THE USE OF COLOR, FORM, AND COMPOSITION TO CREATE AN EFFECTIVE ARTISTIC IMAGE IN SOCIAL POSTERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.25

Keywords:

social poster, color palette, form, composition, emotional impact, social propaganda, issue awareness, artistic image, graphic design

Abstract

The purpose of the article is to analyze and examine the methods of using color, form, and composition in social posters to effectively create an image that maximally influences the audience. It explores various techniques and strategies of employing these artistic elements to achieve specific communication goals in social posters, including message delivery, attention-grabbing, eliciting emotional responses, and influencing viewer behavior. Through the analysis of specific examples of social posters and their artistic features, the article aims to identify and explain the principles underlying the creation of effective artistic images in this medium. The article investigates the use of color, form, and composition in social posters to create an effective artistic image. It is found that contrasting color schemes attract attention and enhance emotional impact. The analysis of color usage is presented in the Semiotic- Semantic Characteristics of Color table, which examines factors influencing the palette, color characteristics, associative imagery, objects of the material world, and their carriers. Form and composition are crucial for conveying messages and evoking specific emotions. The study shows that these elements are effective tools in social propaganda and raising awareness of issues. The results of the compositional principles’ analysis of social posters are presented in the Basic Laws and Principles of Social Poster Composition Formation table, where how principles create laws of unity, subordination, and balance are determined. The conclusions emphasize the importance of considering these aspects when creating posters to achieve specific goals. The article discusses various techniques of using these elements for communication in social posters. The analysis of specific examples aims to identify the principles of creating effective artistic images. The study demonstrates how the use of color, form, and composition in social posters can create a powerful effect and prompt action. Further research is essential for expanding the understanding of using these elements in social posters and their impact on the audience.

References

Nilsson P. Poster Design. New York, 2022 URL: https://creativepro.com/wp-content/uploads/sites/default/files/story_images/posters.pdf (дата звернення 14.03.2024)

Гладун О. Український плакат: етапи розвитку візуально-пластичної мови. Збірник наукових праць. Сучасне мистецтво, 2018. No 14. С. 115–122

Іттен Йоганнес. Мистецтво кольору: Суб’єктивний досвід і об’єктивне пізнання як шлях до мистецтва. AtrHuss, 2022.

Калашнікова О. Зображальний аспект візуальної мови графічного дизайну (на матеріалі плаката). Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.07 «Дизайн». Харків: ХДАДМ, 2011. 20 с.

Остапенко Н. Соціальний плакат як культурно-ціннісний орієнтир / Н. Остапенко, А. Грошева, А. Антонюженко. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 22 квітня 2021 року. В 2-х т. Т. 2. Київ : КНУТД, 2021. С. 61–63. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18102 (дата звернення 7.03.2024)

Порфімович О.Л. Технології візуального впливу (плакатистика) в контексті інформаційної війни. Діалог: медіа-студії: зб. наук. пр. Одеса: Одеський національний університет ім. Мечникова, 2014. Вип. 18–19. С. 255–265.

Published

2024-05-08

How to Cite

Сосницький, Ю. О. (2024). THE USE OF COLOR, FORM, AND COMPOSITION TO CREATE AN EFFECTIVE ARTISTIC IMAGE IN SOCIAL POSTERS. Ukrainian Art Discourse, (1), 195–203. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.25

Issue

Section

Статті