AUTHOR’S MODEL OF ART IN SCIENTIFIC DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2021.2.6Keywords:
Ukrainian painting, contextuality, conceptualization of reality, constructive idea, art space of a work, national model, conventional model, authorial model, formation of cultureAbstract
To consider the role of the author’s concept in the new representation of the artistic picture of the world, to explore the author’s visions in the progress of Ukrainian painting in the modernism, avant-garde, postmodernism and other styles, to show that the change of spatial thinking causes the change of artistic expression principles of formation of the “author’s model of painting” is one of the important directions of the Ukrainian art criticism scientific discourse. In art history, the most studied is the work of the artist. The author's picture of the world has an axiological basis, manifesting itself in the figurative and artistic form of painting, determines its progress. The concepts of “author’s concept”, “author’s vision”, “author’s picture of the world” reveal the creative direction of the artist, his values and worldview principles of conceptualization of reality in specific art forms. A wide range of ideas, concepts, in particular images, marked by different emotional tone, is inherent in romantic painting, in which experiments continued with the choice of point of view in the disclosure of the theme, modeling a free dynamic composition. These transformations gave impetus to many new practices in which, based on the artist’s perception, reality was expressed in conditional forms, signs, equivalent to the denoted. Modernism implemented various strategies – autonomy, self-knowledge of culture, aesthetics, artistic experimentalism, program conceptualism and more. They were determined by the role of the author, his model of the world, based on the peculiarities of worldview, ways of thinking, seeing and knowing reality, as well as the integration of scientific achievements. Let's trace this relationship in the works of scientists. The cultural potential of Ukrainian painting is determined not only by tradition, cultural, spiritual, aesthetic and artistic values, in modern conditions it is necessary to take into account the new reality introduced by the digitalization of many spheres of human life and activity. This new reality has become a condition of human connection with the world, changed the focus of his knowledge, provided a wide range of tools for creative expression, professional growth and implementation of art projects, while generating new directions of art development based on synthesis of visual and digital content, their technologies and representations.
References
Экспериментальное искусство: Влияние теории на художественное творчество / Сб. ст. под ред. О. Личчиарделло, С. Ломбардо, В. Петрова. Москва : ГИИ, 2011. 412 с.
О. Мурашко = O. Muraschko / стаття К. Сліпка-Москальцева ; [заг. ред. А. Березинського]. Харків : Рух, 1931. 55 с., [9] арк. іл. : портр.
Гординський С. На великих шляхах: До проблем сучасного українського образотворчого мистецтва. Українське мистецтво: Альманах. Мюнхен, 1947. Вип. І. С. 26–30.
Нилус П. Изобразительное искусство 1901-1910 годов. Одесские новости. 1911. 1 січня: Цит. за: Савицька Л. Художня критика в Україні: Друга половина ХІХ – початок ХХ ст.: Хрестоматія. Київ : ТОВ «Кадри», 2001. С. 268.
Труш І. Нові напрями в малярстві. Літературно-науковий вісник. 1899. Річник ІІ. Т. V. С. 143–155.
Авратинський Ол. Нова течія в мальовництві і виставка картин сезону 1910–1911 рр. Українська хата. 1911. 33. С. 165–169.
Асєєва Н. Історія побутування поняття «імпресіонізм» на терені вітчизняної художньої культури. Імпресіонізм і Україна: Альбом / авт. проекту А. Мельник, авт. статей Н. Асєєва, О. Денисенко, О. Жбанкова. Київ : ПФ «Галерея», 2011. 240 с.
Асєєва Н. Ремінісценції імпресіонізму в українському живопису ХХ ст. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / Редкол. : В. Сидоренко (голова) та ін. ; Ін-т сучас. мист-ва Акад. мист-в України. В 2 кн. Київ : Інтертехнологія, 2006. Кн. 1. С. 122–161.
Асєєва Н. Українсько-французькі художні зв’язки 20–30-х років ХХ ст. Київ : Наукова думка, 1984. 125 с.
Avantgarde & Ukraine : [Villa Stuck Munchen: 6.Mai - 11. Juli 1993] / J. Birnie Danzker, Igor Jassenjawsky, Joseph Kiblitsk. München: Klinkhardt&Bierman, 1993, 198 p. : ill. ; 29 cm.
