the method of demonstration. The article examines the communication means of costume used by Ukrainian designers YADVIGA NETYKSHA (Y. Netyksha) and KIR KHARTLEY (K. Kharytontsev) in creating clothing models as a reaction to the events of the war in Ukraine. It is shown that clothing, in the presence of such communication elements as verbal slogans, imitation of destruction, object additions, colour symbolism, turns into a visual message that can be interpreted as a language of communication and a communication system. The article presents the statements of Ukrainian designers H. Bobkova and A. Kocharovska about the changes in the guidelines of the Ukrainian fashion industry during the war. The opinions expressed by them convince us that the growing role of communication in costume design has become a steady trend in Ukrainian fashion in recent years.
References
Головенко Т. М., Козарь О. П., Бондарчук Ю. С., Шовкомуд О. В. Історія костюму: культурна спадщина народів світу: навчальний посібник / Луцьк: ЛНТУ; Мукачево: МДУ, 2023. 252 с.
Дизайн одягу в полікультурному просторі: монографія; під наук. ред. Колосніченко М.В., Пашкевич К.Л., Кротова Т.Ф.; Київський національний університет технологій та дизайну. К.: КНУТД, 2020. 268 с.
Дихнич Л. П., Харченко А. В. Особливості розробки індивідуального стилю для жінок cтаршої вікової групи. Art and design. 2020. № 4 (12). С. 91–100.
Католик Г., Багрій В. Ставлення молоді до трендів в дизайні одягу під час війни: тенденції сучасності». Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологія», 2022. № 1. С. 17–24. DOI https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-3. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/5967/1/3.pdf
Квасниця Р. Заангажованість моди політикою та роль політики в моді. Вісник ЛНАМ. Вип. 50, 2023. С. 88–95. doi 10.37131/2524-0943-2023-50-1-10. URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/system/files/202350/visnyk-lnam-no-50-2023-roksolyana-kvasnycya-88-95.pdf
Кікоть А. А. Семіозис українського костюма: гендерні репрезентації : монографія. Харків, 2010. 300 с.
Ковтун Н., Білякович Л. Зміна офіційного dress code світових лідерів під впливом розв’язаної росією війни проти України від 24.02. 2022. The 5 th International scientific and practical conference «Modern research in world science» (August 7-9, 2022) SPC: Sci-conf. com. ua‖, Lviv, Ukraine. 2022. 1067 p.
Колосніченко М.В., Процик К.Л. Мода і одяг. Основи проектування та виробництва одягу.: Навчальний посібник. Київ: КНУТД, 2011. 238 с.
Лагода О. М. Теоретичні підходи до розуміння художньої образності костюма в дизайні одягу. Вісник ХДАДМ. № 5. Харків, 2008. С. 77–84.
Лифар-Чавченко А. Колір як комунікативно-символічна складова костюму за його асоціативно-емоційним змістом. Вісник ЛНАМ, 2010. Вип. 21. С. 117–127
Масі Н. Культура комунікаційна або комунікативна: осмислення та розмежування понять (за дисертаційним дослідженням). Аркадія. Мистецтвознавчий та культурологічний журнал № 2(43). 2015. С. 50–55. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/1077/1/11.pdf
Мельник М. Т. Мода: від авангарду до япстерів. Київ: MODOSLAV, 2018. 190 с.
Молоді українські бренди показали нові колекції в Будапешті. URL: https://vogue.ua/article/fashion/brend/molodi-ukrajinski-brendi-pokazali-novi-kolekciji-u-budapeshti-49796.html
Поляк А. 8 українських дизайнерів про другий рік повномасштабної війни для модної індустрії. URL: https://elle.ua/moda/fashion-blog/ukrainski-dizayneri-pro-drugiy-rik-povnomasshtabnoi-viyni-dlyamodnoi-industrii/
Словник основних дизайн-термінів / уклад.: Шостачук Т. В., Колесник Н. Є. Житомир: Вид-во «ТОВ-505», 2022. 48 с.
Словник професійної термінології для майбутніх фахівців сфери соціальної роботи (до курсів) / уклад. : Г.В. Коваль, Е.І. Костишин, Г.П. Васянович, В.В. Грицанюк, О.М. Міщенко, В.М. Логвиненко, Савостікова К.І.; за ред. Г.В. Коваль. Львів: ЛДУ БЖД, 2021. 208 с.
Тканко З. Етноренесанси в українській моді: часові та культурні виміри. Вісник ЛНАМ, 2018. № 38. С. 85–92. URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/visnyk/2018/38/zenoviya-tkanko-85-92
Філософія: словник термінів та персоналій / В. С. Бліхар, М. А. Козловець, Л. В. Горохова, В. В. Федоренко, В. О. Федоренко. Київ: КВІЦ, 2020. 274 с.
Харитонцев К. Інтерв’ю «Колекція «Воля» SS23». 15 жовтня 2024 р. Інтерв’ю взяла Л. Дихнич.
Хома Н. Патріотична мода чи мода на патріотизм: одяг як спосіб самоідентифікації представила. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: історія, політологія, 2015. ВИП. 12. С. 322–329. URL: https://www.researchgate.net/publication/331247839_Patrioticna_moda_ci_moda_na_patriotizm
Цимбала Л. І. Національні традиції у дизайні костюма: аспекти методики мистецтвознавчого аналізу. Вісник Львівської національної академії мистецтв. № 39. 2019. Львів, ЛНАМ, 2019. С. 38–50.
Чупріна Н. В., Гайова І. Л., Паламар К. І. Етнодизайн та його реалізація в сучасному проектуванні костюма та індустрії моди. Київ: Технології та дизайн, 2016. № 3 (20). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2016_3_13
Шандренко О.М. Стиль як презентативно-нормативний вимір комунікації моди. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2014. Вип. 4. С. 78–82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tnvakho_2014_4_15
Шапаренко В. Українська мода непереможна: сезон UFW International Season SS23 відбувся, попри війну. URL: https://ukrainky.com.ua/ukrayinska-moda-neperemozhna-sezon-ufw-internationalseason-ss23-vidbuvsya-popry-vijnu/
Todorović T., Pavko Čuden A., Košak К., Toporišič T. Language of Dressing as Communication System and its Functions – Roman Jakobson’s Linguistic Method. Fibres and Textiles in Eastern Europe, 2017. 25(5):127. Р. 123–133. URL: https://www.researchgate.net/publication/320737083_Language_of_Dressing_as_Communication_System_and_its_Functions_-_Roman_Jakobson’s_Linguistic_Method