OLEKSANDR NAIDEN IS A CONTEMPORARY RESEARCHER OF THE ANCIENT TRADITION OF WALL PAINTINGS IN UMAN AND PODILLIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.20

Keywords:

Oleksandr Naiden, folk art, decorative and applied art, house paintings, wall paintings, murals

Abstract

The article examines the prerequisites for the emergence and spread of folk murals in the Uman region and adjacent Podillia, a historical and ethnocultural region extremely rich in peasant paintings, with their vivid local features and more than a century of active use, which left a significant mark on the national culture. Due to the fragility of the materials, primarily the surface of the wall on which the drawings were applied, their long-term preservation was almost impossible. A whole layer of monuments could have been irretrievably lost if not for the sketches, photographs, tracings, and testimonies of researchers who studied the murals in the first half of the twentieth century, In particular, Vasyl Krychevsky, Vadym Shcherbakivsky, Danylo Shcherbakivsky, Vsevolod Bushen, Yevheniia Berchenko, Kostiantyn Shyrotsky, Volodymyr Hagenmeister, Arkadii Zarembsky, Afanasii Bezhkovych, Kostiantyn Krzeminsky, Mariia Shchepotieva, Yelyzaveta Levytska, Petro Yurchenko, Borys Butnyk-Siverskyi, and Viktor Samoilovych. In the next generation, the figure of Oleksandr Naiden, Doctor of Art History, winner of the Taras Shevchenko National Prize of Ukraine (2010), stands out. The scholar systematized the materials of past collectors, analyzed them in depth and comprehensively, and supplemented them with new data. This article is devoted to understanding the significance of O. Nayden’s works for art history and cultural studies. The following methods were used in the work: theoretical – for generalization and analysis of the literature; analytical – in the scientific analysis of the researcher’s works, determining their structure, object, subject and methods of research, conclusions, author; comparative – to outline the place of O. Nayden’s works in the general art history process. The scientific novelty lies in the study of the interconnected complex of works by O. Nayden concerning the ideological foundations of the murals, their semantics and stylistic features; an attempt to present in a generalized form the main ideas put by the researcher as the basis of his scientific analysis and compare them with his predecessors. Conclusion: O. Naiden managed to create a coherent concept of identifying and revealing the essence of paintings in terms of poetics, cosmism, and folklore. The scientist for the first time introduced a significant number of monuments into scientific circulation, carried out an art historical, ethnological, and iconic analysis of the ornaments.

References

Кричевский В. Архитектура и народное творчество. Архитектурная газета. Москва. 1937. № 17.

Щербаківський В. Орнаментація української хати. Рим, 1980. 104 с.

Щербаківський Д. Символіка в українському мистецтві. І. Виноградна лоза. Збірник Секції мистецтв Укр. наук. тов-ва. Вип. І. Київ, 1921. С. 55–74.

Бушен В. Настінне малювання в Українській РСР. Народна творчість та етнографія. 1960. Книга 4. Варто додати, що основі власних замальовок 1946 року він упорядкував «Альбом матеріалів настінного розпису на Уманщині та Кам’янець-Подільщині». До нього уввійшли 95 таблиць з ілюстраціями; 1952 року – альбом «Настенная роспись в народной архитектуре Украины», що складається із вступної розвідки та 74 ілюстрацій. Обидва альбоми не були надруковані (І. Ходак. Бушен Всеволод Дмитрович. Словник художників України. Біобібліографічний довідник. Книга 1: А-В. Київ: Видавництво ІМФЕ, 2019. С. 179–180).

Берченко Е. Выставка украинской народной живописи (росписи хат). Государственный институт истории искусств: секция изучения крестьянского искусства социологического комитета. Ленинград, 1928. 3 с.

Берченко Є. Настінне мальовання українських хат та господарських будівель при них. Зошит 1. Дніпропетровщина. Харків; Київ: Держ. вид-во України, 1930. 41 с.

Берченко Є. Про настінні розписи українських хат на Катеринославщині. Науковий збірник харківської науково-дослідчої катедри історії української культури. Етнолого-краєзнавча секція. Вип.1. Ред. О. Ветухов. Державне видавництво України, 1927. С. 71–92.