Павлуцкій Г. Новое направление в живописи. Кубизмь и нео-футуризмь. Искусство вь Южной Россіи: живопись, графика, художєствєнная пєчать. Кієвь. 1913. №9–10. С. 447–450.
Рожицын В. Искусство и падающий мир. Сборник нового искусства. 1919. С. 20–23.
Шмит Ф. Революция и искусство. Сборник нового искусства. 1919. С. 17–19.
Маркаде В. Селянська тематика в творчості Казіміра Севериновича Малевича (1878–1935). Сучасність. 1979. № 2. С. 65–76.
Андрей Наков. Беспредметный мир. Абстрактное и конкретное искусство. Россия и Польша / Е.М. Титаренко (пер.). Москва : Искусство, 1997. 417 с.: ил.
Горбачов Д. На карті українського авангарду. Український класичний авангард і сучасне мистецтво=Ukrainian Avantgarde & Contemporary Art: Міжнародний ART фестиваль, Київ, 1-4 червня 1996 Центр «Український Дім»; Odense, 21. October – 10. November 1996 Museum of Funen Art: Каталог / Віктор Хаматов (уклад.). Київ : Асоціація артгалерей України, 1996. С. 14–18.
Український авангард 1910–1930-х років. Альбом / Авт. вступної статті та упоряд. Д.О. Горбачов. Київ : Мистецтво, 1996. 400 с.: іл.
Найден О., Горбачов Д. Малевич мужицький. Хроніка 2000. 1993. №3–4 (5-6). С. 210–231.
Українські авангардисти як теоретики і публіцисти / Упоряд. : Д. Горбачов, О. Папета, С. Папета. Київ : Тріумф, 2005. 382 с.
Малевич та Україна. «Він та я були українці»: Антологія / Упоряд. Д. Горбачов, С. та О. Папета. Київ : СІМ Студія, 2006. 456 с., 260 іл.
Тарасенко О.А. Проблема национального стиля в живописи модерна и авангарда (творчество украинских и русских художников конца XIX – начала XX вв.) : автореф... д-ра искусствоведения: 17.00.05 – изобразительное искусство / Южноукраинский гос. педагогический ун-т им. К.Д. Ушинского. Львів, 1996. 47 с.
Асеева Н.Ю. Украинское искусство и европейские художественные центры: Конец ХІХ – нач. ХХ века. Киев : Наук. думка, 1989. 199 с.: ил.
Нога О. Малярство українського авангарду 1905–1918 роки. Львів : Українські технології, 1999–2000. 240 с.
Три всесвітньо невідомі постаті українського авангарду: Євген Сагйдачний, Михайло Гаврилко, Наталія Давидова / Авт-упоряд. О. Нога, І. Кодлубай, Т. Девдюк, Б. Савицький, Я. Бобош. Львів : «ЛОГОС», 1994. 188 с.
Габелко В. Національний авангард 20–30-х років / В. Габелко. Музика: науково-популярний журнал з питань музичної культури. 1997. № 6. С. 20–22.
Лобановський Б., Говдя П. Українське мистецтво другої половини XIX – початку XX ст. Київ : Мистецтво, 1989. 204, [2] c.
Лобановський Б. Авангардизм. Мистецтво України. Київ, 1995. Т. 1. С. 9.
Федорук О. Український авангард. Перетин знаку. Вибрані мистецтвознавчі статті: У 3 кн. Ін-т проблем сучасного мистецтва АМУ. Кн. 1. Історія та теорія мистецтва. Постаті. Народна творчість. Київ : Вид. дім А+С, 2006. С. 9–68.
Писанко М. Рух, простір і час в образотворчому мистецтві [Текст] / М.М. Писанко. Київ : Вища шк., 1995. 63 с. + 16 арк. іл.
Станкевич М. Проблема етномистецької традиції в модерні й авангарді. Автентичність мистецтва = Authenticity of Art: Питання теорії пластичних мистецтв: Вибрані праці. Львів : Спілка критиків та істориків мистецтва, 2004. С. 91–100.
Савицька Л. Мистецтво України в контексті художнього життя межі століть. 1890–1910-ті роки : автореферат дис. на здобуття наук. ступ. д-ра мист-ва. Київ, 2006. 36 с.
