СКУЛЬПТУРА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ ЯК HAPTIC-ОБ’ЄКТ PUBLIC ART
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.10Ключові слова:
public art, plop art, гаптика, дескілінг, культуріндустрія, культурний популізм, ретрокаузальність, скульптура України.Анотація
Стаття розглядає дихотомію public art – plop art, маніфестовану в традиційному садово-парковому ландшафті міста в якості contemporary скульптури, формальна структура якої презентована не абстрактною дизайн-епістемою, а концептом «doubled presence» гаптики. Метою статті є критика скульптурної репрезентації епістеми гаптики в соціокультурному публічному просторі як феномену культурного популізму та дескілінгу. Критика, в репресивний спосіб нав’язаного суспільному простору виключно приватного бачення автором/митцем уречевленої «краси», корегує з теоріями дескілінгу contemporary свідомості, когнітивно-аналітичною аморфністю та розпадом суб’єктивності в умовах, коли постмодерн відкинув класичний наратив становлення історичного розвитку та сутності людини, що призвело до колапсу художнього репрезентування. В українських реаліях воєнного стану, коли активізувались процеси самоідентифікації націй, науковці, критики та митці намагаються віднайти адекватні сучасним викликам оновлені парадигми і арт-епістеми, зокрема для повноцінної відбудови України, перемога якої в російсько-української війні не викликає жодних сумнівів. Відтак в умовах сутнісної трансформації «мережі просторової пам’яті» мистецькі та культуротворчи епістеми вже зараз потребують перегляду з метою подолання деструкції ентропійних векторів розвитку посткультури. Висновки. Все більше і сміливіше в світовому науковому дискурсі виголошується критичних позицій, які засуджують культурний популізм, що тримається бенчмаркінгових стратегій. Дихотомія арт-епістем свідчить про переосмислення наративу contemporary art, про намагання пасіонарних митців і науковців звільнитися від репресивного тиску естетики глобалізму, що сьогодні посилює негативний вплив ринкової ідеології біокапіталізму на колективну свідомість націй, призводячи до домінування філософії речі, реїфікації творчого вислову, та врешті до фахового дескілінгу. Відтак головним обов’язком теорій й практик сучасності є відмова від духовного матеріалізму/нігілізму, і навпаки – актуалізація за прогностичним проектом ретрокаузальності традиційних ідеалів трансцен- дентальної естетики, що пробуджує в сучасників чутливу до тонких проявів духу aisthesis «minimal soul».
Посилання
Бодрійяр, Ж. (2010). Фатальні стратегії / Переклад з фр. Леоніда Кононовича. Львів: Кальварія. https://shron1.chtyvo.org.ua/Jean_Baudrillard/Fatalni_stratehii.pdf
Лаб’як, І. (2023). Скандал із пишнотілою скульптурою у Львові: хвиля хейту та зрештою напад вандалів. ТСН.UA. 23 серпня. https://tsn.ua/ukrayina/skandal-iz-pishnotiloyu-skulpturoyu-u-lvovi-2396008.html
Платонова, А. (2023). Пітер Осборн: «Національну ідентичність слід шукати в майбутньому, а не в минулому». LB.ua. 17.02.2023. https://lb.ua/culture/2023/01/13/542239_piter_osborn_natsionalnu.html
Шкепу, Марія. (2020). Методологічна аморфність посткультурології та антиномія креативної культури. Мистецтвознавство України. Вип. 20, р. 121–130. https://doi.org/10.31500/2309-8155.20.2020.220931
Baudrillard, J. (1993). Symbolic Exchange and Death. London: Sage.
Egor Zigura. Colossus Holding the World. https://www.egorzigura.art/items/32
Epstein, M. (2006). Philosophy of the body. Aleteia.
Fenner, D. (2023). Gardens and Plasticity. Contemporary Aesthetics. Vol. 21. https://contempaesthetics.org/2023/01/15/gardens-and-plasticity/
Fiedler, L. (1969). Cross the Border – Close the Gap. Art & Popular Culture. URL: https://www.artandpopularculture.com/Cross_the_Border_%E2%80%94_Close_the_Gap
Foster, H. (2002). Design and Crime (And Other Diatribes). London; New York: Verso.
Hesmondhalgh, D., Pratt, A. (2005). Cultural industries and cultural policy. International Journal of Cultural Policy. London. 11 (1). https://doi.org/10.1080/10286630500067598
Leifer, M. S., Pusey, M. F. (2017). Is a time symmetric interpretation of quantum theory possible without retrocausality? Proceedings of The Royal Society A. 21 June. https://doi.org/10.1098/rspa.2016.0607
Lyotard, Jean-François. (1993). Anima Minima. In Moralités postmodernes. Paris: Galilée, р. 199–210.
McGuigan, J. (2011). From cultural populism to cool capitalism. Art & the Public Sphere. Vol. 1 (1), р. 7–18. https://doi.org/10.1386/aps.1.1.7_1
Plop art. https://en.wikipedia.org/wiki/Plop_art
Pushp, A. (2023). Retrocausality and Quantum Mechanics. Jul 18. Resonance Science Foundation. https://www.resonancescience.org/blog/retrocausality-and-quantum-mechanics?fbclid=IwAR3kDEoedH6nz
AlfHVM38WZHeENiFlSSdgycrXkH0jxWNypyTxmXzmfY1UA
Sculpture by the Sea. (2018). Exhibit Turns Australian Coastline Into an Open-Air Museum. Mu Boyan, Horizon, Bondi. https://mymodernmet.com/sculpture-by-the-sea-2018/ ; https://sculpturebythesea.com/gallery/
Serra, R., Foster, H. (2018). Conversations about Sculpture. Yale University Press.
Skjeie, Alyssum. (2015). James Wines: The Architect Who Turned Buildings Into Art. Carnegie Museum of Art. Stories. July 8. https://carnegieart.org/resource/james-wines-the-architect-who-turnedbuildings-into-art/
Sustainable peace manifesto. Never again 2.0. Executive Summary. https://sustainablepeacemanifesto.org/uk/
United Nations. Sustainable Development. Goal 11. Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable. https://sdgs.un.org/goals/goal11 ; https://sdgs.un.org/topics/sustainable-cities-andhuman-settlements
Vaccaro, Joan A. (2018). The quantum theory of time, the block universe, and human experience. Philosophical Transactions A. The Royal Society Publishing. https://doi.org/10.1098/rsta.2017.0316