Берченко Є. Як збирати матеріал до настінних розписів. Мистецтвознавство. Збірник 1-й. Харків, 1928. С. 28–35.

Шероцкий К. Очерки по истории декоративного искусства Украины. Киев: Тип. «С. В. Кульженко», 1914. 141 с.

Гагенмейстер В. Селянські настінні розписи Кам’янеччини: Матеріали до вивчення українського селянського мистецтва. Кам’янець-Подільський. Вид. Камянець-Подільської худ.-промислової профшколи, 1930. 63 с.

Зарембский А. Народное искусство подольских украинцев. Ленинград: Издание государственного Русского музея, 1928. 48 с.

Бежкович А. Український народний настінний розпис. Народна творчість та етнографія. 1957. № 4. С. 121–128.

Кржемінський К. Стінні розписи Уманщини: мотиви орнаменту. Камянець-Подільський: Вид. Камянець-Подільської худ.-промислової профшколи, 1926. 96 c.

Щепотьева М. Розписи хат в с. Ходоровцях на Кам’янеччині. Київ, 1928. 31 с.

Левитська Л. Селянський розпис на Поділлі. Київ, 1928. 46 с.

Юрченко П. Народное жилище Украины. Москва. Государственное архитектурное издательство Академии архитектуры СССР, 1941. 85, [3] с.

Бутник-Сіверський Б. Українське радянське народне мистецтво. Київ: Наукова думка, 1966. 220 с.

Самойлович В. Народна творчість в архітектурі сільського житла. Київ: Держбудвидав УРСР, 1961. 340 с.

Безпалько І. Хата як віночок. Україна. 1994. № 5–6. С. 24–26.

Косміна Т. Сільське житло Поділля кінця ХІХ–ХХ ст. Київ: Наукова думка, 1980. 189 с.

Шероцкий К. Очерки по истории декоративного искусства Украины. Киев: Тип. «С. В. Кульженко», 1914. 141 с.

Найден О. Орнамент українського народного розпису. Київ: Наукова думка, 1989. 134 с.

Студенець Н. Традиційний стінопис Поділля кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. Київ: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського, 2010. 224 с.

Найден О. Бесіда, записана в Києві Анастасією Швидюк 16 січня 2024 року.

Найден О., Ходак І. Квітка на комині. Настінні розписи Уманщини першої половини ХХ століття. Історія, семантика, образи. Київ: Стилос, 2013. 304 с.

Смолій Ю. Хатнє малювання. Історія декоративного мистецтва України: у 5 т. Т. 3. Мистецтво ХІХ століття. Київ: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України, 2009. С. 181–189.

Юдкін І. Олександр Найден. Вісник археології, мистецтва, культури «Ант». 2007–2008. Вип. 19–21. С. 114–115.

Найден О. Народна картина «Ангел стереже дітей». Розвідки щодо походження, семантики та образних факторів. Київ: Стилос, 2008. 112 с.

Найден О. Українська народна картина. Поетика. Семантика. Космологія. Київ: Стилос, 2018. 240 с.

Найден О., Бабак М. Народна ікона Середньої Наддніпрянщини XVIII–XX ст. у контексті селянського культурного простору. Київ: Видавництво: ЗАТ «Книга», 2009. 548 с. Видання відзначене Національною премією України імені Тараса Шевченка 2010 року.

Найден О. Дещо про форми народного мистецтва, особливості їх виникнення та функціонування в середовищі. Вісник археології, мистецтва, культурної антропології «Ант». 2002. № 7-9. С. 65–67.

Published

2024-07-05

How to Cite

Швидюк-Богдан, А. С., & Селівачов, М. Р. (2024). OLEKSANDR NAIDEN IS A CONTEMPORARY RESEARCHER OF THE ANCIENT TRADITION OF WALL PAINTINGS IN UMAN AND PODILLIA. Ukrainian Art Discourse, (2), 169–181. https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.20

Issue

Section

Статті