FASHION-ОБРАЗ ЯК КОМУНІКАЦІЙНА СИСТЕМА: ОРІЄНТИРИ УКРАЇНСЬКОЇ МОДИ ПІД ЧАС ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.6Ключові слова:
дизайн одягу, демонстрація одягу, фешн-образ, костюм, комунікація, комунікаційна система, українська модаАнотація
На сучасному етапі візуальна мова костюма набула особливого значення; враховуючи напрацювання українських дизайнерів за останні роки можна стверджувати, що костюм і способи його демонстрації несуть різні меседжі, отже, мають розглядатися як комунікаційна система, що потребує окремої дослідницької уваги. Розглянуто підходи вчених до визначення поняття «комунікація» в соціології, філософії, культурології, мистецтвознавстві. Проаналізовано праці українських і зарубіжних вчених, що приділяли увагу аналізу комунікаційної функції української моди (В. Багрій, Г. Католик, М. Колосніченко, К. Процик, Р. Квасниця, А. Лифар-Чавченко, Н. Хома, Т. Тзапахович, А. Павко-Чуден, К. Кошак, Т. Топорний). Зазначено, що на сучасному етапі візуальна мова костюма набула особливого значення та потребує окремої дослідницької уваги. Обґрунтовано актуальність використання поняття «фешн-образ як комунікаційна система»; визначено, що в основі даної системи є транслювання інформації або повідомлення від носія костюма/його автора у середовище його сприйняття за допомогою виразних засобів форми, кольору, декоративних елементів та доповнень (словесних, зображувальних, предметних), зачіски, макіяжу, взуття, способу демонстрації. Розглянуто комунікаційні засоби костюма, застосовані українськими дизайнерами YADVIGA NETYKSHA (Я. Нетикша) і KIR KHARTLEY (К. Харитонцев) у створенні моделей одягу як реакції на події війни в Україні. Показано, що одяг за наявності таких комунікаційних елементів, як словесні гасла, імітація руйнувань, предметні доповнення, символізм кольору, – перетворюється на візуальне повідомлення, що можна інтерпретувати як мову комунікації та комунікаційну систему. Наведено висловлювання українських дизайнерів Х. Бобкової та А. Кочаровської щодо змін орієнтирів української індустрії моди під час війни. Висловлені ними думки переконують в тому, що зростання ролі комунікації в дизайні костюма стало стійкою тенденцією української моди останніх років.
Посилання
Головенко Т. М., Козарь О. П., Бондарчук Ю. С., Шовкомуд О. В. Історія костюму: культурна спадщина народів світу: навчальний посібник / Луцьк: ЛНТУ; Мукачево: МДУ, 2023. 252 с.
Дизайн одягу в полікультурному просторі: монографія; під наук. ред. Колосніченко М.В., Пашкевич К.Л., Кротова Т.Ф.; Київський національний університет технологій та дизайну. К.: КНУТД, 2020. 268 с.
Дихнич Л. П., Харченко А. В. Особливості розробки індивідуального стилю для жінок cтаршої вікової групи. Art and design. 2020. № 4 (12). С. 91–100.
Католик Г., Багрій В. Ставлення молоді до трендів в дизайні одягу під час війни: тенденції сучасності». Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологія», 2022. № 1. С. 17–24. DOI https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-3. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/5967/1/3.pdf
Квасниця Р. Заангажованість моди політикою та роль політики в моді. Вісник ЛНАМ. Вип. 50, 2023. С. 88–95. doi 10.37131/2524-0943-2023-50-1-10. URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/system/files/202350/visnyk-lnam-no-50-2023-roksolyana-kvasnycya-88-95.pdf
Кікоть А. А. Семіозис українського костюма: гендерні репрезентації : монографія. Харків, 2010. 300 с.
Ковтун Н., Білякович Л. Зміна офіційного dress code світових лідерів під впливом розв’язаної росією війни проти України від 24.02. 2022. The 5 th International scientific and practical conference «Modern research in world science» (August 7-9, 2022) SPC: Sci-conf. com. ua‖, Lviv, Ukraine. 2022. 1067 p.
