СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ У СФЕРІ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.26Ключові слова:
сучасні тенденції, образотворче мистецтво, фахові компетентності, інновації, цифрові технологіїАнотація
У дослідженні аналізується поняття «фахової компетентності» в контексті сучасної вищої освіти, акцентуючи увагу на необхідності формування фахових компетентностей студентів у сфері образотворчого мистецтва, що є актуальними для сьогодення. Мета статті – визначити інноваційні та сучасні аспекти формування фахових компетенцій студентів у сфері образотворчого мистецтва з використанням зарубіжного досвіду. Результати дослідження показали, що освітній процес спрямований на розвиток комплексної професійної компетентності, що відповідає вимогам ринку праці та сприяє успішній кар’єрі студентів. В дослідженні розглядається специфіка освітнього процесу у сфері образотворчого мистецтва, зокрема, акцент на розвитку креативності, просторового мислення та міжособистісних навичок. Зазначено, що затверджений стандарт вищої освіти для бакалаврів у сфері образотворчого мистецтва визначає ключові загальні та спеціальні компетенції, котрі необхідні для професійної діяльності, що включають здатність до критичного мислення, роботи з інформацією, розуміння основ етики і права, а також глибоке розуміння теоретичних та практичних аспектів створення мистецьких творів. У межах дослідження було проаналізовано роль навчання у закладах вищої освіти щодо розвитку художніх здібностей студентів, зокрема за допомогою різноманітних технік малювання. Також було встановлено, що значна увага приділяється для засвоєння теоретичних знань та саморозвитку, які виявляються у переглядах фільмів, участі у майстер-класах та відвідуванні виставок, що сприяє більш повному формуванню художньої освіти студентів. Досвід зарубіжних країн підтверджує важливість цифровізації та інтеграції мультидисциплінарних підходів у навчальному процесі. Основні сучасні технології у цій сфері включають цифрові інноваційні платформи, інтегративні технології, особистісно-орієнтовані підходи, мультидисциплінарність, гуманітарні технології та розвиток м’яких навичок. Результати дослідження можуть бути корисними для закладів вищої освіти через удосконалення навчальних програм та методик навчання у галузі образотворчого мистецтва.
Посилання
Артюхова О. В. Мистецтво як джерело формування художнього світогляду особистості. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць, КДПУ, Кривий Ріг, 2005, № 10, спеціальний випуск: Художньо-педагогічна освіта ХХІ ст.: Теорія та методи, технології, 22–30.
Гудим О. Б. Особливості формування професійно-фахових якостей майбутнього вчителя образотворчого мистецтва в системі вищої педагогічної освіти. Студентський альманах, 2012, № 2. URL: https://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/stud_almanah/15_.pdf
Зязюн І. А. Гуманістична стратегія теорії і практики навчального процесу. Рідна школа, 2000, № 8, 9–10.
Козак Т. Формування художньо-естетичної компетентності студентів у вищих закладах освіти України. Вища школа, 2019, №16, 92–97. DOI: 10.15330/esu.16. 92–97
Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти України. 2019, № 725. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/023-Obrazotv.mist.dekorat.mist.restavr-bakalavr.28.07.pdf
Ничкало Н. Г. (ред.) Мистецтво у розвитку особистості: монографія. Зелена Буковина, 2006, с. 224.
Пастухова Ю. А. Художньо-естетичне виховання студентської молоді в цілісному педагогічному процесі університету. Автореф. Дис. канд. наук: 13.00.07. – теорія та методика виховання. Луганськ, 2009. 20 с.
Сотська Г. І. Естетично-професійна компетентність майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Проблеми освіти: науковий збірник, 2013, № 2, 233–238. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/20054559.pdf
Andersone R. Innovations in the improved curriculum content of the competence approach: A case study in Latvia. Rural Environment. Education. Personality (REEP), 2020. DOI: 10.22616/reep.2020.025
Bondar I., Gumenyuk T., Udris-Borodavko N., Penchuk O. Entrepreneurship model for creation of designer competences in the process of professional training. Abacademies.org, 2019. URL: https://www.abacademies.org/articles/Entrepreneurship-model-for-creation-of-designer-competences-1528-2651-22-6-482.pdf
Lavrentieva N., Spolska O., Korol O., Markovskyi A., Tkachenko V. Higher art education in the European Union: Innovative technologies. Eduweb, 2023, 17(2), 234–243. URL: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.20