БІОФІЛЬНИЙ ДИЗАЙН ЯК ОСНОВНА КОНЦЕПЦІЯ У ФОРМУВАННІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОСТОРУ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.20Ключові слова:
біофільний дизайн, навчальний простір, загальноосвітня школа, інклюзивний підхід, інвалідністьАнотація
Метою статті є визначення основних аспектів у вирішенні біофільного дизайну навчального простору школи з урахуванням інклюзивного підходу. Дана проблема пов’язана з розкриттям основних напрямків, завдяки яким учні з інвалідністю мають можливість покращити власні соціальні навички та психоемоційний стан здоров’я. Серед основних напрямків визначено наступні: безпосередній досвід природи та її компонентів; опосередкований досвід природи; досвід навколишнього простору та місця. Кожен з запропонованих напрямків розрахований на забезпечення базових факторів, при впровадженні яких формування дизайну інклюзивного навчального простору школи має свої переваги: у пластичному вирішенні навчальних приміщень; у впровадженні природних рослин; використанні природних кольорів; дотриманні якісних акустичних характеристик; у розкритті властивостей екологічно чистих матеріалів. Сучасний інклюзивний дизайн навчального простору загальноосвітньої школи направлений на вирішення важливих питань, пов’язаних з дотриманням принципів біофільного дизайну. В даному контексті проаналізовано дизайнерські концепції, які пропонують вирішення пластичного формоутворення інтер’єрів, меблів та обладнання на основі принципів біофільного дизайну; визначено вплив кольору, екологічно чистих матеріалів; систематизовано декілька аспектів біофільного дизайну відносно кожного напрямку. Показано, що нагальною задачею сучасності є дотримання всіх головних факторів, що забезпечують якість навчання дітям з інвалідністю. Вагомість та актуальність даного питання для формування дизайну навчального простору посилюється й тому, що стан учнів з різноманітними відхиленнями здоров’я може значно погіршитись при недотриманні запропонованих аспектів. Все це заважає формуванню соціально адаптованої особистості, яка може самостійно вирішувати життєво необхідні завдання.
Посилання
Бган А. Біофільний дизайн формуванні дитячих майданчиків. Міжнародна науково-практична конференція «Мистецтво та дизайн у художній мові мінливого часу: морфологія, семіотика, візуальність». Збірник наукових матеріалів. Харків : ХДАДМ, 2022. С. 10–11.
Бойчук О. Оновлення дизайн-ідеології: тези для обговорення. Міжнародна науково-практична конференція «Мистецтво та дизайн у художній мові мінливого часу: морфологія, семіотика, візуальність». Збірник наукових матеріалів.. Харків : ХДАДМ, 2022. С. 12–13.
Barton D., Jules N. Pretty. What is the Best Dose of Nature and Green Exercise for Improving Mental Health? A Multi-Study Analysis. 2010.
Edward O. Wilson. Biophilia. Harvard University Press. 1984. 157 с.
Kellert S. Nature by Design: The Practice of Biophilic Design. 2015. URL: https://blog.interface.com/nature-by-design-the-practice-of-biophilic-design/
Кривуц С.В. Інклюзивний дизайн дитячого ігрового майданчику як напрям соціалізації дітей з відхиленнями здоров’я. Матеріали наукової конференції «Комплексний підхід до модернізації науки: методи, моделі та мультидисциплінарність». Луцьк, 2023. С. 228–230.
Кривуц С. В. Стратегії формування інтер’єрного простору з урахуванням дітей з дісфункціями сенсорної інтеграції. Матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми сучасної науки та освіти». Львів, 2023. С. 7–11.
Rokhshid Ghaziani.. School design with children: promoting mental health and wellness in schools by incorporating biophilic design. 2020. URL: https://associatedevelopmentsolutions.com/wp-content/uploads/2020/03/biophilic-design-for-schools-rokhshid.pdf.
Simon Schleicher, Jan Knippers, Julian Lienhard Simon Poppinga. Bio-inspired kinematics of adaptive shading systems for free form facadesfile:///D:/%D0%97%D0%90%D0%9A%D0%90%D0%A7%D0%9A%D0%98/0551_BioInspiredKinematics.pdf
Stephanie Bashir. Biomimetic concepts for responsive skinc. URL: https://issuu.com/stephanie.bashir/docs/biomimetic_concepts_for_responsive_skins_stephanie.
The ecological world of children. In P. H. Kahn Jr., S. R. Kellert (Eds.), Children and nature: Psychological, sociocultural, and evolutionary investigations. 2002. pp. 29–63. MIT Press. URL: https://psycnet.apa.org/record/2002-01686-002.