Колосніченко М.В., Процик К.Л. Мода і одяг. Основи проектування та виробництва одягу.: Навчальний посібник. Київ: КНУТД, 2011. 238 с.
Лагода О. М. Теоретичні підходи до розуміння художньої образності костюма в дизайні одягу. Вісник ХДАДМ. № 5. Харків, 2008. С. 77–84.
Лифар-Чавченко А. Колір як комунікативно-символічна складова костюму за його асоціативно-емоційним змістом. Вісник ЛНАМ, 2010. Вип. 21. С. 117–127
Масі Н. Культура комунікаційна або комунікативна: осмислення та розмежування понять (за дисертаційним дослідженням). Аркадія. Мистецтвознавчий та культурологічний журнал № 2(43). 2015. С. 50–55. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/1077/1/11.pdf
Мельник М. Т. Мода: від авангарду до япстерів. Київ: MODOSLAV, 2018. 190 с.
Молоді українські бренди показали нові колекції в Будапешті. URL: https://vogue.ua/article/fashion/brend/molodi-ukrajinski-brendi-pokazali-novi-kolekciji-u-budapeshti-49796.html
Поляк А. 8 українських дизайнерів про другий рік повномасштабної війни для модної індустрії. URL: https://elle.ua/moda/fashion-blog/ukrainski-dizayneri-pro-drugiy-rik-povnomasshtabnoi-viyni-dlyamodnoi-industrii/
Словник основних дизайн-термінів / уклад.: Шостачук Т. В., Колесник Н. Є. Житомир: Вид-во «ТОВ-505», 2022. 48 с.
Словник професійної термінології для майбутніх фахівців сфери соціальної роботи (до курсів) / уклад. : Г.В. Коваль, Е.І. Костишин, Г.П. Васянович, В.В. Грицанюк, О.М. Міщенко, В.М. Логвиненко, Савостікова К.І.; за ред. Г.В. Коваль. Львів: ЛДУ БЖД, 2021. 208 с.
Тканко З. Етноренесанси в українській моді: часові та культурні виміри. Вісник ЛНАМ, 2018. № 38. С. 85–92. URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/visnyk/2018/38/zenoviya-tkanko-85-92
Філософія: словник термінів та персоналій / В. С. Бліхар, М. А. Козловець, Л. В. Горохова, В. В. Федоренко, В. О. Федоренко. Київ: КВІЦ, 2020. 274 с.
Харитонцев К. Інтерв’ю «Колекція «Воля» SS23». 15 жовтня 2024 р. Інтерв’ю взяла Л. Дихнич.
Хома Н. Патріотична мода чи мода на патріотизм: одяг як спосіб самоідентифікації представила. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: історія, політологія, 2015. ВИП. 12. С. 322–329. URL: https://www.researchgate.net/publication/331247839_Patrioticna_moda_ci_moda_na_patriotizm
Цимбала Л. І. Національні традиції у дизайні костюма: аспекти методики мистецтвознавчого аналізу. Вісник Львівської національної академії мистецтв. № 39. 2019. Львів, ЛНАМ, 2019. С. 38–50.
Чупріна Н. В., Гайова І. Л., Паламар К. І. Етнодизайн та його реалізація в сучасному проектуванні костюма та індустрії моди. Київ: Технології та дизайн, 2016. № 3 (20). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2016_3_13
Шандренко О.М. Стиль як презентативно-нормативний вимір комунікації моди. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2014. Вип. 4. С. 78–82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tnvakho_2014_4_15
Шапаренко В. Українська мода непереможна: сезон UFW International Season SS23 відбувся, попри війну. URL: https://ukrainky.com.ua/ukrayinska-moda-neperemozhna-sezon-ufw-internationalseason-ss23-vidbuvsya-popry-vijnu/
Todorović T., Pavko Čuden A., Košak К., Toporišič T. Language of Dressing as Communication System and its Functions – Roman Jakobson’s Linguistic Method. Fibres and Textiles in Eastern Europe, 2017. 25(5):127. Р. 123–133. URL: https://www.researchgate.net/publication/320737083_Language_of_Dressing_as_Communication_System_and_its_Functions_-_Roman_Jakobson’s_Linguistic_Method