SEMANTICS ОF THE SACREDNESS ОF THE IMAGE ОF THE GREAT GODDESS IN THE ART ОF PRIMITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2021.2.3Keywords:
mythology, art, cult of Great Goddess, Mother Goddess, motherhood, water element, Paleolithic, Neolithic, ancient culture, Trypillia civilization, historical and cultural conditions, evolution, attribute, sacred world, ancient civilizationsAbstract
An interdisciplinary study is devoted to the study of the semantics of the imagery of the cult of the female deity in the art of primitiveness. Based on the study of archaeological, historical, culturological sources, the preconditions of the cult of the Great Goddess are revealed, which include the foundations of social organization of people in close connection with the natural environment and the formation of consciousness. Analysis of the iconography of small sculptures of the female figure revealed that the origin and spread of the cult is accompanied by the emergence of a "female deity" in prehistoric and early historical Anatolia. A number of studied iconographies of Anatolian female figures, from the Pre-Neolithic to the middle of the Neolithic, testify to the existence of the cult of the Great Goddess. From there, the cult of the Great Goddess penetrated from the territory of Asia Minor to Greece and Rome, Mesopotamia, Egypt, Central Asia and was worshiped throughout the ancient world. The cult of the Great Goddess was a common feature of matriarchal societies. The goddess manifests herself as a symbol of the terrestrial and cosmic source of the universe. The archetypal image of the Great Mother Goddess is expressed in rituals, ceremonies, art, mythology. The archetype of the mother lives in the imagination of every person and is a symbol of protection, fertility and rebirth. At the same time, people have long been aware of the importance of water to ensure the stable life of society, so the rivers were identified with the female origin, and in India they were called mothers. A woman's natural ability is to give her baby breast milk, and in a semantic sense this image appears as a source of life. Under natural conditions, water nourishes all living things and therefore appears as a source of life for all things on earth. The associative comparison of these two natural images led to the synergy of the semantics of the water element with the mythology of the mother deity. The choice of research strategies to study cultural forms and artistic processes related to the semantics of the image of the Great Goddess, its significance in the mythology of ancient civilizations of the patriarchal deities allowed to find that in the iconography of Greek Zeus, Roman Jupiter, Egyptian gods Hapi, Nile and The verbal form of the Jewish god El-Shaddai, who later took the form of Jehovah, has features of the female incarnation of the Mother Goddess. Inertially, the function of motherhood remained in the image of the male god for a long time.
References
Харарі Ю.Н. Homo deus. За лаштунками майбутнього. Київ : Форс Україна, 2018. 512 с.
Сойкина Н.Ю. Живопись эпохи палеолита в системе культурных ценностей Евразии : автореф. дис. … канд. ист. наук: 07.00.06 «Археология». URL: http://kzdocs.docdat.com/docs/index-8175.html.
Абрамова З.А. Древнейший образ человека : каталог по материалам палеолитического искусства Европы. Санкт-Петербург : Петербургское востоковедение, 2010. 304 с.
Кабо В. Круг и крест: размышления этнолога о первобытной духовности. Канберра : Алчеринга, 2002. 232 с.
Шер А.Я. К вопросу об истоках первобытного искусства. Проблемы изучения наскальных изображений в СССР. Москва : Наука, 1990. 240 с.
Рейнак С. Аполлон. Всеобщая история пластических искусств : лекции, читанные в Высшей школе при Лувре. Москва : Современные проблемы, 1924. 311 с.: ил.
Leroi-Gourhan André. Les religions de la préhistoire. Edité par PUF, Paris. 1964. 154 p.
Яценко С.А. Искусство у порога иного мира. Вестник Российского государственного гуманитарного университета. 2017. № 10. С. 269–279.
Золотарев А.М. Пережитки тотемизма у народов Сибири. Ленинград : Изд-во Института народов Севера ЦИК СССР, 1934. 52 с.
Столяр А.Д. Происхождение изобразительного искусства. Москва : Искусство, 1985. 268 с.
Фрэзер Д.Д. Золотая ветвь / пер. с англ. М.К. Рыклина. Москва : КоЛибри ; Азбука-Аттикус, 2018. 976 с.
