SYNTHESIS OF TRADITIONAL DESIGN AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN CREATING A MODERN THEATER SPACE
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.4Keywords:
video design, immersive technologies, performing arts, stage space design, “media” scenographyAbstract
There has always been a need to update the theater, because theater art has always reflected changes in society and culture, responding to new challenges and needs of the audience. This became especially noticeable with the development of the latest technologies, which affected almost all aspects of human activity and had a significant impact on the field of art. The theater became a platform for various experiments. Scenographic design has come to the fore as an effective tool for solving many issues in creating an exciting entertainment event. It is the wide choice of methods for organizing the stage space, the ability to attract innovations, mix different technologies that provide the opportunity to implement ideas, plans, and create the necessary atmosphere. The purpose of the article is to determine the potential of modern stage space design based on the synthesis of traditional and innovative technologies. In the process of research, the work of specialists in the field of scenographic art, design, cultural studies, and the technical field of organizing stage space was studied. Examples of the implementation of scenography design solutions for various performances in the repertoire of domestic and foreign theaters were also studied. To conduct the research, general scientific and special methods were used: the method of analysis and synthesis, analytical, cultural and art history, historical and genetic, comparative, functional and typological methods. The characteristics of the spatial environment of the stage were determined (dynamism, mobility, integrity, the possibility of creating a volumetric-spatial structure, variability), which can ensure the creation of a modern image and creative understanding of the scenery. Changing the form of a performance and technologies for creating scenery require a holistic spatial environment, which is built by expanding the range of means of achieving expressiveness of an artistic performance. The versatility of digital technologies allows them to be actively used in the stage space, however, it is important to take into account the functions of the actors in it. The new spatial scenography is based on traditional principles and advanced technical achievements.
References
Єнчев М. Дизайн-проєкт та його сценічні верифікації. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2023. Вип. 48. С. 173–177. DOI: 10.31866/2410-1176.48.2023.282481.
Гомирева О. І. Мистецтвознавчий аналіз сценографії: сучасні тенденції оформлення вистав. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2022. № 14-15. С. 685–687. DOI: 10.36074/grail-ofscience.27.05.2022.127.
Юдова-Романова К., Стрельчук В., Чубукова Ю. Режисерські інновації у використанні технічних засобів і технологій у сценічному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2019. № 2 (1). С. 52–72.
Юдова-Романова К. Експериментальний сценічний простір: проблеми класифікації. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2021. № 4 (1). С. 39–54. DOI: 10.31866/2616-759X.4.1.2021.234236.
Легенький Ю., Стрельчук В., Гопацюк А. Апгрейд сценічного дизайну оперних вистав на сцені сучасних західноєвропейських театрів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 64, том 1. С. 176–181. DOI: 10.24919/2308-4863/64-1-24.
Попова О. В. Сценічний дизайн в контексті специфіки розвитку сучасного українського драматичного театру. Культура і сучасність: альманах. 2022. № 1. С. 132–136.
Кучер Р., Мельник М. Просторовий дизайн імерсивного театру в контексті розвитку гуманітарних наук у сучасному соціокультурному просторі: матеріали Всеукраїнської науково–практичної конференції аспірантів, здобувачів, магістрів. Київ : Вид. Центр КНУКіМ, 2022. Вип. 172. С. 56–59.
Воробчук М. С., Пашкевич К. Л., Шинкар А. Ю. Імерсивні технології як інноваційний інструмент для проєктування в дизайні. Art and Design. 2023. № 2. С. 96–104. DOI:10.30857/2617-0272.2023.2.9.
Гоцалюк А., Михайлова Р. Новітні інформаційно-цифрові технології в дизайні сучасного сценічного простору. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 65, том 1. С. 91–96.
Iudova-Romanova K., Humenyuk T., Horevalov S., Honcharuk S., Mykhalov V. Virtual Reality in Contemporary Theatre. ACM Journal on Computing and Cultural Heritage. 2023. Vol. 15, № 4. Article 75.
Thornett L. The scenographic potential of immersive technologies: virtual and augmented reality at the Prague Quadrennial 2019. Theatre and Performance Design. 2020. Vol. 6 (1-2). Р. 102–116. DOI: 10.1080/23322551.2020.1785178.
Lidwell W., Holden K., Butler J. Universal Principles of Design. Rockport Publishers, 2011. 271 р.
Csikszentmihalyi M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. 1990. ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/224927532.
Gao Y. Form of Expression and Aesthetics of Digital Media Art in Immersive Drama [Master's Thesis]. Shanghai Conservatory of Music. 2022.
Madeira C., Pratas Cruzeiro C., Douglas A., Elias H. About Performance: A Conversation with Richard Schechner. Arts, 2022. № 11(1). Р. 14. DOI: 10.3390/arts11010014.
González Cid L. Interactive design in scenic composition. A multidisciplinary evolution. NEW DESIGN IDEAS, 2022. V. 6, № 2. Р. 145–158.
Shen J., Zheng J. Mixed Reality as a Technology for Immersive Stage Space Construction. Language, Mind, and Computation in the Metaphors of Cognitive Science, 2023. № 4 (4). С. 104–125. DOI: 10.48417/technolang.2023.04.09.