Сидоренко В.Д. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: Розвиток візуального мистецтва України ХХ–ХХІ століть / Ін-т проблем сучасн. мист-ва АМУ. Київ : ВХ [студіо], 2008. 187 с. : іл.
Лагутенко О. На перехресті традицій та авангарду. Книжкова графіка «нарбутівців». Родовід. Наукові записки до історії культури України: дослідження; архівні матеріали; публіцистика. 1994. Число 7. С. 9–24.
Лагутенко О. Українська графіка першої третини ХХ століття: загальноєвропейські тенденції та національні особливості розвитку : Автореф. дис. ... д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 / Лагутенко Ольга Андріївна; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2008. 36 с.
Диченко І. Панегірик Великої Утопії чи український авангардний живопис очима колекціонера. Малевич плюс : каталог. Київ, 1994. С. 5–9.
Ємельянова Т. Абстракціонізм в контексті культуротворчих процесів ХХ століття (естетико-мистецтвознавчий аналіз) : автореф. дис... канд. філос. Наук : 09.00.08 / Т.В. Ємельянова; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2002. 14 с.
Канішина Н. Художньо–естетичні засади українського авангардного мистецтва першої третини ХХ ст. : авторф. дис. на здобут. ступ. канд. філософ. наук. Київ, 1999. 20 с.
Кашуба-Вольвач О. Олександр Богомазов: Автопортрет. Київ : Родовід, 2012. 108 с. : іл. (Мала серія українського модернізму).
Павлова Т. Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ століття : дис… д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 / Павлова Тетяна Володимирівна. Львів, 2018. 645 с., іл.
Петрова О. Від авангарду до полістилізму та мистецтва «гипертексту» (з мистецького досвіду України 30-90 років). Наукові записки. Національний університету «Києво-Могилянська академія». Т. 2 : Культура. Київ, 1997. С. 150–156.
Скляренко Г. Авангард в Україні: обшири явища, етапи розвитку. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. Вип. 9. С. 318–322.
Сусак В. Паризький період Михайла Бойчука. ХДАДМ. 2005. №9. С. 96–110.
Авраменко О. Терези долі Віктора Зарецького / Інститут проблем сучасного мистецтва АМУ. Київ : Інтертехнологія, 2006. 256 с. : 16 іл.
Петрова О. Від нормативності до творчого плюралізму. Живопис 60-80-х ХХ століття. Третє око: Мистецькі студії : Монографічна збірка статей / Ольга Петрова ; Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України. Київ : Фенікс, 2015. 480 с. : іл., кольор. вкл. : XL с. С. 17–32.
Скляренко Г. Українське мистецтво другої половини ХХ століття: регіональні проблеми та загальний контекст. Студії мистецтвознавчі. 2009. № 1. С. 67–78.
Скляренко Г. До проблеми національного відродження в українській культурі та мистецтві ХХ сторіччя / Г. Скляренко. Художня культура. Актуальні проблеми. 2013. Вип. 9. С. 79–92.
Голуб О. Свято непокори та будні андеграунду. Життєпис двох не визнаних за життя художників, з коментарями. Київ : Видавничий дім «Антиквар», 2017. 272 с.
Тарасенко А. Порталы мифа: Изобразительное искусство Одессы второй половины ХХ-начала XXI века в пространстве «большого времени» / Андрей Тарасенко; Южно-Украинский национальный педагогический университет им. К.Д. Ушинского. Одесса, 2014. 272 с.
Петрова О. Художній авангард як модель «національного стилю». Культурологічні студії: Зб. наук. пр. Редкол. : О. Погорілий (гол. ред.) та ін.; НаУКМА. Каф. Культурології та археології. Київ, 1999. Вип. 2. С. 221–229.
Мархайчук Н. Концепція ненаративності в контексті розвитку вітчизняного нефігуративного живопису ХХ століття : автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / Н.В. Мархайчук; Харків. держ. акад. дизайну і мистец. Х., 2006. 21 с.
Яковець І.О. Візуальні мистецтва в контексті розвитку культури інформаційного суспільства. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: Зб. наук. пр. Харків : ХДАДМ, 2014. № 1. С. 121–125.