Яффе Аниэла. Символы в изобразительном искусстве. Юнг Карл Густав. Человек и его символы / пер. И.Н. Сиренко, С.Н. Сиренко, Н.А. Сиренко. Москва : Медков С.Б.; Серебряные нити, 2006. С. 238–286.
Дэвлет Е.Г. Альтамира. У истоков искусства. Москва : Алетейя, 2004. 280 с.
Bulanda E. Kult bogini-matki w kulturach prehistorii i etnologii, a cześć Matki Boźej w Chrzescijaństwie. Lublin : Towarzystwo Naukowe K.U.L., 1947. 24 p.
Гимбутас М. Цивилизация Великой Богини: мир Древней Европы. Москва : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2006. 572 с.
Мень А., протоиерей. История религии: в поисках Пути, Истины и Жизни. Т. 2: Магизм и единобожие. Москва : Слово, 1991. 357 с.
Скриленко А. Труды двенадцатого археологического съезда в Харькове 1902 г. Т. I. Москва : Товарищество типографии А.И. Мамонтова, 1905. 755 с.
Окладников А. П. Палеолитическая статуэтка из Бурети. Палеолит и неолит СССР : материалы и исследования по археологии СССР / под ред. П. П. Ефименко. № 2. Москва, Ленинград : Изд. АН СССР, ИИМК им. Н.Я. Марра, 1940. С. 104–108.
Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. 3-е изд. Москва : Академический проект; Культура, 2015. 640 с.
Ефименко П.П. Первобытное общество : очерки по истории палеолитического времени. Изд. 3-е, перераб. и доп. Киев : Изд-во АН УССР, 1953. 664 с.
Бибиков С.Н. Раннетрипольское поселение Лука-Врублевская на Днестре. К истории ранних земледельческо-скотоводческих племен на Юго-Востоке Европы. Материалы и исследования по археологии СССР. № 38. Москва, Ленинград : Изд-во АН СССР, 1953. 460 с.: ил.
Delporte Henri. L’image de la femme dans l'art préhistorique. Paris Picard. Paris : 1979. 320 p.
White Randall. The Women of Brassempouy: A Century of Research and Interpretation. Journal of Archaeological Method and Theory. Vol. 13. No. 4. December, 2006.
Спицын А. Русский палеолит. Записки отд. рус. и слав. Археол. об-ва. Т. XI. Петроград : Типография М.А. Александрова, 1915. 230 с.
Дюпюи Д. Скульптурные изображения из известняка восточнограветтийской стоянки Костенки-1: тематика и функциональное назначение. Электронная библиотека Музея антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера) РАН. URL: http://www.kunstkamera.ru/lib/rubrikator/05/978-5-88431-267-8. МАЭ РАН. 118-288.
Горшунова О.В. Женское божество в системе религиозно-мировоззренческих представлений народов Средней Азии : дис. докт. истор. наук. Москва : Институт этнологии и антропологии РАН, 2007. 372 с.
James E.O. The cult of the Mother-Goddess. New York. Barnes&Noble Books, 1994. 300 p.
Cauvin Jacques. Naissance des divinites naissance de l’agriculture. Paris. CNRS editions,1997. 310 p.
Рыбаков Б.А. Космогония и мифология земледельцев энеолита. Советская археология. 1965. № 1. С. 24–47.
Бурдо Н.Б. Сакральний свiт Трипiльської цивiлiзацiї. Київ : Наш час, 2008. 296 с.; Бурдо Н.Б. Реалистическая пластика Триполья-Кукутень: систематизация, типология, интерпретация. Stratum plus. Археология и культурная антропология. 2. Кишинев. 2010. 316 с.
Majewski K. Studia nad kultura Trypilska. Archeologia, т. I. Wrozlaw, 1947, 19-50 p.
Бибиков С.Н. Культовые женские изображения раннеземледельческих племен Юго-Восточной Европы. Советская археология. XV. Москва, Ленинград : Изд-во Академии наук, 1951. 348 c.
Сарианиди В.И. Тайны исчезнувшего искусства Каракумов. Москва : Наука, 1967. 108 с.